'Geen worst voor zwangere vrouw'

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door bosi333, 6 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    Ik begrijp wat je bedoeld, maar ik bedoel te zeggen, als je het dan toch overdreven vind en vind dat je het wel mag eten, eet het dan in elk geval met mate. Straks doe je het af als onzin en was het wel waar.
    Maar in mijn vorige zwangerschap was ik ook zo hoor.. wel grappig, toen ik zwanger was kon ik geen vlees eten omdat ik er extreem misselijk van werd.. alleen kip kreeg ik weg.. Als ik dit (van die worst) toen had geweten had ik er geen last van gehad.
    Moet wel lachen om je: 'ik was niet van plan elk jaar van mij leven zwanger te zijn' haha.. echt niet joh? ;)

Ik vond het alleen wel lastig als ik ergens met vriendinnen ging lunchen.. werd voor overdreven en een klein beetje gek uitgemaakt.. maar kon dan vreselijk gaan zeuren over alles waar een risico aan zat. Maar mijn zwangerschap was al gecompliceerd genoeg, alles wat ik kon doen om mijn mini een zo goed mogelijke kans te geven was 'heilig' .

Ik weet niet hoe ik in een eventuele volgende zwangerschap zal zijn.. Ik denk nu, gewoon gezond verstand en mate.. maar misschien wel net zo. Gewoon helemaal niet.

2. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik hou wel van worst, helemaal toen ik zwanger was.
    Mijn man spreekt dit onderzoek dus tegen!

3. rijswijkse

rijswijkse Fanatiek lid

26 nov 2008
    2.012
    191
    63
    Werk in een slagerij en had het met me baas erover dat ik snel zwanger moest worden haha
    Scheeld hem heel veel worst:D
    Nee gekheid,hij zegt dat er zo weinig inzit dat het echt niet schadelijk is.

4. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    haha ehhhh huh :(

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.791
    113
    Ha ha...of je worst lust :D

6. Amfy

Amfy Niet meer actief

weetje er zijn al veel dingen die niet mogen of weinig. Maar als je gaat kijken naar bewerkte vleeswaren ok. meet dan word er hier gezegt smeerkaas/ kaas etc dat is ook niet goed in kaas zitten aan schadelijke stoffen en kan ook listeria zitten (kijk naar vorig jaar dat er 5000 kilo GEPASTEURISEERDE kaas is terug geroepen omdat er listeria in zat)

tuurlijk moet je niet 100 gram ham op eten in eens maar een plakje op brood?

en het geld alleen voor de lang houdbare bewerkte worst. verse is er niets aan de hand een beenham uit de oven of een kipfilet over van gister kun je gewoon eten.

7. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Dus als ik het goed begrijp gaat het om een mogelijk verhoogde kans tot maximaal 5 op de 100.000.
    Ik wil niet vervelend doen, temeer omdat ik ook wel besef dat je goed de sjaak bent als je toevallig 1 van die 5 kinderen bent, maar het gaat hier om een mogelijk (dus niet definitief bewezen) verband met een lichtelijk verhoogd maar nog steeds verwaarloosbaar klein risico.

Er staat dus bij lange na niet "Eet geen worst want dan krijgt je kind leukemie!"

Ik ga mij dan ook niet schuldig voelen over dat stuk rookworst, de spekjes in mijn pasta en de ham die ik met Thanksgiving at.

Overigens is het wel grappig dat ik sinds het begin van mijn zwangerschap een afkeer heb van vrijwel alle verschijningsvormen van varkensvlees, ik krijg het niet weg!
    Maar als ik daar geen last van had, zou ik gewoon af en toe deze vleeswaren blijven eten zoals ik de meeste voedingswaren af en toe eet (met uitzondering van rauw spul en zo). Als mijn kind leukemie krijgt is dat verschrikkelijk erg en hebben wij een vreselijk tragisch negatief lot uit de loterij getrokken, maar je kunt ze nou eenmaal niet tegen alles beschermen.

8. Leenislief

Leenislief Fanatiek lid

30 sep 2011
    1.765
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gelukkig hield ik niet van vlees tijdens mijn zwangerschap. Ik heb daarentegen wel hééééééél veel poffertjes gegeten! *schaam, schaam*

Wat ik me afvraag over die pretecho's; Hoe zit dat dan met medische echo's? Ik heb van week 20 tot 37 wekelijks een echo gehad. Vind het wel vreemd dat één pretecho dan afgeraden wordt.

9. adi

adi Niet meer actief

ik denk dat ze in eerste instantie alle echo's bedoelen (het verband met leukemie is niet aangetoond hierbij), maar een pretecho is iets wat niet nodig is.

10. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Tuurlijk zegt die slager dat het onzin is!!! Hij gaat zn eigen producten niet afraden :p

Ik ben zelf vegetariër, dus ik heb die zooi niet gegeten :p
    Maar echo's... Hmm, ik heb 25+ echo's/CTG's gehad gedurende mijn zwangerschap.

Ik snap trouwens niet dat er zo laconiek hier over dit onderwerp wordt gedaan, dat mensen dan roepen dat je dan niets meer mag eten, dat je er niets mee zult doen etc etc.
    We hebben het hier over de kans op leukemie te verkleinen! Niet om de kans op een ingegroeide teennagel te verkleinen!

11. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens

Idd denk het ook, pretechobureau's maken gebruik van dezelfde apparatuur.

12. Bri

Bri Niet meer actief

In spinazie zit veel nitraat, geen nitriet. Maar onder bepaalde omstandigheden wordt nitraat omgezet in nitriet. Daarom wordt afgeraden om meer dan 2 keer per week nitraatrijke groente te eten, en ook om spinazie nog een keer op te warmen nadat het langzaam is afgekoeld.
    Nitriet is niet ongevaarlijk, al gaat het wel om de hoeveelheden.

Het lijkt me niet zo raar dat bewerkt voedsel minder goed is dan onbewerkt voedsel. En veel vlees is voor niemand goed. Dus doe gewoon rustig aan ermee, er zijn meer dan genoeg andere lekkere dingen die je wel kunt eten.
    En inderdaad, het is niet zo dat de kans nu ineens enorm groot is, zo veel kinderen krijgen er gelukkig geen leukemie.

13. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.576
    113
    Ik vraag me wel eens af. Nu wordt er een kansberekening gegeven die heel minimaal is. De kans dat je buiten de deur of juist thuis een ongelukje krijgt is veel groter. dan maar een hele zwangerschap in bed blijven???

even flauw hoor maar maar dit is zo minimaal en niet eens definitief vastgesteld. Bij alles wat je eet en doet zit een bepaald risico dat hoort bij het leven.
    Je kunt niet alles beheersen.

14. hopelessinlove

hopelessinlove Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.143
    0
    0
    Nou ik eet gewoon mijn rookworst en dergelijke hoor. Maar wel met mate!

15. Bri

Bri Niet meer actief

chrystel: ik snap je redenering, maar hij gaat niet op. als je 9 mnd lang in bed gaat liggen, loop je ook grote risico's. Je lichaam heeft nu eenmaal beweging nodig om in conditie te blijven. Maar goed, zo letterlijk bedoel je het vast ook niet :)

Met alles wat je doet gaat het om de afweging: welk risico ben ik bereid te nemen? Leven zonder risico's bestaat niet. Ik denk dat je best dingen kunt laten, die niet onmisbaar zijn en die wel aantoonbaar risico's in zich hebben voor jezelf en voor je ongeboren kind.
    Uiteindelijk is dat volgens mij wat je zelf ook zegt, alleen dat voorbeeld van in je bed blijven liggen werkt helaas niet :)

16. draak86

draak86 VIP lid

7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland

Nee, want dan lig EN in bed de hele dag EN eet je worst de hele tijd, nou dan kan ik je de gezondheidsrisico' s wel vertellen hoor;):p

17. Bri

Bri Niet meer actief

hahaha!
    voordeel dat die worst in elk geval niet kruimelt, dat scheelt weer in bed :)

18. BeingMommy

BeingMommy Fanatiek lid

19 dec 2009
    2.089
    0
    0
    Tsja weet niet wat ik ervan moet denken, allemaal.
    Maar feit blijft dat ze gewoon steeds meer en meer kunnen onderzoeken, dus wat dat betreft heb ik wel vertrouwen in bepaalde uitslagen en onderzoeken.

Denk dat wij ook een bepaalde opvoeding en gewoonten hebben meegekregen.

En als het meer iets normaals is geworden (de ellenlange lijst met wat slecht is voor je baby en jezelf tijdens de zwangerschap) mensen dit forum oa misschien teruglezen over 20 jaar (hahaha even figuurlijk) en dan denken: Oo hoe konden al die vrouwen dat nou allemaal eten? Was toch onderzocht?

Dus haha ik heb wel vertrouwen in de uitslagen, en denk misschien ook wel dat het een kwestie is van of je dit wil weten en accepteren of niet. Of gewoon niet zo geloofd of het niet zo boeiend vind, wat ze nu weer ontdekt (denken te) hebben.

19. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    #59 Raket78, 7 dec 2012
    Laatst bewerkt: 7 dec 2012
    Verkleinen van 5 op de 100.000 naar wellicht 4 op de 100.000 (risico 0.001% verkleinen), of met een beetje geluk eventueel nog 3 op de 100.000 (risico 0.002% verkleinen), (want helemaal voorkomen kun je leukemie bij kinderen nooit). Wellicht, want definitief bewezen is er nog niets. En dan alleen als worst, spek en ham in hun eentje verantwoordelijk zijn voor 1 à 2 van die 5 op de 100.000 gevallen van leukemie bij kleine kinderen.

Ik denk dat het daaraan ligt dat de meeste vrouwen in dit topic laconiek reageren.

20. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    :D;)

dat van de echo's vind ik idd wel een punt. mijn gyn biedt een 'pakket' aan tegen een vergoeding waarbij je bij iedere afspraak (in begin dus elke maand, vanaf 32week elke 2 weken en vanaf 36 (?)weken elke week) een echo krijgt. dit heb ik nu voor de 2e keer genomen, en dat zet me wel aan t denken.

Deel Deze Pagina