Goedemiddag, Ik ben 24 weken zwanger. Ik ontving een ww uitkering. Nu heb ik nog steeds geen werk gevonden, terwijl ik op alles reageer. Het is erg lastig om iets te vinden, met een groeiende buik. Ook al mag het niet, je krijgt dan altijd te horen dat je niet in het profiel past. Mijn uitkering is dus gestopt, ik krijg geen bijstand omdat mijn partner teveel verdiend hiervoor. Terwijl we van zijn salaris niet kunnen leven aangezien de kosten voor hypotheek en alimentatie. Is er nog een tip voor inkomen? Evt via een andere uitkering? En heb ik nog wel recht op een zwangerschapsuitkering tijdens mijn verlof? Uitkering was tot 26 mei, ben op 27 sept uitgerekend.
Beste Dreamchild, Je vraagt of er voor jou en je partner manieren zijn om jullie inkomen aan te vullen. Je kunt in aanmerking komen voor een zwangerschapsuitkering als er sprake is van een verzekeringsgrond. Ook als deze binnen 10 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum is geëindigd. Een verzekeringsgrond kan zijn een Ziektewet- uitkering, WW-uitkering of een dienstverband. De periode tussen het einde van jouw WW-uitkering en je vermoedelijke bevallingsdatum is langer dan 10 weken. Lukt het je om in de 10 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum alsnog om werk te vinden? Dan kun je op basis van dat dienstverband aanspraak maken op een zwangerschapsuitkering. Via www.regelhulp.nl kun je op basis van de gegevens van jouw en je partner nagaan of er nog andere regelingen zijn waarop jullie aanspraak kunnen maken om het gezamenlijke inkomen aan te vullen. Actuele informatie over het recht op een zwangerschapsuitkering vind je hier. Ik wens je veel succes bij je sollicitaties. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare