Geachte medewerker van het UWV, Ik ben uitgerekend op 26 augustus. Door zwangerschapsgerelateerde ziekteverschijnselen (onder andere een verhoogde bloeddruk) zit ik sinds afgelopen vrijdag voor 12 uur per week in de ziektewet (ik werk nu 24 uur in plaats van 36). Omdat mijn contract 11 juli afloopt (en ik dus nog maar een korte periode in dienst ben) hoefde ik van mijn leidinggevende niet langs de bedrijfsarts. Mijn werkgever zal mijn zwangerschapsuitkering half juni voor me aanvragen en deze wordt dan direct aan mij uitbetaald. Vanaf 15 juli ga ik met zwangerschapsverlof en ik wil voor die 4 dagen liever geen gebruik maken van de WW. Mocht ik na mijn zwangerschapsverlof nog geen werk hebben gevonden dan zal ik (een maand voordat mijn verlof afloopt) WW aanvragen. Ik vroeg me af of dit inderdaad allemaal klopt, of het feit dat ik 12 uur per week in de ziektewet zit nog invloed heeft op de hoogte van mijn zwangerschapsuitkering en de WW, wanneer ik hoor of de zwangerschapsuitkering wordt toegekend en of ik verder nog iets moet doen. Ik hoor het graag van u. Alvast hartelijk bedankt! Met vriendelijke groet, Florine
Beste Florine, Je hebt een aantal vragen/opmerkingen over je zwangerschapsuitkering en over een WW-uitkering. Je geeft aan dat je contract op 11 juli afloopt en dat je voor de dagen tot je zwangerschapsverlof geen WW-uitkering aan wilt vragen. Dit is in jouw geval niet aan de orde. Je bent ziek als je contract afloopt. Je komt dan in aanmerking voor een Ziektewet-uitkering. De werkgever meldt je hiervoor op de laatste werkdag ziek uit dienst bij UWV. Je uitgerekende datum is 26 augustus. Dit houdt in dat je zwangerschapsverlof ingaat op 16 juli en niet op 15 juli. Wat is het gevolg van het feit dat ik 12 uur ziek ben op de hoogte van mijn zwangerschapsuitkering? De berekening hiervoor kan ik je op dit moment niet geven. Bij een Ziektewet-uitkering voor de ingangsdatum van het verlof wordt een afwijkende berekening gehanteerd op basis van de persoonlijke situatie. Heb je na de toekenning nog vragen ? Dan kan je altijd via UWV telefoon om uitleg over de berekening vragen. Wat is het gevolg voor de hoogte van mijn WW-uitkering? Je ziekteperiode is niet van invloed op de hoogte van je WW-uitkering. Wanneer hoor ik of de zwangerschapsuitkering wordt toegekend? UWV streeft ernaar je binnen 4 weken na de eerste verlofdag te informeren over de toekenning van de zwangerschapsuitkering. Moet ik verder nog iets doen? Als je een zwangerschapsuitkering hebt moet je de juiste informatie over jezelf en je situatie geven. Geef wijzigingen hierin zo snel mogelijk aan UWV door. Actuele informatie over plichten met een zwangerschapsuitkering vind je hier. Ik wens je van harte beterschap. Met vriendelijke groet, Doménique UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare