Hallo dames, ik hoop dat iemand hier mij kan helpen. Ik heb helaas te horen gekregen dat mijn contract niet verlengd gaat worden. Ik heb nog 3 weekjes te gaan en dan ben ik werkloos. Hierdoor krijg ik dus ook geen verlof tenzij ik dit aanvraag bij het uwv. Maar door de timing van het eindigen van mijn contract heb ik nog 6 weken voor mijn verlof in zou gaan. Nu heb ik begrepen dat ik eerst ww aan moet gaan vragen (met sollicitatie plicht) en dan pas verlof. Maar ik krijg het nogal benauwd van de gedachte dat ik misschien aan een nieuwe baan zou moeten beginnen zo kort voor mijn verlof. Een nieuwe baan brengt toch altijd stress met zich mee en ik heb gewoon veel liever 6 weken geen inkomen. Mijn vraag is nu ook: Als ik geen ww aanvraag kan ik dan ook geen verlof aanvragen? Hopelijk weet iemand het antwoord. Vast bedankt
volgens mij heb je dan ook geen recht op verlof. maar wees eerlijk, welke werkgever neemt iemand aan 6 weken voor de verlofdatum? ik denk dat je gerust je ww aan kunt vragen. ook uitzendbureaus zijn niet zo gek om je nog even een paar weekjes te laten werken. die hebben mij er net 1 dag voor verlofdatum uitgewerkt... aardig van ze maar als ze jou nu aannemen, dan moeten zij ook voor het verlof gaan zorgen. dat doen ze niet zomaar. zw.verlof aanvragen is overigens stukken makkelijker vanuit de ww dan vanuit een baan of zonder baan...
jouw contract word dus binnen 10 weken voor je verlof ingaat niet verlengd, dit betekend dat jij gewoon een uitkering krijgt ZONDER sollicitatieplicht. ww voor die 6 weken en dan gewoon 16 weken 100 % uitbetaald zwangerschapsverlof. Vervolgens als je dan nog geen werk heb. ww met soll. plicht. lees even opde uwv site bij zwanger..en hier in de lounge bij uwv webcare team staat dit ook een paar keer beschreven..
Is dat echt zo? Ik dacht dat het binnen 10 weken voor de bevaldatum was en dat ik daar net buiten viel. Maar dat zou heel mooi zijn, ga ik toch maar weer eens zoeken. Bedankt!
solly ik las jouw verhaal verkeerd.. je hebt wel soll. plicht in dit geval.. je hebt nog 6 weken voor je verlof ingaat en dat zou 12 weken voor bevalling zijn .. dus inderdaad dan geldt het niet. Maar ik zou gewoon ww aanvragen en die 6 weken solliciteren..de kans dat je aangenomen word is 0, 01 % zo ongeveer en anders pas na de bevalling begint waarschijnlijk. Je bent niet ziek door je zwangerschap ??. want dat veranderd het wel trouwens..
Idd, wel een uitkering en je hoeft niet te solliciteren. En je hebt gewoon recht op verlof. Ik zat destijds in het zelfde schuitje en het is allemaal goed gekomen. Je moet het nu alleen allemaal zelf regelen met het UWV omdta je geen baas meer hebt. Dus ga maar vast genieten van een lang verlof.
Ik heb het ook gehad, 8 weken voor verlof.. ik heb wel ww aangevraagd en ik moest 1 keer per week solliciteren. MAAR.. omdat ik 26 weken zwanger was en het niet om fulltime ging, heeft mijn werkbegeleider gezegd niet zoveel tijd in mij te gaan steken, hij had meer mensen die hij beter naar werk kon begeleiden (en ik was het met mn dikke buik volledig met m eens). Dus ik hoefde alleen 1 mail per maand naar hem te sturen van: ik heb bij dat en dat bedrijf gesolliciteerd, maar nog niks gehoord etc. Enne, een keer bellen telde ook als sollicitatie. Dus mij is het echt meegevallen. Natuurlijk als ik er nu na mn verlof nog gebruik van zou moeten maken (had gelijk na mn verlof weer een baan) dan worden de regels wat meer nageleefd, maar dat vind ik ook niet meer dan logisch. Dan zou ik ook serieuzer zijn gaan solliciteren uiteraard. Dus wel aanvragen hoor!
Inderdaad gewoon aanvragen. Ik ben nu bijna 16 weken zwanger en kom over 1,5 week in de WW. Ik heb al een gesprek met mijn Werkcoach van het UWV gehad en heb voorlopig een sollicitatieplicht gekregen van 1x per week. Er is gezegd door deze coach dat de kans dat ik voor mijn verlof een baan vind heel erg klein is, en dat het meer een formaliteit is om nu te solliciteren. Het kwam er op neer dat mijn zwangerschap veel belangrijker was en dat ik me daar op moet concentreren. Na het verlof moest ik er maar flink tegenaan gaan qua solliciteren! Ik hoef pas over 3 maanden een mail te sturen naar mijn coach met een lijst waar ik gesolliciteerd heb. Dus als ik jou was zou ik me niet druk maken om die sollicitatieplicht en gewoon WW aanvragen en dan ook meteen een Wazo-uitkering regelen voor je 16 weken verlof. Want dat moet je wel zelf regelen. Succes!
gewoon aanvragen die ww. ik zit nu ook in de ww en ik heb vrijstelling gekregen. hoefde ik niks voor te doen..die mevr. zei het zelf. ik ben pas 23 weken ver kom zeg wat een gekkenwerk om nog 6 weken te moeten soll. gewoon aanvragen hoor.