Vandaag onze eerste IUI gehad, ondanks dat de semenopwerktest destijds goed was. was helaas de uitslag vandaag slecht. Ik snap er alleen nog niet zoveel van. Kan iemand me vertellen hoe ik deze uitslag moet lezen?
De VCM-score ken ik, en helaas is die bij jullie inderdaad slecht. Wij hebben verschillende VCM-scores gehad variërend van 0,8 tot 1,6 en daarmee kwamen we in aanmerking voor icsi. Waar precies de grens ligt van iui, ivf of icsi weet ik niet helemaal, maar met deze waarde is iui in elk geval niet zinvol. Weet je wat jullie waarde de vorige keer was? En kan er iets zijn wat de waarde ditmaal beïnvloed heeft? Bijv. ziekte van ja vriend/man?
Ze gaf aan dat de kans klein was dat het deze ronde raak zou zijn. Vorige keer had mijn vriend 15 miljoen goed bewegende zaadcellen. Geen idee wat de vcm-score toen was. Ze gaf wel aan dat de vcm minimaal 0,8 moet zijn voor IUI. Pff weer een tegenslag
Oei dat is inderdaad niet zo'n goede uitslag, toch kan het per keer enorm verschillen zoals je zelf al hebt ondervonden. Wie weet heeft hij koorts gehad en heeft dat nu zo'n grote invloed.
De vcm is inderdaad niet goed. Deze komt tot stand door Volume (in ml)x de concentratie x het percentage progressief motiele zaadcellen. Het geeft eigenlijk aan hoeveel goed bewegende cellen er zijn. Voor iui houden de meeste ziekenhuis een waarde van 1 aan omdat je dan een aantal goed bewegende cellen hebt
Hem, ja ze heeft het wel ingebracht omdat het anders verloren zou gaan. We gaan nu 3 keer IUI in totaal doen en dan evalueren. Maar hoeveel zaadcellen zijn er nu ingebracht? Snap her nog niet helemaal.
Ik dacht dat de waarde van 1 de grens is voor icsi... In elk geval in ons ziekenhuis. Iui is bij ons geen optie geweest met waarden rond de 1, zelfs ivf niet.
Het aantal zaadcellen kan soms serieus wisselen; enig idee of je vriend misschien ziek is geweest of koorts heeft gehad? Periode met heel veel stress of dergelijke? Wij hadden ook altijd heel wisselende resultaten, enkel ging het bij ons enkel bergaf. Een vcm van 0.35 betekent inderdaad 350 000 zaadcellen. Wij hadden bij onze eerste poging ivf 400 000 zaadcellen en waren daardoor aangewezen op icsi. De kans dat je hiermee zwanger zal worden is inderdaad heel klein, maar zeker niet onbestaande. Ik heb wel meer meiden hier zwanger weten worden van de minst goede 'opbrengst' bij de man. Hoeveel iui's heb je nu al gehad? Wij zouden na 3 pogingen ook evalueren, maar bij ons bleek al snel dat de aantallen van het zaad enkel in dalende lijn gingen en dus wilden ze ons een grotere kans geven met ivf. In ons ziekenhuis hadden ze zelfs liefst een minimum van 5 miljoen zaadjes om een goede kans te maken bij iui (ik weet wel dat dat uitzonderlijk hoog is). Onze aantallen zijn van 8.9 miljoen, naar 4.7 miljoen, naar 1.7 miljoen gegaan...dan een poging stopgezet wegens cyste en bij de eerste ivf dus 0.4 miljoen. Zeker nog niet wanhopen voor deze poging, de wonderen zijn de wereld nog niet uit! Maar zeker op tijd aan de bel trekken als je bij een volgende iui opnieuw zo een 'magere' opbrengst zaadjes hebt hoor!
Dit was onze eerste ronde, wil de volgende even afwachten en daarna anders opnieuw een gesprek met de arts. We zouden eigenlijk na 3 evalueren. Maar mocht ik niet zwanger worden zou de derde precies rond kerst zijn en dan doen ze niet Ik hoop stiekem op een klein wondertje haha
Tuurlijk mag je hopen op een wonder! Je weet maar nooit hoor! Rond Kerst is er idd dikwijls een sluiting in de labo's, dus hopelijk val je daar net voor ofzo! Maar bij ons zeiden ze idd bij de 2de iui al dat de kansen niet optimaal waren met zo weinig zaadjes. Bij de 3de iui zeiden ze eigenlijk dat de kans heel miniem was en dat we beter zouden verdergaan met ivf. Dus tijdens ik de 3de iui kreeg, was er eigenlijk al beslist dat we voor ivf zouden gaan. De evaluatie hebben we nog gehad, maar toen ook meteen de info om verder te kunnen starten. Ik duim in ieder geval!
Dankjewel voor je lieve bericht. Vriend wn ik waren net wan het nadenken en kwamen erachter dat hij toch wel ziek is geweest een maandje geleden. Dom dat we dat vergeten zijn.
Normaal volume is tussen 3-5ml Minimaal nodig aan zaadcellem per ml; 20 miljoen (Voor bevruchting zonder ziekenhuis) Je hebt a b c en d kwaliteit aan zwemmers. Tel a en b bij elkaar op (goed en voldoende goede zwemmers) en je moet op minimaal 50% komen. Ook is er dan nog morfology en zuurgraad-waarde. België werkt er veel mee. Nederland niet. Maar moeten beiden ook goed zijn. Mijn man had 2-8 % morfology = gezond uitziende zaadjes. Normaal is minimaal 10% Wij hadden altijd 5ml waar 60 miljoen per ml in zat. A en b waren ook vaak richting 40-50% maar morfology was zó dusdanig slecht dat artsen in Gent ons maar 5% gaven per maand. Als manlief ziek was hadden wij 0% goed gevormde zaadcellen. Alles is van belang dus. Maar alles kan ook veranderen. Zie mijn onderschrift. Ben nu pril zwanger van de eerste poging. (Zelf, zonder ziekenhuis. ) was vorige maand ook zwanger, ook 1e maand maar miskraam... Zet hem op en ben mondig in dit circuit. Snel door naar ivf want dit is bijna nutteloos. Als je je niet gehoord voelt, naar buitenland gaan Daar draaien ze geen standaard protocollen af doen ze hier wel...