PCOS en de pil...

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by mavi derya, May 22, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

Dec 4, 2011
    3,414
    0
    36
    Female
    zuid holland
    Ik weet niet zo goed waar ik dit topic moest neerzetten..

Ik heb PCOS, mijn moeder had het ook. Mijn zusje wil ook graag naar de gyn om te kijken of ze het ook heeft omdat ze ook altijd rare cyclussen heeft als ze niet aan de pil is.
    Ze slikt nu de pil, zou ze eerst moeten stoppen met de pil voordat je iets kan zien met een echo? Want je kunt het niet met een bloedtest zien toch?

2. Hvdsande

Hvdsande Actief lid

Sep 1, 2014
    161
    2
    18
    Hallo,

Nee hoor dat hoeft niet. PCOS is heel duidelijk te zien op een echo. Dan zijn er meerdere cystes te zien in je eierstok. Maar ze kunnen ook aan je bloedwaardes zien dat je hormonen verstoord zijn.

3. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

Dec 4, 2011
    3,414
    0
    36
    Female
    zuid holland
    Dat wist ik maar wordt dat echo beeld niet verpest omdat je door de pil elke maand een bloeding hebt?

4. kemuz

kemuz Nieuw lid

Oct 25, 2015
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb ook pcos en aan de pil. Het was voordat ik aan de pil ging al vastgesteld.
    maar tijdens pilgebruik overgestapt naar ander ziekenhuis. Zij checkte het toen door mijn amh-waarde te meten. (Bloedonderzoek). Bij pcos schijnt deze hoger te zijn en is ook met pilgebruik te checken. (Amh is eicelvoorraad)

5. Catmommy

Catmommy Fanatiek lid

Oct 8, 2013
    1,872
    4
    38
    NULL
    NULL
    Aan de AMH hoeft het niet altijd te zien te zijn hoor! Deze kan verhoogd zijn bij vrouwen met PCOS, maar dat hoeft niet.

De mijne was goed, terwijl ik zware PCOS heb!

Maar tijdens een echo is het wel te zien (ook als je de pil slikt), alleen bevestigen ze het met bloedonderzoek en dat wordt denk ik wel beïnvloed door de pil.

6. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

Dec 4, 2011
    3,414
    0
    36
    Female
    zuid holland
    Nou ik ben benieuwd ze moet woensdag en dan hoop ik voor haar dat ze niet hoeft te stoppen want dan kan ze ook niet werken door de erge menstruatie klachten..

7. pffwhattodo

Oct 15, 2015
    40
    0
    0
    Pcos is gewoon te zien met de pil. Heb zelf pcos en 100 echo's gehad ondertussen met pil zonder pil met spiraal en zonder spiraal.

8. FoXii

FoXii Actief lid

May 25, 2016
    229
    282
    63
    Female
    Huisvrouw
    Drachten
    Hallo Allemaal,

Ik ben geheel nieuw op deze forum.

Ik heb dan ook een vraag aan mensen met PCOS.

Bij mij is dit sinds 2011/2012 vastgesteld.
    Ik heb al jaren wel een kinderwens, maar die ga ik nu hopelijk in vervulling brengen! zelf heb ik ook CF (Cystic Firbrosis) aka Taaislijmziekte, wat het gehele proces net wat ingewikkelder maakt.

Ik heb recent mijn spiraaltje na 2 jaar tijd laten verwijderen (die zat erin voor de hormonen)

Nu is mijn vraag, als je door PCOS moeilijk tot niet vanzelf zwanger raakt (door zelf gewoon te proberen) wat is dan vaak de volgende stap? is dat bijvoorbeeld het nemen van hormoonpillen/injecties? of is het dan gelijk iets richting ivf?

Sorry als ik domme vragen stel, maar echt alles is nieuw voor me en ik probeer zo de nodige informatie te krijgen.

Groetjes, FoXii

9. Catmommy

Catmommy Fanatiek lid

Oct 8, 2013
    1,872
    4
    38
    NULL
    NULL
    Ivf is de laatste stap en daar komen de meeste vrouwen met pcos gelukkig niet aan toe.
    Dat is een kwestie van pech hebben of dat je partner heel erg slecht zaad heeft.

De mate van pcos kan nogal verschillen.
    Als je geen eisprong hebt (zoals ik) dan is het nodig om de eisprong op te wekken. Ze beginnen hiermee met clomid, maar een paar pilletjes per cyclus.
    Bij sommige vrouwen slaat dit aan en daar kun je dan goed zwanger mee worden want je hebt een eisprong en daarmee is de grootste hobbel voor pcos genomen.

Mocht clomid niet aanslaan (dus geen eisprong) dan moet je beginnen met injecties.
    Bij bijna alle vrouwen doen de injecties goed hun werk en kun je daar prima mee zwanger raken.

Mocht dat nu ook niet lukken (vaak heb je dan al meer dan 12 eisprongen gehad) dan kun je met IUI starten.
    Dit is ook met injecties (als je geen eisprong hebt van jezelf) en krijg je meestal ook wel 6 keer.

Mocht het dan nog niet zijn gelukt dan is IVF de volgende en laatste stap.
    Hopelijk ga je dat allemaal niet nodig hebben.
    Succes!

10. FoXii

FoXii Actief lid

May 25, 2016
    229
    282
    63
    Female
    Huisvrouw
    Drachten
    Dankjewel voor je berichtje!

Erg duidelijk en ik ga het wel bespreken met gyn aangezien ik 15juni een afspraak daarbij heb :)

Nogmaals bedankt!

FoXii

Share This Page