Allereerst heb ik een foutje gemaakt met de rijrichting van de autos. Vanzelfsprekend gaat de bovenste rijbaan naar links, en die daar onder naar rechts Er fietst een fietser (A) op het fietspad rechtsonder. Hij wilt linksaf slaan. Er komt een auto naast hem rijden, de auto wilt rechtsaf slaan. De auto moet eerst over het fietspad bestaande uit 2 richtingen, om op de juiste weg te komen. De fietsen die al op dat fietspad fietsen, komend vanuit links en rechts, hebben voorrang. Maar hoe zit het met fietser A? Mag hij voor de auto langs naar links afbuigen, of heeft de auto voorrang?
Het doorlopende fietspad heeft voorrang. Daarnaast maakt de fietser die stilstaat mag voorlangs want de auto zou dan toch moeten wachten op de andere fietsers. Daarnaast is het hier een kwestie van gunnen. Die fietser is ook bestuurder dus heeft gelijke rechten. ( waarom zou de Auto wel voor de fiets langs mogen en de fietser niet voor de auto lang s)
de auto heeft de kleine bocht, de fietser heeft alleen voorrang als hij rechtdoor of rechtsaf moet lijkt mij? rechtdoor op dezelfde weg gaat voor, en daarna de "kleine" bocht toch?
Ik neig ook naar de fietser. Was dat niet iets met wie na alle andere voorrangsregels (haaientanden, rechts, rechtdoor op dezelfde weg etc) de kortste bocht moet maken, mag voor? Graaf graaf.. Ik heb geen idee meer
Ik denk dat je gelijke rechten hebt. Het zou er in mijn ogen van afhangen waar de fietser en auto op dat moment zijn. Wie eerst bij het kruispunt is, mag eerst. Als ik in de auto zat, zou ik waarschijnlijk de fietser voor laten gaan. Puur omdat de fietser kwetsbaarder is en ook onbetrouwbaarder in zijn/haar bewegingen.
Ik zou ook denken korte bocht gaat voor lange bocht, dus auto heeft voorrang. Wordt normaal gesproken natuurlijk gebruikt voor bestuurders die recht tegen over elkaar staan, maar lijkt me de meest van toepassing zijnde regel in deze situatie. Bovendien: als het fietspad gewoon aan beide zijden van de weg zou lopen, zou je ook voorrang moeten verlenen aan de rechts afslaande auto. Maarreh.... je gemeente heeft hier wel een lekker lastige situatie gecreeerd. Ik zou hen eens contacten, wat zij vinden dat de regels zijn op dit punt, en hen vragen dat te verduidelijken met borden, want dat is blijkbaar wel nodig...
Normaal gesproken zou de auto dan voorrang hebben (korte voor lange bocht) maar hier is sprake van een doorrlopende fietspad en in dit geval heeft de fietser voorrang.
Maar de auto heeft toch de langere bocht? Over het fietspad en dan links of rechts (dus evt nog een baan). De fietser hoeft maar de helft van het fietspad over.. Maar in deze zou ik vooral even goed naar elkaar kijken hoe en wat.
Ik zou zeggen de fietser, want de auto moet de fietser sowieso voorrang geven omdat hij op het fietspad fietst. De auto reed eerst "achter" de bestuurder van de fiets. Ik denk dan zo: als de fietser een auto was geweest, had de auto die erachter reed ook moeten wachten totdat de voorste auto linksaf zou gaan, voordat hijzelf rechtsaf kon gaan. Ernaast rijden is in mijn ogen dan een inhaalmanoeuvre en dat heeft zeker weten geen voorrang. En voor de fietser rechtsaf gaan, is gewoon afsnijden...
Ik zou zeggen dat de auto voorrang heeft tov fietser. De auto gaat rechtdoor (het fietspad over) en rechtdoorgaand verkeer heeft voorrang tov afslaand verkeer.
Kleine bocht gaat voor grote bocht, ik denk dat de auto voorrang heeft. Maar in dit geval is het wel wat onduidelijk en ik als bestuurder zou de fietser sowieso voor laten gaan.
Ik ben wel benieuwd... Ik had gisteren nl een soortgelijke situatie... Alleen ik kwam van tegenovergestelde richting... Ik stak op de fiets de autobanen over en wilde op de fietspad naar links... Staat een auto voor het fietspad te wachten (haaientanden beide zijdes) ik steek m'n hand uit om linksaf te slaan en wil dus voor de auto langs links de het fietspad op. Terwijl ik afsla gaat de auto ook rijden. Ze stopt wel omdat ze mij anders aan rijdt, maar ik vroeg me toen ook af.... Had ik haar voorrang moeten geven of was ik gerechtvaardigd met afslaan voor de auto? Mijn theorie is dat (in TS geval en mijn geval) de fietser de kortste bocht maakt om op het fietspad te komen en daardoor voorrang heeft op de auto die een baan later pas de bocht maakt... Maar of dit ook daadwerkelijk zo is... ?
Ik denk de auto, het dwarse fietspad heeft niets met de situatie te maken. Het is korte bocht gaat voor lange bocht want ze komen van een gelijke weg naar een voorrangsweg.
Korte bocht voor lange bocht. Maar in dit geval de fietser. Tegen mij is altijd verteld dat je fietsers zoiezo voorrang moet verlenen. Beter het zekere voor het onzekere.. Wel lastige situatie!
Volgens mij heeft de auto officieel voorrang. Hij gaat rechtdoor (het fietspad over) en slaat daarna af, terwijl de fietser direct linksaf slaat. Niettemin zou ik als automobilist de fietser voor laten gaan; het is een verwarrende verkeerssituatie en dan maar beter een keertje te veel voorrang geven dan te weinig