Onze zoon slikt nog steeds de tandpasta door. Ik predik al een jaar ofzo dat hij niet moet slikken en het spul na het poetsen moet uitspugen. Maar het lukt em niet, hij slikt het nog steeds door. Is dat erg? En wanneer gingen jullie kinderen de tandpasta uitspugen?
Tot 5 jaar is onze peutertandpasta dus tot die tijd is doorslikken geen probleem. Wij hebben Elmex. Misschien een andere kopen die minder fijn is om door te slikken?
Mijn tandarts zei ook dat het met die peutertandpasta niet erg is. Zodra ze kunnen uitspugen (mijn oudste doet dat nu net een paar weken) 'moeten' we van haar over op tandpasta vanaf 5 jaar omdat die beter is voor de tandjes. En misschien een iets minder lekkere, zoete, tandpasta kopen. Wij hebben altijd Elmex, die bevalt heel goed en is niet zo mierzoet.
Ze mogen 't nog doorslikken ja. Heb zelfs weleens gehoord/ergens gelezen dat je niet moet spoelen bij peutertandpasta. Of dat dat in ieder geval niet nodig is omdat het dan z'n werk beter kan doen. Weet niet of dit laatste waar is hoor. 'Van horen zeggen...'
Zoals hierboven: peutertandpasta hoeft niet uitgespuugd te worden. Die vanaf 5 jaar wel. Daar zit namelijk fluor in. Ik zou inderdaad proberen om hem nu al uit te laten spugen. Als hij vroeg gaat wisselen, zit hij al eerder aan de fluortandpasta.
Mijn tandarts zegt dat ze het echt uit moeten spugen, dat het vervelende buikklachten kan geven op den duur.
Daarom moet je ook maar een klein beetje gebruiken (ter grootte van een erwt). Pas als de blijvende kiezen/tanden doorkomen is een tandpasta met hoger fluoride gehalte beter (volgens mijn mondhygieniste is t zelfs dan nog niet perse nodig; gewoon goed poetsen).
Volgens onze tandarts moet je inderdaad die peutetandpasta juist niet uitspugen, want dan blijfven de werkzame stoffen lekker op de tanden zitten. En inderdaad, de hoeveelheid die erop gaat is helemaal in alle hoekjes en gaatjes verdwenen na het poetsen, hier valt niet eens wat uit te spugen
Ik werk in de zorg en we gebruiken heel vaak peutertandpasta omdat mensen niet meer kunnen spugen. Peutertandpasta kan volgens mij op alle leeftijden worden doorgeslikt. Onze dochter spuugt soms uit en dan prijs ik het wel, maar als ze het doorslikt vind ik het ook goed. Wij gebruiken inderdaad ook elmex.