Ik vond de eerste afspraken wel nuttig ivm onzekerheid die ik toch weer had met zo'n hele kleine baby. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik weer wat lakser ben geworden. De 6 maanden afspraak is bij ons afgezegd, omdat de arts ziek was en ik heb nog steeds geen nieuwe gemaakt (dochter is 7,5 maand). De oudste moet over twee maanden haar laatste prik, ik denk dat ik dan ook gelijk een afspraak voor de jongste inplan. Probleem bij ons CB is dat ze altijd zo extreem inflexibel zijn en een beetje raar omgaan met werkende mama's. Ik krijg aan de telefoon steevast eerst een lijstje met beschikbare dagen van hen opgedreund, waabij ik hen altijd moet onderbreken om te vertellen dat wij maar twee dagen in de week kunnen, omdat ik werk . Uiteindelijk duurt het dan wéken voor een afspraak op een fatsoenlijk tijdstip kunnen hebben op die dagen. Op deze manier heb ik niet zo heel erg veel zin om een afspraak te maken...
Beetje rare reactie. Ik had ook geen zin om naar het CB te gaan aangezien ik twee-wekelijks bij de kinderarts kwam. Dan kwam het dus wel eens zo uit dat ik 's ochtends bij kinderarts zat en alles prima was en ik 's middags bij het CB zat ivm inentingen en er ineens alles mis was . Te vermoeiend. Ik ga dus alleen voor inentingen tegenwoordig. Zie echt t nut niet van een CB. Maar dat is omdat ik een goede kinderarts heb dus ja. Ben zelf ook niet onzrker ofzo dus ja had niet echt iets te bespreken daar. Oh ja als ik een aantekening heb zal me worst wezen haha die zal ik wel hebben sowieso. Ze hebben me een keer bijna 40 min laten wachten met een krijsend kind voor inentingen van 1 min. Toen ben ik er wel ff uit mijn pan gegaan. Krijg je dan een aantekening? Laat maar komen dan. Ik zorg dat ik die onzin prima kan pareren mocht ik ooit in aanraking komen met jeugdzorg .
Dat is toch een heel andere situatie? Als je twee wekelijks bij de kinderarts komt kan ik me voorstellen dat je het cb bezoek overbodig vindt, maar dat is bij TS toch niet het geval? Overigens denkt het cb daar anders over, ons zoontje moest met twee weken ook naar de kinderarts en met 4 weken nog een keer voor controle, die afspraak viel op dezelfde dag als de afspraak bij het cb dus ik belde of we die niet konden laten vervallen, nou nee want de cb arts keek toch naar hele andere dingen en en en en..... En op zich denk ik ook wel dat daar wat in zit, het is natuurlijk compleet afhankelijk van waarvoor je bij de ka bent. Wij waren er voor de onregelmatige ademhaling, tja toen heeft de arts niet zijn heupjes bekeken, dat klopt... Meten en wegen wel gedaan maar dat komt dan natuurlijk weer niet in de curve op het cb.
Ja, alsof je ze een oneerbaar voorstel doet wanneer je probeert een afspraak op een voor jou gunstig moment te plannen... Het zijn hier geen vervelende mensen, ze doen dat waar ze voor zijn en verder is het aan jou wat je er wilt halen.
Wij gaan met de jongste alleen nog voor de inentingen en de doen ze ook de oogtest. Ik was er een beetje klaar mee om er elke keer dik een uur te zitten, alwéér de vraag te krijgen hoeveel flessen hij nu drinkt (geen), dingen te horen die ik zelf ook in boekje kan lezen, als je dan wel een vraag hebt ene vaag antwoord waar je niks mee kunt. Echt zonde van mijn tijd. Ik ga zelf tussentijds wel eens even meten en wegen en dan ben ik weer weg, zonder iemand gesproken te hebben. Top. Groeigrafiekje kan ik zelf ook wel invullen en interpreteren. Van Wiechenschema is ook niet direct hogere wiskunde.
Kan goed zijn, maar het is een vrijwillige keuze of je je kind opgevolgd wilt hebben voor de ontwikkeling die het doormaakt en voor de groei. Wil je dat niet, dan niet en als je afspraken wilt laten vervallen, dan is dat jouw keuze. Ik vind het vrij bizar dat jouw CB dan gewoon zegt dat dat niet kan....
Heftige reacties lees ik! Misschien dat het komt door de opmerkingen over de koude harde weegschaal en het aan en uitkleden. Dat zou inderdaad niet DE reden moeten zijn om niet te gaan. Denk dat TS er met name voor nu even de meerwaarde niet van inziet. Daar kan ik me dan wel weer iets bij voorstellen. Persoonlijk ga ik met mijn kindjes enkel heen voor de vaccinaties. De arts vind ik onkundig, de wijkverpleegkundige vind ik ..... Tja..... Erg apart. Kan er niks mee. De spaarzame vragen die ik had konden ze niet beantwoorden of ze verwezen me naar de huisarts. De bezoeken vind ik dus geen meerwaarde hebben. De groei en ontwikkeling van mijn kindjes vind ik echter wel belangrijk. Dat houd ik dus zelf thuis bij, en ja, daarvoor heb ik ook een babyweegschaal. Qua ontwikkeling volgen ze het Wiechenschema. Die heb ik zelf op de PC staan en houd ik bij. Kort om, het is zeker geen.verplichting. Ik zou iedereen aanraden te kijken datgene bij het CB te halen waar je zelf behoefte aan hebt. Het is een service die je gratis aangeboden wordt, dus haal eruit waarvan jij denkt dat je er wat aan hebt.
Zo denken wij er ook over, ze denken ook met ons mee.wanneer je het niet eens bent kun je dat zeggen hebben ze geen problemen mee.nu zijn we net verhuisd en ben benieuwd hoe ze hier zijn.
Door een verhuizing naar een andere plaats zitten we nu bij het 2e consultatiebureau. Ook dit 2e CB is een plek met kundige mensen. Misschien tref ik het, maar zeker de wijkverpleegkundige hier is fantastisch. Mijn zoontje praat nagenoeg niet, zij vond het tijd om in te grijpen. Gevolg: vve voor de peuterspeelzaal en logopedie. Op de peuterspeelzaal en de logopediste zijn ze erg tevreden over de wvp. Een paar keer per jaar komen ze bij elkaar en bespreken ze met z'n allen de kinderen met problemen. Hier moest ik wel toestemming voor geven trouwens. Ik zou graag willen dat ieder kind regelmatig wordt gezien door het CB of een kinderarts. Kinderen in probleemgezinnen krijgen zo de kans op aandacht. Mishandelingen kunnen zo misschien eerder opgepakt worden. Het is niet fijn voor de ouders, maar wel goed voor het kind.
Ik heb door verhuizingen en interne wijzigingen vrij veel verschillend cb personeel meegemaakt. De een zegt 'ach van hoger hand moet ik iets adviseren, maar heb zelf al ervaren dat zoiets niet helpt. Ik kijk liever naar het kind ipv luisteren naar die mensen achter hun bureau'. En een ander zegt 'jij moet dit doen' (terwijl zoiets absoluut niet kindvriendelijk en niet kind specifiek gericht is). Cb is geen verplichting. En iedere ouder mag daarin zijn of haar keuze maken of je wel of niet gaat. En met zijn of haar eigen reden. Cb heeft idd ook een signalerings functie voor mishandeling, verwaarlozing of ingrijpen indien zij dit nodig vinden. Maar dat zijn er meer. Ha, psz, kdv, gastouder en iedereen in jouw omgeving. De eerste 3 of 4 (? go weet ik niet zeker) hebben daar ook richtlijnen etc voor ontvangen, niet alleen cb. Ik vind zelf dat het cb soms de plank echt misslaat met zijn 'adviezen'. Bijvoeding, voor 4 maanden, laten huilen, roepen dat er medisch echt niets mis is (dus wel) en zo kunnen veel mensen denk wel iets noemen uit eerste of tweede hand. En dat is jammer. Als ts niet wil, dan gaat ze niet. Als jij wel wilt, ook prima
Helemaal mee eens, hoewel ik zelf geen toegevoegde waarde heb gehad aan het CB. Door steeds meer beschikbare kennis via internet en de hoge informatie-toegankelijkheid voor de gemiddelde ouders is de ouderwetse rol van het cb als huis/tuin/keuken adviesorgaan voor baby´s vrijwel uitgestorven. Maar die signaleringsfunctie moet er zeker blijven, en alleen daarom heb ik toch moeite met de volledige vrijwilligheid. Ben bang dat sommige kindjes dan meer risico´s lopen op niet ontdekte verwaarlozing of mishandeling.
Maar vanaf 14 maanden is dat er al veel minder. Bij ons is het 18 maanden consult eruit ivm bezuinigingen, dus dan heb je; 14 maanden 2 jaar 3 jaar en 3 jaar en 9 maanden. En mishandeling of verwaarlozing is uiteraard niet altijd zichtbaar Ik vraag mij ook daadwerkelijk hoeveel door het cb opgemerkt word.
al is het maar 1 kindje.. En volgens mij worden gezinnen die het eerste jaar onder aandacht komen wel vaker bezocht. Bij ons in de wijk woont iig een gezin met een kindje dat zich zorgelijk traag ontwikkelde. Alleen vonden de ouders het totaal geen punt. Kindje sprak heel laat [met 3 jaar nog amper 1 verstaanbaar woord] en ging ook niet naar psz of kdv. Verpleegkundige van het cb kwam daar dus wel regelmatig op thuisbezoek en heeft veel inspanningen verricht om de ouders te overtuigen om stappen te ondernemen en niet te wachten totdat ie vanzelf zou gaan praten. Jongetje zit nu op mkd. Deze mensen weten overigens zo weinig van het systeem af dat ze denken dat alle gezinnen regelmatig bezocht worden door vpk. Ze laten alle informatie maar aan zich voorbij gaan, en leven een redelijk 'simpel' leven. Verder ben ik volledig voor de vrijwillige vorm van cb. Maar ik vrees gewoon dat er ook genoeg ouders tussen zitten die de afspraken laten vervallen om egoïstische redenen en niet omdat ze zelf voldoende kennis en informatie hebben verworven.
Prima als de vrijwilligheid er af gaat, maar dan wel NADAT het CB eerst eens een enorme slag gaat maken in professionalisering en kwaliteitsverbetering. Nu is het wat mij betreft een clubje starre en slecht opgeleide professionals, (uitzonderingen daargelaten), die enkel op 1 methode kunnen varen. Zodra het CB professioneel genoeg is om aan te sluiten bij de verschillende ouders zelf, mag er wat mij betreft best meer verplichting komen om de signaleringsfunctie staande te houden.
Hier hadden we met 9 maanden een groepsafspraak. Dl hier vind t wegen ook verschrikkelijk, vooral omdat ze moest liggen. Ik heb haar zittend op de weegschaal gezet en niks meer aan de hand. We kregen info over voeding, maar achteraf vond ik t niet heel zinvol. Als ik dat geweten had, had ik waarschijnlijk niet gegaan. Het cb is niet verplicht.
Tjah Ik vind het ook vaak nutteloos (ga naar ka) en heb hun vaak meer te vertellen dan andersom maar Ik ga altijd wel. Ik vind ze vriendelijk en Wie weet hoor ik toch nog wat nieuws...en zo niet (waarschijnlijk) vind Ik het Een hele kleine moeite. Zo vaak hoef je niet toch? En voor wegen en meten hoef Ik het ook niet te doen Ik gebruik mijn baby weegschaal 2x per week (beste aankoop ooit voor mij dan) en heb zelf ook een centimeter.
Ik vind het eigenlijk een kleine moeite om even te gaan. Hier zijn ze vrij relaxt en dringen niets op. Ze vragen vooral of je ergens vragen over hebt en zo nee dan is dat ook prima. 9 maanden afspraak was bij ons even meten en wegen, even kijken naar de heupjes en checken of ik nog vragen had. Duurde een minuut of 10 in totaal. Ik zorg wel dat ik afspraken net na openingstijd of net na de lunchpauze heb, dan mag je meteen doorlopen .
Ik vind het juist helemaal geen kleine moeite. Afspraken vallen vaak op lastige tijden, en ik ben meestal een uur kwijt, omdat we lang zitten te wachten dan. Nouja, dan kan ik m'n tijd dus echt beter besteden, als ik er ook nog eens nooit, (ja, letterlijk nooit) tips heb gekregen die me verder hielpen. Nou heb ik een hbo-agogische opleiding, dat speelt wel mee natuurlijk, maar juist bij het overmatig veel huilen van onze dochters, waarbij je mag verwachten dat het CB je kan verder helpen, hebben ze ons ongelovelijk in de kou laten staan. Bij de jongste toonden ze wel begrip, na de ervaring met de oudste en gezien te hebben dat ik gelijk had, maar uiteindelijk heb je als moeder van een huilbaby natuurlijk geen klap eraan dat ze met je meeleven daar. Dat meeleven is waardevoller van vrienden en familie
Bij ons doen ze de 9 mnd bezoek niet eens meer zelf,dat word verschoven naar 11 mnd,en dan krijgen ze prik,daarna met 14 maanden weer de prik. Daarna maar 1 keer per jaar voor t wegen en meten,ogentest etc... Ik ga soms zelf even naar t weeguurtje om te kijken hoeveel ze weegt
Hoi, Ik heb het consultatie bureau laten weten dat ik geen nieuwe afspraak wil maar alleen een afspraak maak als ik mij ergens zorgen om maak. Dit was verder geen probleem.