worden de kosten echt minder als je kind naar school gaat?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Toke, 7 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Toke

Toke Fanatiek lid

9 sep 2009
    1.000
    2
    36
    Ik heb mij erop ingesteld dat de eerste levensjaren van mijn kindje een hoop geld kosten: van alles moet aangeschaft en om over de rekeningen van het kinderdagverblijf maar te zwijgen. Ik troost mijzelf met de gedachte dat wanneer hij naar school gaat, dat het dan minder zal worden. Vooral omdat het kinderdagverblijf dan geen rekeningen meer zal sturen. Maar is dat ook wel zo? Krijg je financieel ook echt meer lucht dan of krijg je dan weer andere kosten en weegt dat een beetje tegen elkaar op?

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    School zelf kost inderdaad niet zoveel.. maar wellicht krijg je dan nog wel weer te maken met bso/tso.. sportclubjes, zwemmen. Ze doen wel langer met kleding maar vaak wel duurdere kleding (schoenen).

3. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik ga er juist vanuit dat hoe ouder ze worden, hoe duurder het wordt...Sportclubs, kleding wordt duurder, kadootjes voor kinderfeestjes, zakgeld...

Ik vind het nu echt niet duur om kinderen te hebben, na de grote 'baby-aankopen' (kinderwagen, autostoel, kinderstoel etc) heb ik nu echt al tijden geen grote aankopen meer voor ze gedaan. Luiers en kleding (en dat hoeft niet duur te zijn), dat is het enige eigenlijk...Die drie happen die ze mee-eten merk ik niet eens in de boodschappen. Oh ja en de PSZ kost 50 euro per maand.

4. varis

varis Actief lid

24 mrt 2013
    276
    1
    0
    Nederland
    Ik betaal per schooljaar 50 euro voor mijn zoontje. Zal vast veel minder zijn als het kdv. Hij gaat wel naar zwemmen en dat kost 43 euro per maand. Na de grote vakantie gaat die voetballen, dat zal iets van 100 euro per jaar zijn. Verder geen verplichte kosten voor hem.

5. varis

varis Actief lid

24 mrt 2013
    276
    1
    0
    Nederland

Wel raar dat er zo'n verschil kan zijn met de prijzen van een psz. Ik betaal 9,20 per maand voor 5 dagdelen. Woon in rotterdam.

6. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ja daar is het hier al vaker over gegaan, de prijzen verschillen van 10 tot 100 euro per maand zo ongeveer

7. Toke

Toke Fanatiek lid

9 sep 2009
    1.000
    2
    36
    Ik vind het voedsel en de kleding nog niet zozeer de kosten, maar de rekening van het dagverblijf is dik 600euro per maand en dan heb ik de teruggave er al vanaf getrokken, dit is iedere maand ons eigen geld.. Als ik dat over een paar jaar niet meer hoef te betalen, dan mogen er van mij best wat kosten bijkomen, dan nog kan ik me moeilijk voorstellen dat de kosten blijven opwegen...

8. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Hier wel de.oudste koste voor de psz 120 in de maand

Nu school 27 in het jaar
    Zwemmen 50 euro per maand en gym 12 per maand.

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.767
    18.913
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Mijn man dacht dat het vooral zou schelen in de kosten voor opvang, omdat hij dan minder uren gaat. Niet dus: voor de bso betalen we straks veel meer per uur dan nu voor de gastouder. En hoewel we dan maar twee uur afnemen, moeten we vier uur betalen. En laten die vier uur bso nou net zo duur zijn als 9 uur gastouder. ;)

10. Meijke

Meijke Niet meer actief

Hier kost het KDV 400 per maand, netto. Als ze naar school gaat heb ik geen BSO nodig. Dus de kosten zullen ook hier dan een stuk lager worden denk ik.

11. Meijke

Meijke Niet meer actief

Is de BSO zo duur Tupp?? Jeetje zeg.

12. Toke

Toke Fanatiek lid

9 sep 2009
    1.000
    2
    36
    Wij gaan waarschijnlijk ook geen gebruik maken van bso, dus ik kijk er een beetje naar uit :)

13. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Tegen de tijd dat ze naar school gaan verdiende ik op kdv kosten. Scheelde hier 120 euro per maand voor 3 ochtende. Nu gaat hij straks naar school en waarschijnlijk starten met zwemles was me bijna 50 per maand gaat kosten. Als je kindje bijv 3 hele dagen naar het kdv gaat en je deze koste bespaard ga je echt wel meer ADemruimte krijgen. Echter moet je nu denke aan kinderfeestjes, sport, schoolgeld etc maar dat is hier nog lang niet zoveel als kdv.

Ik heb me baan in dec verloren en ben 80 euro er week er op achteruitgegaan. Die 120 euro die we nu besparen is toch 30 euro per week minder die we nu àchteruitgaan

14. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Nee uiteindelijk nu even niet goedkoper

Ja school wel...dat is 25 euro in het jaar...

Maar nu zwemles van 64 euro per maand, gym 8 euro per maand

En de jongste nu ook voor 50 euro per maand naar de PSZ.

Ik denk dat als ze allebei geen zwemles meer hebben dat het dan iets goedkoper wordt.

Maar dan ga ik maximaal sparen voor hun middelbare school periode.... :$

15. Toke

Toke Fanatiek lid

9 sep 2009
    1.000
    2
    36
    Ik kan me ook moeilijk anders voorstellen dan dat het toch echt wel lucht moet geven....600euro per maand is een hoop geld. Maar inderdaad sparen voor later komt ook in beeld. Maar alleen al de mogelijkheid om te kunnen sparen lijkt me luxe.

16. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    denk dat je wel goedkoper uit bent als je geen psz meer hebt.
    mijn dochter is er nooit heen geweest , tot nu toe hebben wij ook niet al te veel kosten.

school is 27,50 per jaar
    zwemles is 42,50 per 10 lessen (1x pw les)
    en vso is iets van 54 euro maar krijgen iets van de helft terug van de belastingdienst (gaat 1x pw naar de vso maar omdat het de ene week op dinsdag is en de andere week op woensdag is betaal ik wel voor 2 ochtenden in de week)

17. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik vind dat de kinderen idd neer gaan kosten naarmate ze ouder worden.
    Wij maken geen gebruik van de BSO maar wel TSO en vakantie opvang.
    Verder gaan ze meer eten (voel je vooral aan hun eigen stuk vlees ipv een stuk delen en me brood bijvoorbeeld) maar ook kleding wordt duurder als ze groter worden. Sportclubs, feestjes die ze zelf geven maar ook de Kadootjes van feestjes waar ze naar toe gaan.

Maar als jullie 600 zelf moeten betalen verdienen jullie of veel geld of jullie kindje gaat meerdere dagen naar het KDV. Hoe gaan jullie de opvang na school en in de vakanties regelen?

18. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Tja, ligt eraan. Ik denk wel dat het goedkoper kán zijn, maar ligt er net aan wat jij belangrijk vindt ook, denk ik. En hoe je met geld omgaat (wij zijn helemaal niet strak met budgetteren, koop gewoon wat ik leuk/belangrijk vind).

Mijn dochter is niet naar het kdv geweest, maar wel 150eu/mnd psz. Dat is nu weggevallen.
    Ik weet niet precies hoeveel we verder voor school moeten betalen. De TSO is (vrijwillig) 110 euro per jaar en dan zul je daarnaast nog een (vrijwillige) ouderbijdrage hebben, maar die heb ik nog niet voorbij zien komen.

Daarbij gingen wij voorheen heel vaak dingen doen wat geld koste, anders verveelde ze zich kapot. Ik ging ook vaker met haar naar de stad/dorp dan tegenwoordig.
    Ik werk nu thuis, dus wat dat betreft geef ik echt minder geld uit (minder shopbehoefte :)).

Kleren en schoenen vind ik niet perse duurder. Maar dat ligt er ook maar aan wat jij belangrijk vindt. Koop je zeeman en wibra of merkkleding? Ik koop nu veel meer en andere merkkleding, maar wel meer via marktplaats bv. Gemiddeld ongeveer net zoveel, schat ik. Maar ik zou daar -als het perse zou moeten - absoluut op kunnen bezuinigen.
    Schoenen vind ik niet duurder. Heb altijd goede schoenen voor dr gekocht (die zijn voor kleine maten net zo duur) en nu doet ze er makkelijker 1 seizoen mee, eerst moest ik gedurende of tegen het einde van het seizoen nog wel eens bijkopen.

Zwemmen hebben we altijd gedaan, ouder en kind, dus blijft ook hetzelfde (of zelfs goedkoper als ze straks echt gaat lessen, heb ik begrepen!)

19. Toke

Toke Fanatiek lid

9 sep 2009
    1.000
    2
    36
    Hij gaat 3 dagen per week naar het kdv. Ik ben zelfstandige en ga, zodra hij op school zit, de uren over vijf dagen verdelen tijdens schooltijden. Nu werk ik 3 hele werkdagen terwijl hij op het kdv is. In de vakanties heb ik het altijd al wat rustiger ik ga het werk dan waarschijnlijk helemaal afhouden in de vakanties of iets regelen met logeren bij opa en oma....

20. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

30 jul 2007
    1.714
    0
    0
    Ik denk zelf dat de kosten hier wel minder gaan worden. BSO tov KDV is een stuk goedkoper de kosten voor psz gaan ook vervallen. Sparen doen we al (€65/maand ongeveer) en sportclubje (€ 18,50/maand voor dansen) heeft ze ook al dus die kosten gaan er voor ons straks niet bijkomen. Het zwemmen komt er uiteraard wel bij maar dan nog gaan wij er financieel op vooruit. En ze gaat vanaf juni naar alle waarschijnlijkheid ergens anders dansen en dat kost maar € 27/kwartaal. Kleren/schoenen enzo zullen hier niet perse duurder worden daaraan gaf ik eigenlijk altijd al teveel uit hahahaa

Deel Deze Pagina