geen zin in sinterklas

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    zoontje weigerde lotje te trekken, hij wil niet mee doen met sinterklas(gr7), hij wilt graag thuis blijven als sinterklas op school aankomt. Hij vindt dat allemaal onzinnig, een hele slechte traditie vindt hij het, waarbij volwassenen jonge kinderen leugens vertellen(natuurlijk heb ik met hem hierover gesproken, maar dat blijft zijn mening te zijn). hij vindt het ook erg dat kinderen(gelovende en niet gelovende) daarvan enorm druk worden in de groep. hij wilt echt niet mee doen. de juf wilde dat ik met hem praatte. dat deed ik, hij wilde het uiteindelijk voor mij doen, maar dat vond ik niet de bedoeling, voor mama -kinder-dingen doen waar hij helemaal geen zin in heeft? hij vindt het vervelend, maar ook helemaal OK, als hij wegens leerplicht op school moet zijn op die dag, zonder kadoo en lotje etc. hij kan daar gewoon zitten of een boek lezen als het mag etc zegt hij, het dus uitzitten! dat dus wegens leerplicht(wat een onzin zegt hij, dat is toch geen leren?= maar je leert iets voor elkaar doen zeg ik, samen iets vieren, etc). maar hij wilt het liefst helemaal niet naar school gaan op die dag, en de hele dag met sinterklas bezig zijn, en weer zo een saaie sinterklas film kijken(stomme film). wat moet ik hiermee? Is 'niet meedoen' echt zo slecht voor hem zoals de juf zegt(de juf is zo enorm geschrokken, omdat hij nooit weigert, goed luistert)? is het beter(of OK) dat hij zich naar zijn eigen mening mag gedragen zonder verplichte 'gezelligheid'. hij kan het heel goed gronden met prachtige argumenteren. Moet hij perse met de groep meedoen ook als dat tegen zijn 'overtuiging' is en helemaal niet zijn smaak? hij zegt dat hij last heeft van de drukte, lawaai en de gekkigheid van de kinderen bij sinterklas. wil dus echt niet. tips en advies of gelijksoortige ervaringen? gr.
     
  2. meintje

    meintje Fanatiek lid

    9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Ik denk eigenlijk wel dat ik zou verwachten dat hij die ene dag wel op moet kunnen brengen voor zijn mede leerlingen om net als zij het gewoon mee te vieren. Voor hun allemaal is het gewoon een viering waarbij ze iets voor elkaar maken/kopen en het samen gezellig hebben. Hoe kan dat ingaan tegen zijn overtuiging? Die geloven allemaal toch al niet meer en voor hun is het toch gewoon hetzelfde als voor jouw zoon?
    Lijkt eerder een soort doordrammen en eigenwijs zijn wat hij nu doet en zou het raar vinden als hij zich terug trekt van een viering en ergens een boek gaat zitten lezen. Het samen met elkaar iets vieren hoort er ook gewoon bij, anders zijn er ook wel kinderen die met kerst of pasen of wat dan ook niet mee willen doen omdat ze er niks aan vinden of minder geloven of wat dan ook...
    Lastig dit. Ik lees even mee.
     
    lies276, Athina en DastyQueen vinden dit leuk.
  3. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #3 merah, 19 nov 2018
    Laatst bewerkt: 19 nov 2018
    Heel eerlijk? Ik snap hem wel. En eigenlijk vind ik hem oud (en wijs, hij loopt voor toch?) genoeg om zich daar een mening over te vormen. Eigenlijk zelfs knap dat hij zo ver doordenkt (liegen tegen kinderen, de druk zien die kinderen ervaren etc). Ik zou kijken of er een middenweg is. Dus niet naar school tijdens de viering, maar de rest van de dag wel.
     
  4. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Tsjah...hij geeft wel serieuze dingen aan: niet eerlijk, erover gelogen (?), andere kinderen zijn vooral heel druk, een film kijken wat hij niks vind.
    Hij wil er niet aan mee werken. Hij staat in die zin wel ergens voor. Het is meer denk ik dan "gewoon geen zin'.
    Zoals ik het lees komt hij niet over als een 7 jarige maar eerder een 15 jarige ;)
    Die weet wat hij wil en wat hij niet wil en een alternatief prima vind.
    Ik zou het vooral in de win win zoeken. En sinterklaas hoort toch leuk te zijn? Maar als jouw zoon er meer plezier aan beleefd door even wat anders te kunnen doen, zou ik daarvoor gaan.
    Misschien de win win in wel een lootje trekken en iets leuks voor een ander maken ( lief zijn, delen, verantwoordelijkheid) maar als het hem te druk word, of tijdens de film dat hij andere opties heeft. Heb je van beiden wat. Luisterje naar hem maar geef je hem ook mee dat je iets aardigs kan doen voor een ander die het wel heel leuk vind.
     
  5. Valerie

    Valerie Fanatiek lid

    22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Wat sneu dat jouw zoontje er zo tegen opziet. Ik begrijp zijn beredenering en ik vind het knap dat hij het zo goed onder woorden kan brengen. Maar persoonlijk zou ik mijn kind wel mee laten doen. Niet omdat hij leerplichtig is, maar meer om het sociale aspect o.a. omdat kinderen ook moeten leren dat ze soms iets moeten doen waar ze echt geen zin in hebben. Ik denk dat ieder kind wel eens zo'n moment heeft bij activiteiten op school. Wat voor de een leuk is, is voor de ander vervelend. De een vind het vervelend om kerst of carnaval te vieren, de ander vind het vreselijk om mee te gaan naar een museum. Waar ligt dan de grens om je kind niet mee te laten doen? Het hoort er gewoon bij, soms moet je wel eens iets doen tegen je zin omdat de school (of ouders) het zo hebben bepaald. Het is wel goed dat je het op school al hebt aangegeven en dat de juf er dus vanaf weet. Mocht het hem dan toch allemaal te veel worden, dan kan hij zich misschien even terugtrekken maar zo is hij er de rest van de dag wel gewoon bij. Succes met de situatie.
     
    lies276, Beebi1987, littlemunchkin en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Op zich ben ik het helemaal met je eens, maar ik vind in dit geval dat Belize haar situatie iets breder moet schetsen.
    Als je als kind ‘anders denkt’ is het de hele dag al aanpassen aan anderen. ‘Omdat het hoort’. Dit is echt heel zwaar en het helpt ook niet (altijd) om opeens wel opgenomen te worden in de groep. Soms kom je er dan, door bv houding ed, juist nog verder buiten te staan. Ik kan mij sommige situaties van school vroeger nog steeds herinneren. Wat voelde ik mij diep ongelukkig!
    Vaak moet je je idd aanpassen, maar soms is de grens bereikt. Dan mag je ook best een keer naar je eigen lijf luisteren en doen waar jij je goed bij voelt, voor jezelf kiezen. Dit heb ik ooit heel bewust met mezelf afgesproken. Als ik het niet op kan brengen om ergens 100% in mee te doen (vrolijk, gezellig etc), dan bel ik af. Dat is beter voor mezelf én voor de omgeving. Tuurlijk kan dat niet altijd en moet een kind hierin leren, maar in dit geval...
     
    Hobbelpaardje en In your eyes vinden dit leuk.
  7. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Ik zou ook neigen naar mee laten doen, alle kinderen willen wel eens bepaalde dingen niet doen, meestal met (voor hun een goede) reden, maar soms moet je je aanpassen, dat hoort er ook bij.
     
    lies276 en Hopsatee vinden dit leuk.
  8. birds86

    birds86 VIP lid

    13 mei 2013
    5.304
    2.001
    113
    Vrouw
    Poeh dat is een lastige. Ook in mijn werkveld nog nooit meegemaakt dat een kind van 7 op deze manier over het feest denkt. Is er geen compromis wat die kan maken?
    Wel een lootje trekken en surprise maken maar wanneer de film word opgezet dat hij dan naar de bieb een boek mag lezen? De juf of administratief medewerker helpen ipv in de groep zijn omsat het daarte druk is?

    Dus alleen surprise rondje en dan uit de klas en de school helpen?
     
    littlemunchkin vindt dit leuk.
  9. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ja van mij zou hij toch mee moeten doen. De andere kinderen moeten vast ook iets doen wat ze niet leuk vinden.
    Het is ook een beetje een sociaal proces (groepsgebeuren en enthousiast meedoen) voor hem is dat dan ook iets waar hij van kan leren.
     
    lies276, flipflop, chrystel73 en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. Troeeeelaa

    Troeeeelaa Actief lid

    15 jul 2018
    407
    456
    63
    Vrouw
    Ik zou hem wel naar school laten gaan en mee laten doen, maar dan wellicht in een andere rol. Bijvoorbeeld meer de juf helpen die dag oid.
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  11. meintje

    meintje Fanatiek lid

    9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Beetje raar om 1 bepaald kind een bijzondere rol te geven terwijl er vast in vele situaties wel vaker kinderen zullen zijn die om wat voor reden dan ook ergens geen zin in hebben... Hij staat er al meer buiten begrijp ik, dus zou niet willen als ouder dat hij nog meer erbuiten komt te staan door een speciale positie te bekleden. Lijkt mij sociaal gezien niet wenselijk.
     
  12. Troeeeelaa

    Troeeeelaa Actief lid

    15 jul 2018
    407
    456
    63
    Vrouw
    Wat is daar raar aan? Ik vind het eerder raar om geen passend onderwijs te bieden aan kinderen. Sociaal niet wenselijk? Volgens mij is dit prima in te kleden en uit te leggen aan de klas. Hij heeft een sterke mening met goed onderbouwde argumenten, niet alleen maar “geen zin” ;)
     
    merah en birds86 vinden dit leuk.
  13. meintje

    meintje Fanatiek lid

    9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Sorry hoor...passend onderwijs rondom een sinterklaasviering?
    1 kind duidelijk anders behandelen is niet sociaal wenselijk. Er zitten -tig kinderen in de klas en bij zoiets als een sinterklaasviering van een paar uurtjes hoef je je als school niet in allerlei bochten te wringen om het alle kinderen 100 procent naar hun zin te maken. Uitleggen aan de rest van de klas moet niet nodig zijn, het belang van de groep kan tijdens die paar uurtjes heus voorgaan op het belang van een individu. Het individu kan zich ook even aanpassen.
    Passend onderwijs kan daarvoor of daarna wel weer....
     
    flipflop, DastyQueen en chrystel73 vinden dit leuk.
  14. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Dat is practisch gezien een soort van onmogelijk he? Want waarom een kind in groep 6 wel toestaan niet mee te doen, maar kleuters niet bv. Een kleuterjuf kan onmogelijk een paar kleuters in de klas laten tijdens de viering.
     
  15. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    geen kinderlijke argumenten,redenen hoor. hij praat echt niet als een 9 jarige. echt stevige argumenten gepresenteerd in onze gesprek. en hij begrijpt ook dat hij zich moet aanpassen, aan de groep, hij doet dat voortdurend.

    is ook geen doordrammen, want voor mij wil hij het wel doen. maar is dat de bedoeling? want ik wil eigenlijk niet dat hij dat voor mij of voor de juf doet. ik vraag me alleen af of dat goed voor hem is?
     
  16. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hij is gisteren 9 geworden. hij zit op gr7! :))
     
  17. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.644
    3.771
    113
    Groep 7 schreef ze, geen 7 jaar.
     
  18. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hij is 9 geworden! :)) op gr 7
     
  19. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.641
    2.377
    113
    Vrouw
    Hij is niet 7 maar uit gr7 dus 10 of 11, gekruist 9 dus!

    Helaas moet iedereen wel eens dingen doen, waar we of niet achter staan of niet willen maar die we wel moeten doen.
    Het feit dat het een dingetje is en dat ouders en juf erover moeten praten, vind ik raar.
    Het kind moet gewoon het beleid van de school volgen en ouders achter juf staan (dus 1 lijn kiezen).
    Soms is het leven gewoon ruk en oneerlijk, krijgt je kind echt vaker mee te maken.
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  20. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.644
    3.771
    113
    Oh sorry, zie dat je het zelf al had aangegeven.
     

Deel Deze Pagina