's nachts zindelijk: trainen of eerst droge luiers?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by cupcakes, Dec 18, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

Sep 28, 2006
    2,574
    4
    38
    Midden van NL
    De titel zegt het eigenlijk al: is jullie kind 's nachts zindelijk geworden door dit te trainen, dus luier af en hopen dat ie droog blijft? Of hebben jullie eerst afgewacht tot de luiers 's ochtends droog zijn?

Toen mijn zoontje overdag net zindelijk was is mijn man een keer vergeten de luier van T. om te doen voor de nacht. De volgende ochtend kwam hij bij ons met een droge broek en de opmerking: ik moet plassen. Toen realiseerden we ons dat hij geen luier omhad! Snel op de wc, en meteen maar even doorgezet de volgende dagen.

Uiteindelijk had hij in 1 week 3 droge nachten en 4 x in zijn bed geplast. We zijn hem toen weer een luier om gaan doen omdat hij er voor ons gevoel nog niet aan toe was.
    Maar nu wordt zijn luier niet droger, hij is vaak zelfs doorgelekt (lag ook een beetje aan het merk luier). Ik heb het idee dat hij vooral 's ochtends als hij wakker wordt meteen plast in zijn luier, maar uitleggen dat hij 's ochtends zijn luier uit moet doen en naar de wc moet gaan helpt niet, dat doet hij niet.

Hoe hebben jullie dit gedaan?

Mijn oudste was trouwens overdag zindelijk en bleef meteen ook 's nachts droog, na een week hebben we zijn luier uitgelaten 's nachts. Hij heeft vanaf zijn derde tot nu (5,5) misschien 10 ongelukjes gehad..

2. Suzanne1982

Suzanne1982 Bekend lid

Jun 16, 2008
    779
    0
    0
    Midden Nederland
    Toen onze dochter overdag helemaal zindelijk was hebben we gewoon een keer haar luier 's nachts niet omgedaan. We hebben haar wel uitgelegd dat ze geen luier meer om had en voordat ze gaat slapen laten we haar goed plassen. Dat is eigenlijk meteen goed gegaan.

We hebben haar nooit wakker gemaakt om nog een keer te plassen, omdat dat in mijn ogen niets met zindelijkheid te maken heeft.

Ze heeft even een terugval gehad toen haar broertje is geboren, maar gelukkig is dat ook snel weer over gegaan.

3. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

Toevallig liet mijn zoontje mij paaar dagen geleden weten dat een luier niet nodig is want hij is al groot. Even getwijfeld maar toch maar weggelaten. Eerste nacht 2 ongelukjes, tweede 1 gisteren niks en vandaag tot nu toe ook nog niks. Ben zo trots!!

4. Filifjonka

Filifjonka Actief lid

Jun 13, 2012
    177
    1
    18
    NULL
    NULL
    Wij hebben gewacht tot zijn luiers 's nachts droog waren. Toen dat een week zo was en hij ook 's ochtends meteen goed naar de wc ging, hebben we zijn luier uit gelaten en dat ging meteen goed. Hij was er toen dus echt aan toe.

5. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

Mijn zoontje is pas een kleine week dagzindelijk, dus ik kan alleen vertellen wat we gaan doen: ik ga wachten totdat zijn luiers droog zijn, of totdat ik het idee heb dat ie alleen 's ochtends plast.
    Zodra we beneden zijn doet ie wel zelf meteen z'n luier af, maar dan hoeft ie niet (meer) te plassen :)

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Hier gaan de nachtluiers ook pas af als die een tijdje droog.

7. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Onze oudste hield een paar weken nadat hij overdag zindelijk was, ook 's nachts zijn luiers droog. Daarna zijn we ermee gestopt en hij heeft nauwelijks ongelukjes gehad.
    Jongste is sinds een paar maanden overdag zindelijk, maar 's nachts nog totaal niet. Trainen heb ik geen zin in, dan kan ik elke nacht dat bed verschonen omdat het drijfnat is. Hij wil wel zonder luier slapen en ik heb gezegd dat dat mag als hij heeft laten zien dat hij de luier droog kan houden. Soms laat ik hem wel overdag zonder luier slapen, en zelfs dat gaan nog regelmatig mis (is maar 1,5 uur), dus aan de nachten beginnen we nog maar niet.

8. mol81

mol81 Niet meer actief

Maar wanneer en hoe gebeurt dit? Mijn dochter is al ruim een jaar overdag zindelijk maar plast 's Nachts ontzettend veel. Nog geen enkele nacht droog. Wij vinden het niet erg, ze krijgt gewoon een luierbroekje aan. Maar ik vraag me wel af of en hoe er een moment komt dat ze 's Nachts haar luier droog houdt.

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Hier toe hij 4 nachten achter elkaar droog was. De eerste nacht waren we de luier vergeten, de 3 nachten erna ook droog. Dat was bij 3jr9mnd, en 3 maand nadat hij dagzindelijk was.

Maar nacht zindelijkheid is iets anders. De hersens moeten hormonen gaan aanmaken dat er 's nachts minder/geen urine wordt gemaakt. Dat is iets was sommigen snel doorhebben, maar bij 5 of 6 jaar is het ook nog normaal.

Dus ik zou bij nr 2 ook weer voor 3-4 dagen droog gaan..

10. Suzanne1982

Suzanne1982 Bekend lid

Jun 16, 2008
    779
    0
    0
    Midden Nederland
    Als onze dochter geen luier om heeft blijft ze droog, maar laatst wilde ze ook een luier om omdat haar broertje dat ook heeft en daar had ze 's nachts in geplast. Net alsof ze (onbewust) weet dat ze al dan niet een luier om heeft....

11. MG2011

MG2011 Fanatiek lid

Nov 22, 2010
    1,115
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje was regelmatig een week 's nachts droog, maar kon dan zo weer 3 dagen een natte luier hebben. Toch hebben we het erop gewaagd. Hij is nu meest van de nachten droog, met soms een natte nacht ertussen. Dat maakt dan verder niet uit, we hebben een wasmachine.

12. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

Sep 28, 2006
    2,574
    4
    38
    Midden van NL
    Bedankt voor jullie reacties, ik heb even niet hier kunnen kijken, dus vandaar mijn late reactie.

Dit idee heb ik dus ook af en toe, dat hij weet dat hij een luier om heeft en daarom dus wel plast. Zeker omdat hij toen wel een paar nachten droog bleef.

Hij slaapt alleen sinds deze week steeds tot bijna half 8 dus ik laat het nog even zo :D daarvoor was hij vaak al om half 7 wakker, dus als ik hem nu zonder luier laat zal hij vast ook eerder wakker worden.

Ik ga het over een tijdje dan maar nog een keer proberen, kijken of het dan goed gaat en anders maar weer een luier om.
    Ik heb wel van die onderleggers/matrasbeschermers van drynites dat scheelt wel voor het matras!

13. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Hier met de oudste 2 toen de luiers droog waren. Onze jongste was heel vroeg zindelijk, net twee. Zij was eerst smorgens droog en bedacht me dat ze het dus heel lang kon ophouden. Toen hebben we haar de luier afgelaten, andersom dus. Dat ging meteen goed.

14. Fransa

Fransa Niet meer actief

Onze oudste is sinds juli dit jaar zindelijk. Een paar weken geleden wilde hij ook 's nachts geen luier meer om. De eerste nacht ging het goed, de 2 nachten daarna was hij al nat toen we hem wilden laten plassen 's avonds... Dus inmiddels is de luier weer om.

We kijken het even aan en als hij binnenkort eens een paar ochtenden droog is (of bijna droog, want vaak plast hij als hij wakker wordt) dan proberen we het gewoon nog een keer.

15. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    In eerste instantie toen ze een paar dagen achter elkaar een droge luier had. Luier uitgedaan, ging paar dagen goed, toen 2x nat bed. Meteen gestopt. Daarna was en bleef ze iedere nacht een mega plasluier houden.

Na een paar weken had ik dr verteld dat alle grote kindjes 's nachts droog zijn. Ben jij ook een grote meid? Jaaaa! Sindsdien is ze droog (2j8m). En in de maanden erna geloof ik nog 2x een ongelukje gehad.

16. Lynx

Lynx VIP lid

Jul 19, 2008
    8,700
    2,511
    113
    Hier ook een dochter die al bijna 1.5 jr overdag zindelijk is, maar 's nachts nog heel veel plast. Ze vind het ook wel handig zegt ze, wil haar bed niet uitkomen en geeft er geen bal om dat ze anders een 'grote meid' is.

17. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Tja, ooit zal t wel komen, voorlopig is t alleen 'handig' als ze 's nachts zindelijk zijn.

Al had ik vroeger een vriendinnetje die met 15jr nog in dr bed plaste (zeker als ze ergens ging logeren.. ;))

18. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

Dec 6, 2009
    1,409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier wachten we tot de luiers droog zijn 's ochtends. ze is vanaf 22 maanden overdag zindelijk, maar 's nachts nog altijd een natte luier. Ze drinkt ook altijd water 's nachts ;) Tot ze een jaar of 4 is, zullen wij er geen werk van maken denk ik.

19. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Onze zoon was ineens afgelopen zomer op vakantie iedere nacht droog, maar toen durfden we de luier niet af te laten, want we hadden geen matrasbeschermers bij ons of wat dan ook. Toen thuis wel de luier afgelaten en toen ging het de ene keer goed, de andere keer niet. Maar niet structureel goed. Na een week of 2 ca iets meer dan de helft droog toch besloten het luierbroekje weer om te doen, het was te vaak snachts wakker worden van een nat bed. Hij was er echt verdrietig van. Maar toch wilde hij het steeds proberen ("grote jongen"), alleen hij had toen weer elke ochtend een natte luier. Toch had ik het idee dat hij er smorgens pas in plaste, want hij was dan al een tijdje op, en als ik m dan verschoonde was zn luier nog warm :). Net alsof hij wist dat hij een luier om had en dat het wel lekker makkelijk was ;) Dus toch maar weer proberen door te pakken.
    Nog even een periode gehad dat we hem rond 23 uur even wakker maakte om te plassen, omdat hij werkelijk erg teleurgesteld was als het eens mis ging. Maar hij moest elke keer uit zo'n coma gehaald worden... toen op een dag besloten om hem niet meer wakker te maken. Als hij veel gedronken heeft dan wordt hij snachts uit zichzelf wakker om te plassen, maar meestal redt hij het gewoon van 19-7:30 uur!! Het is toen eigenlijk nooit meer mis gegaan.
    Dit hele "proces" duurde van ca 3 jaar en 4 maanden tot ca 3 jaar en 8 maanden. Vanaf 2 jaar en 4 maanden was hij dagzindelijk. Dik jaar later dus pas nachtzindelijk.

Als je het idee hebt dat jouw kind ook bewust in de luier plast zou je ook kunnen proberen een onderbroekje onder de luier te dragen. Zo voelen ze wel dat ze nat worden, maar heb je niet een nat bed.

20. 2012mama

2012mama Fanatiek lid

Aug 12, 2011
    3,324
    158
    63
    Female
    Drenthe
    Hier is Finn nu 3 weken dagzindelijk en sinds deze week ook nachtzindelijk. Wilde sinds vorige week zaterdag geen luier meer om snachts en heeft nog geen ongelukje gehad. Roept me soms snachts of sochtends direct om te plassen...

Share This Page