Fles minder 6 weken oude baby

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Mini25, 1 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mini25

Mini25 Niet meer actief

Ik heb even een vraagje over flesvoeding weer... Ik kom er niet uit.

Ik dacht dat toen ik gingen ophogen van 90/3 naar 120/4 de kleine automatisch 6x zou komen voor de fles in plaats van 7x. Maar de kleine denkt daar dus anders over en krijgt 7x 120/4 (=130). Hij weegt zo'n 4500 nu en accepteert 90/3 niet. Per dag krijgt hij dus zo'n 900 cc binnen, wat al te veel is volgens mij.

Ik wil natuurlijk graag naar 6 voedingen, maar vraag me af of hij dan niet alsnog 7x gaat komen... Want dan krijgt hij natuurlijk veelste veel binnen als ik 7x 150/5 ga geven.

Op de verpakking van z'n voeding (hero comfort) staat er voor zijn gewicht 5 voedingen per 24 uur van 150/5. Dat is dus 2 voedingen minder per dag...

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

2. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.264
    25.723
    113
    Richtlijn voor hoeveelheid voeding is 150 ml x gewicht. Dus bij jouw kindje kom je dan uit op 675 ml per dag. Verdeeld over 7 voedingen is dat ca. 90 cc. En met 6 voedingen ca. 110cc. Dus hij krijgt wel wat veel nu. En 150cc zou ik echt nog niet doen. Dat is een hele plens voor zo'n klein maagje.

Je kan nog even kijken of je kindje niet te snel drinkt en daardoor niet verzadigd raakt. Hij zou ongeveer 15-20 min over een fles moeten doen. Anders even een andere speen proberen die langzamer gaat.

Ik zou ook niet kijken naar de richtlijnen op de verpakking van voeding, die gaan uit van grote flessen verdeeld over weinig voedingsmomenten. Beter voor hele jonge baby's is meer kleine flesjes.

Als je het idee hebt dat je kindje hongerig is ondanks dat hij genoeg voeding krijgt, kan je ook voeding voor hongerige baby's proberen.

3. Mini25

Mini25 Niet meer actief

Thanks voor je reactie. Vanwege de (verborgen) reflux geven wij hero comfort, daar doet hij het goed op. Overstappen op andere voeding is denk ik niet verstandig daarom. Over een flesje doet hij inderdaad zo'n 20 minuten, difrax fles met m speen vanwege de verdikte voeding.

4. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.264
    25.723
    113
    Oh dat is wel vervelend! Maar dan denk ik dat je helemaal goed moet oppassen met grotere flesjes. Ik heb begrepen dat dat voor reflux baby's nog minder goed is. Maar dan heb je meer aan de evaringsdeskundigen op het gebied van reflux.
    En anders misschien even overleggen op het cb.

5. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik zou de drinkmomenten zeker aanhouden. Het 'gevaar' met reflux is dat je baby vaak wil drinken omdat dan het brandende gevoel verzacht wordt. Het is dus niet per se uit honger. Maar je begrijpt dat teveel melk er juist voor zorgt dat er meer omhoog komt.

Houd het bij kleine flesjes (110 ml hooguit) en laat hem 7 x drinken. Voor refluxkindjes zijn mindere voedingsmomenten en grotere flessen gewoon geen goed idee.

Pas je verder alle leefregels voor reflux al toe?

6. Mini25

Mini25 Niet meer actief

Jazeker! Ik ga de flesjes gelijk afgieten naar 110 en kijken hoe hij het gaat doen. Tot nu toe zet hij het op het krijsen als hij z'n fles niet leeg kan drinken, moet ik hem dan laten huilen?

7. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Niet laten huilen, want dan happen ze lucht en dat maakt de reflux weer erger.

8. Nescio

Nescio Niet meer actief

Niet laten huilen hoor. Misschien kan je op momenten dat hij veel honger heeft 120/4 geven en tussendoor kleinere flesjes?

Hoe lang doet hij over z'n fles? Misschien gaat het iets te snel?

9. misscoco

misscoco Actief lid

29 sep 2015
    233
    10
    18
    Mijn zoontje is nu 7 weken en dronk vanaf 4 weken tot 5.5 week 7x 120+4. Hij was toen ook al ruim 5 kilo, nu met 7 weken is hij 5.8 kilo en 61 cm.
    Hij heeft die flessen gezien zijn harde groei ook echt nodig. Ik kan wel perse naar minder flessen willen, maar hij geeft het zelf wel aan. We zitten nu op 6x 150+5. Van het cb zou ik nu naar 5x 180+6 kunnen, maar hij kom 's nachts nog voor een flesje dus blijven we op 6 flessen.
    De liter regel is volgens onze arts achterhaald. Zij kijkt naar het kind en elke behoefte is anders.

Kortom, ik zou niet vasthouden aan die 6 flessen. Als hij tevreden is met 7 dan is het toch goed!

10. Mini25

Mini25 Niet meer actief

Hij deed over 120/4 zo'n 20 minuten. Ben sinds gisterenmiddag begonnen met 120/4 en dan naar 110 afgieten, Ik heb een andere speen op de fles gezet zodat hij over minder voeding alsnog 20 minuten doet. Dit gaat redelijk alhoewel hij nu soms om de 2,5 uur komt.

11. misscoco

misscoco Actief lid

29 sep 2015
    233
    10
    18
    Misschien heb ik het gemist hoor (heb het topic snel doorgelezen) maar waarom giet je terug naar 110?
    Zijn gewicht is toch prima om 120+4 te geven?

12. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.806
    5.942
    113
    Vrouw
    Bij een reflux baby zijn die hoeveelheden niet nodig.
    Beter kleinere (en waarom is het trouwens klein) flesjes, en dan vaker geven.

13. Mini25

Mini25 Niet meer actief

6 keer 120/4 zou goed zijn, maar hij blijft 7 keer vragen/komen voor z'n fles... Dus dan krijgt hij in principe een fles te veel lijkt mij? Ik wilde daarom weten hoe ik kon afbouwen van 7 naar 6 voedingen. :)

14. misscoco

misscoco Actief lid

29 sep 2015
    233
    10
    18
    Komt het door de reflux dat je naar 6 flessen wil? Ik heb geen ervaring met reflux dus weet niet wat precies de richtlijnen dan zijn qua aantal flessen.
    Maar ik begreep dat jij naar 6 flessen wil omdat je een 7e teveel vindt, maar waarom is een 7e dan teveel?

15. Nescio

Nescio Niet meer actief

Maar met kleinere flesjes is 2,5 uur ertussen geen probleem denk ik?
    Is hij verder onrustig?

16. Mini25

Mini25 Niet meer actief

Als ik 7x 120/4 geef (dus ongeveer 130), dan krijgt hij per dag 910 cc binnen. Als ik naar z'n gewicht kijk 4,5KG x 150 cc, dan moet hij rond de 675 cc per dag zitten. Daar zit hij ruim boven als ik 7x 120/4 blijf geven. Ben nu naar 110 gegaan en hij accepteert het soms wel, soms niet..

De reden dat ik naar 6 flessen wilde is omdat ik hem dan meer kon aanbieden per keer, maar wel meer verspreid over de dag.

17. Mini25

Mini25 Niet meer actief

Ik denk het ook niet, hij krijgt nu rond de 700-800 cc binnen per dag, dat is nog wel iets boven van wat hij volgens mij mag. Maar het is in ieder geval al minder.

Onrustig soms, voornamelijk na z'n voeding omdat hij dan meer lijkt te willen. Met slapen gaat het prima sinds we hem inbakeren.

18. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.806
    5.942
    113
    Vrouw
    Maar voor reflux kindjes is andersom toch juist beter?
    Minder aanbieden per keer,maar vaker een flesje?

19. misscoco

misscoco Actief lid

29 sep 2015
    233
    10
    18
    Ja dat zou ik ook denken!
    En die 150 ml is wat ze nodig hebben, ze mogen tussen de 150-180 ml hebben als ze dat nodig hebben. Dus niet zo vasthouden aan die 150 ml. Maar ivm de reflux zou ik ook vaker voeden en dan minder per keer

20. Mini25

Mini25 Niet meer actief

Ja dat doe ik nu dus ook. :)

Deel Deze Pagina