geen zoetigheden meer.

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Hippo89, Jul 4, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Hippo89

Hippo89 VIP lid

Dec 11, 2012
    7,373
    343
    83
    Female

Strijd maken probeer ik niet te doen, voel me nu al een zeur haha, maar ik wil het wel zo lekker mogelijk houden door alle opties te bekijken mbt koelen en dingen mee geven die niet gekoeld hoeven te worden waar ik niet aangedacht heb of misschien zelfs nog nooit geprobeerd heb met de kinderen

2. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Ik dacht dat je geen vlees wou meegeven omdat het niet gekoeld kon worden. Verkeerd gelezen, sorry. Wel knap lastig dat hij zo weinig lust.

Verder inderdaad thermos, of zoals ik zei een aluminium flesje in de ijskast bewaren de hele nacht.

Sowieso geef ik naar school nooit dingen mee die gekoeld moeten worden. Ik vertrouw het niet dat die dingen ook daadwerkelijk in de koeling belanden.

3. Hippo89

Hippo89 VIP lid

Dec 11, 2012
    7,373
    343
    83
    Female

Sorry mis ik iets ? Heb ik ergens laten denken dat
    Mijn kinderen er tussen staan ? Want dat is namelijk niet zo, wij hebben vrijdag de nieuwsbrief gekregen, vanochtend ben ik voor school even naar de juf gelopen terwijl alle kinderen nog buiten waren dus die hebben niets mee gekregen.

4. Hippo89

Hippo89 VIP lid

Dec 11, 2012
    7,373
    343
    83
    Female

Mijn zoon is geen hele makkelijke eter, we hebben met hem een heel traject gehad met leren eten, sinds hij 6 is eet hij ook pas groenten,

En voor ons gevoel denkend aan hem ... Lust hij best veel :p

Maar in vergelijking met zijn zusjes lust hij juist weer heel weinig.

Mijn dochter eet wel vlees op brood, salamini kipfilet ham boterhamworst Gelderse worst zijn vleessoorten waar ze dol op is. Het lekkerste vinden ze inderdaad lekker koel uit de koelkast maar voor onze dochter kom ik er nog wel uit.

Ik zit meer met dingen proberen te eten ( geen vlees en kaas) die ik met onze zoon zou kunnen proberen waar geen zoetigheden in zit zodat hij geen straf op school krijgt.

En het drinken want dat vind ik zelf eigenlijk wel belangrijk dat dat enigszins koel blijft. Maar daar kan ik inderdaad thermosfles voor kopen dus dat gaan we in het nieuwe schooljaar zeker proberen

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,144
    8,876
    113
    Ik zou ook zeker in gesprek gaan met school over wat ze precies willen. Daarnaast zou ik ook in gesprek gaan over gezond eten als hun idee naar mijn idee niet klopt (dus bv. dat appelstroop ongezond is, ja, als je er tien potten van op een dag eet misschien, maar dat geldt evengoed voor kaas en vleeswaren - alles met mate). Dat je frisdrank en mars ed verbied als school: prima. Maar verder vind ik het toch echt de verantwoordelijkheid van ouders.

Mijn jongste dochter eet alleen kaas. Dat krijgt ze dus ook vrijwel elke dag mee, maar om nou de rest van haar schooltijd alleen maar kaas op brood te kunnen doen...? Nu doe ik een boterham met kaas en de ander soms met appelstroop of chocopasta (pindakaas zou ook kunnen, maar er zit een jongetje met een noten- en pinda-allergie in haar klas, dus dat risico vind ik te groot). Lijkt me niets mis mee. Onze school heeft ook een 'gezond eten beleid', wat ik prima vind. Naast de boterham met kaas (en de oudste met vleeswaren), gaat er om 10 uur ook fruit mee naar school. En als drinken voor de oudste melk (houdbare, kind is gek, maar ze lust dat) en een beker sap (meestal vrij van toegevoegde suikers en sowieso zonder zoetstoffen) en voor de jongste een beker chocomel (ze drinkt al zo weinig op school, mijn keuze is dan dat ze iets mee krijgt waarvan ze wat meer drinkt, dat vind ik dan belangrijker dan dat het water is en ze amper drinkt). Als school daar problemen mee heeft, dan mogen ze met mij in gesprek gaan, hun hun (relatief gezonde) eten en drinken weigeren te laten eten/drinken, dat lijkt me pas echt ongezond. Helemaal als het om een kind gaat wat al lastig eet/drinkt (onze jongste is er ook zo een).

6. Hippo89

Hippo89 VIP lid

Dec 11, 2012
    7,373
    343
    83
    Female

nee mij persoonlijk lijkt me daar ook niets mis mee,

onze kinderen krijgen ook geregeld fruit mee, ze eten graag een appel peer aardbeien druifjes meloen, maar dat is voor de ochtend pauze.

water en melk willen die van mij best drinken, en tot de ochtend pauze is dat ook best te doen dan is het nog enigszins te drinken.. maar om 12.30 gaan ze pas eten en drinken met de lunch, zonder continu rooster en om 12.00 uur uit school krijgen ze het thuis natuurlijk rechtstreeks uit de koelkast en dan is het geen probleem.

ik heb de directeur een mailtje gestuurd dat ik graag een gesprek wil over deze vragen, ook met tips van jullie, wat wel wat niet en waarom niet en of de straffen van de bovenbouw ( schorsing) ook geld voor de onderbouw en als ze hun eten niet mogen nuttigen of er dan een alternatief is of dat ze dan gewoon niets mogen eten.

7. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,242
    16,617
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ze kunnen een kind echt niet schorsen omdat hij een boterham met appelstroop meeneemt.
    Je zou eens een mailtje aan de onderwijsinspectie kunnen wagen dat ze met dit soort dreigementen komen.
    Gaat echt veel te ver en is verre van reeel.
    Als ze hier op school op deze toer zouden gaan en met dit soort dreigementen zou ik serieus overwegen om mijn kind op een andere school te plaatsen.
    ik heb echt een hekel aan dit autoritaire beleid.

8. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Schorsen om het verkeerde eten.... :$ :$ Dat gaat mij ook veel te ver. En idd... is een boterham met kaas/vlees nou echt zo veel beter dan een boterham met pasta?

9. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,967
    3,973
    113
    Smeerworst lijkt me nou niet gezonder dan appelstroop of pindakaas. Wat een pipo's op die school zeg. Variatie is nog altijd het meest gezond. Dus elke dag vleeswaren en kaas op je brood niet, nog niet eens iets gezegd over of kaas en vlees nou zo gezond zijn...
    Gezond eten promoten dikke prima. Marsen en cola verbieden ook. Maar een boterham met appelstroop? Mijn dochter heeft elke dag minstens 1 boterham met appelstroop. Er zal dan suiker in zitten, maar ook een heuleboel gezonde dingen.

Ik zou hier als ouder niet mee akkoord gaan. Wat eerder gezegd is, bij zo'n autoritaire benadering zou ik mijn schoolkeuze ook heroverwegen...
    Maar een gesprek met de directeur lijkt me idd de juiste stap!

10. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,334
    36,195
    113
    Nou dan zou ik maar een zeur zijn, maar ik zou dus niet akkoord gaan.
    Ten eerste vind ik het al niet kunnen dat een school het denkt te kunnen bepalen, maar goed, op zich snap ik wel dat ze een gezond eten beleid willen.

Echter... appelstroop/pindakaas is vele malen gezonder dan smeerleverworst (zo ongeveer de ergste zooi die er is volgens mij), dus laat ze dan eerst maar zorgen voor een goede voorlichting over dingen die echt gezond zijn en niet gewoon klakkeloos roepen dat zoet niet mag.

En ja, die koelkasten moeten ze dan ook plaatsen.

11. Hippo89

Hippo89 VIP lid

Dec 11, 2012
    7,373
    343
    83
    Female

Ik zie meerdere hier reageren met dat smeerleverworst niet gezonder is dan appelstroop, daar ga ik mezelf ook eens in verdiepen zodat ik richting school zelf ook weet waar ik over praat

12. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,069
    3,862
    113
    Vleeswaren | Voedingscentrum

13. Hippo89

Hippo89 VIP lid

Dec 11, 2012
    7,373
    343
    83
    Female
  14. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

Oct 19, 2013
    2,646
    1,529
    113
    OV
    Jij hebt dat zeker niet laten denken, maar van enkele anderen krijg je het advies om je kind gewoon dingen mee te geven die niet mogen en op die manier te rebelleren. Dat wilde ik op deze manier afraden.

15. Noordeling

Noordeling Fanatiek lid

Aug 5, 2014
    1,268
    127
    63
    Ik lees over aardbeien, ikzelf neem deze in een los trommeltje mee en doe ze dan op m'n werk op m'n brood, is dat misschien nog een idee?

16. tuc

tuc Niet meer actief

😨😨 ik ben geloof ik wel van de gezondheidspolitie hier op zp;)
    Maar dit gaat zelfs mij te ver:p
    Dat koeken tijdens het tienuurtje verboden worden en het ook niet gegeten mag worden als het meegaat daar ben ik helemaal voor!

Maar geen bh met appelstroop en wel 1 met smeerworst en een kind daarom willen schorsen is van de zotte. Sowieso geloof ik van mijn leven niet dat men daarom een kind mag schorsen en ik zou hoe dan ook een telefoontje naar de inspectie plegen dat er dus een school is die hiermee dreigt.

En ik zou in gesprek met de directeur gaan, hem vriendelijk verzoeken dat zijn personeel stopt met dreigen en dat hij nu alvast weet dat mijn kind appelstroop meekrijgt ipv afvalvlees.
    En dat wanneer ik merk dat mijn kind 1 keer zijn brood geweigerd wordt ik dan zelf even de inspectie inschakel.

Voor het water: ijsblokjes erin...dat werkt perfect! En dat kan met melk ook. Dan pak je van die plastic ijsblokjes zodat als het ontdooit er geen water bij de melk komt.

17. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

Dec 1, 2014
    7,394
    5,298
    113
    Heb niet alles gelezen, dus weet niet of het genoemd is, maar wij hebben een opvouwbare koeltas, neemt minder plaats in dan een koelelement, van pack it.
    Verder blijft een gebakken ei best lang prima op brood.
    Ik zou gewoon het etiket van een pot appelstroop (niet de rinse, want die is met suikerbiet, hoewel die juist weer goed is vanwege de ijzer ;), maar gewone van 100 procent appels) bij zijn boterhammen stoppen en met een highlighter de ingredienten benadrukken, want het is toch wel erg vreemd dat appelstroop niet mag, dan zou fruit ook niet mogen toch? :D

18. Hippo89

Hippo89 VIP lid

Dec 11, 2012
    7,373
    343
    83
    Female

ooh sorry dan heb ik je verkeerd begrepen :)

19. Hippo89

Hippo89 VIP lid

Dec 11, 2012
    7,373
    343
    83
    Female

bedankt voor de tips ! ik heb voor nu een mail uitgedaan met een verhaal waar ik mee zit en of ik hier over een afspraak kan krijgen voor het einde van de week omdat het bijna zomervakantie is, zodat wij het voor de zomervakantie duidelijk hebben hoe het er in het nieuwe schooljaar aan toe gaat.

die plastic ijsblokjes schrijf ik ook op, ik zat met mijn gedacht bij ijsblokjes inderdaad met water bij de melk, niet aan gedacht dat er plastic ijsblokjes zijn :)

ik leer nog wel wat ;);)

20. tuc

tuc Niet meer actief

bij de action...een euro voor een zakje...allerlei kleuren;)

Suc6 ermee!

Share This Page