Mijn mannetje spuugt erg veel, en daarom ga ik zo langzamerhand met wat stukjes brood beginnen. (hoop dat vaste voeding het spugen wat verminderd) Wat doen jullie bij jullie baby op het brood?
Wij deden in het begin alleen boter erop. Later jam, banaan, smeerkaas, leverworst, tartex, boterhamworst.....
Eerst inderdaad gewoon alleen boter daarna eigenlijk alles behalve rauw vlees zoals rosbief, filet americain, osseworst e.d. Dus met 7 maanden was dat (we zijn met 6 maanden begonnen met brood): - jam - pindakaas (geen allergieën in het gezin) - appelstroop - smeerworst - smeerkaas - avocado - smeerbare brie - geprakt fruit - kwark - gestampte muisjes - roerei (erbij dan, niet erop) weer wat later: - worst (bijvoorbeeld gekookte worst maar ook salami) - ham etc
Hier ook in 't begin alleen boter. Daarna: appelstroop zonnatura zonnefruit (soort jam) kaas (verschillende soorten) worst geprakt fruit plakjes komkommer / radijsjes / gekookt ei / etc. kwark etc. Je kan heel veel op brood doen eigenlijk, gewoon kijken wat jouw kindje lekker vind. Zelf ben ik wel wat terughoudend met zoetigheid, maar gelukkig houdt Milan daar ook niet zo van.
hoe geven jullie eigenlijk brood op deze leeftijd? snij je het in kleine dobbelsteentjes of meer reepjes zodat ze het goed vast kunnen pakken? ik geef het nu ook (gewoon droog meestal) maar het is nog niet zo'n succes. ze sabbelt er wat aan maar eet het niet echt op. ze eet wel graag soepstengels en koekjes...
Rce86, Ik zou het in het begin op alleen boter houden en na een tijdje gewoon lekker beleg erop doen. Wij hebben gewoon altijd alles gegeven. Wat wij allemaal op brood doen is eigenlijk allemaal al gezegd. Dus zie bovenstaande lijstjes, alleen sommige dingen gaven wij niet omdat we nog niet van die zoete dingen wilde geven (chocoladepasta, jam, hagelslag, etc )! Wat wij ook weleens gaven/geven is een bakje yoghurt bij het broodje, kunnen ze lekker in het brood in dopen en dan lekker smullen ! Kaatje, Misschien kan je het brood even roosteren voor je het geeft, zo lijkt het meer op een koekje en leert ze toch de smaak van het brood beter kennen. Zo hebben wij het weleens gedaan toen ze het nog niet echt lekker vonden !
Ik ben begonnen met boter of dopen in de melk. Daarna smeerkaas, smeerleverworst, jam, appelstroop. Pindakaas en past heb ik zelf onder het jaar niet gegeven ivm allergieen.
hanneke, geroosterd, inderdaad nu je het zegt, dat deed ik bij mijn zoontje ook! die wou nooit brood eten. toen bleek dat hij het op de creche wel at, en dat het daar getoast was. en dat werkte! bedankt voor de herinnering, ik was het vergeten.
Hier begonnen tegen de 8 maanden (7,5 of zo). Eerst niets er op, repen zo of geroosterd, daarna boter er op. Eigenlijk tot ze een jaar waren geen verder beleg, taalden ze niet naar. En zelf eet ik ook vaak droog brood naast iets als een salade, soep of kliekje. Pindakaas: bij de oudste helemaal nooit (pindaallergie), bij de jongste na 3 jaar.
Mijn zoontje van 8,5 maand krijgt brood met boter. Iets anders lust hij tot nu toe niet. Wij zijn rond 7 maanden ook met brood begonnen en eerst moest hij er helemaal niks van weten, hooguit de korstjes om op te sabbelen. Ik snijd het overigens in blokjes en die stop ik zelf in zijn mond, want het lukt hem niet om dat zelf te doen en dan wordt hij vreselijk kwaad. 't Is nogal een driftkikker, haha. De korstjes mag hij wel zelf doen, want die kan hij goed vastpakken.
Ik lees hier veel reacties waarin aangegeven wordt dat er smeerkaas, smeerleverworst en pindakaas gegeven wordt. Dit is helemaal niet zo gezond. Op de kinderdagverblijven wordt dit al niet meer gegeven. In smeerkaas zitten heel veel smeltzouten (behalve die van La vache que rit) en in smeerleverworst veel afvalstoffen. Pindakaas is alleen goed als je de natriumarme versie gebruikt (bij grotere AH te koop van AH-huismerk) Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - FAQ 20: Voorbeeldbrieven aan het KDV, K&G en het Consultatiebureau Via bovenstaande link kun je de brief lezen en daar staat precies in waarom je deze producten dus niet moet geven. Ook staat in deze link wat je wel op de boterham kunt doen.
Leverpastie naast afval oom teveel vit.A. Smeerkaas naast smeltzout om teveel zout. In biowinkels heb je heerlijke pure notenpasta's die wij weleens op brood geven of een beetje appelstroop, maar meestal is het gewoon een dun laagje ongezouten roomboter.