je kunt alleen zwanger worden tijdens je eisprong. De dagen ervoor, tijdens en erna ben je vruchtbaar. Andere dagen niet. zaad blijft soms wel 6 dagen leven, dus je hebt ook kans dat je zwanger word als je de week voor je eisprong sex hebt. Al is die kans wel iets kleiner.
Hoi, Klopt wat hierboven staat! Verdere details: 1e dag van je menstruatie is de 1e dag van je cyclus. Tijdens je menstruatie wordt het oude, onbevruchte eitje afgestoten. Tijdens dat proces is er al een nieuw eitje rustig aan het rijpen in een follikel in je rechter- of linker eierstok. Op gemiddeld de 14e dag van de cyclus knapt het follikel en komt het eitje vrij, dat is de eisprong. Per vrouw kan de dag waarop dat gebeurt (per maand) verschillen. Soms is het dag 14, soms 15, soms 17, soms 12. Je kunt ovulatietesten gebruiken om te kijken wanneer dat bij jou ongeveer is. Ook kun je temperaturen. Sommige vrouwen voelen hun eisprong. Veel vrouwen bemerken waterige, heldere afscheiding rondom de eisprong. De baarmoedermond wordt daardoor toegankelijker voor de zaadcellen: zij kunnen in dat waterige slijm goed richting baarmoeder zwemmen. Na de eisprong begint het eitje een afdaling door de eileiders richting de baarmoeder, waar het zo'n 5 tot 7 dagen over doet. In de eileiders moet de bevruchting plaatsvinden. Addertje onder het gras: het eitje is gemiddeld maar 12 tot 24 uur vruchtbaar dus binnen die tijd moet de bevruchting plaatsvinden. Weinig tijd, hè?! Gelukkig leeft het zaad inderdaad langer, gemiddeld ongeveer 48 uur, maar er is ook actiever zaad dat langer leeft en dus is de tijdsspan om zwanger te worden al langer. Als het eitje is afgedaald in de baarmoeder en het is bevrucht, dan gaat het zich innestelen. Is het niet bevrucht, dan begint je lichaam met het afstotingsproces en wordt je weer ongesteld. Zo, ik heb verder geen tijd over omdat ik in de ziektewet zit Groetjes Patricia
ik probeer ook zwanger te worden maar het lukt me niet en ben pas een maand gestopt met de pil en mijn cycles dagen is 31 dagen en ben maar 1 of 4 dagen ongesteld wel weinig bloed eerst mooi helder rood en dan word het meer bruin zwart en het word ook minder dan normaal. ik heb ook geen andere kwaaltjes zo als eetbuien of misselijkheid. heb wel meer nachtmerrie,s dan normaal. moet ook meer naar de wc dan normaal ben in juli in me stop week ben ik gelijk gestop met de pil. maar kan het ook zijn dat ik al 8 jaar de pil heb geslikt dat het niet gelijkt lukt om zwanger te worden. hoop dat jullie me kunnen helpen ow ja heb bij vruchtbaarheid kalender gekeken en mijn vruchtbaren dagen is 24 tot 30 en 2 oktober me eisprong of innesteling weet allemaal niet hoe dat werkt ik ben op 11 augustus tot 16 augustus en nu ben ik 10 september tot en met de 13 september vind het allemaal beetje raar hoop dat jullie me begrijpen. weet niet hoe ik het anders moet vertelen groet supernany
hoi supernany.. ik lees dat je pas bent gestopt met de pil.. dus het kan echt even duren voor je zwanger word.. je lichaam moet even wennen zonder de pil en daar kan je rare kwaaltjes van krijgen die ook erg op een zwangerschap lijken. wil je weten wanneer je eitje springt raad ik je aan om ovulatietestjes te doen.. in de bijsluiter staat hoe je die moet gebruiken en wanneer... zodat je dan wel rond je vruchtbare dagen zit.. het kan zijn dat de ene keer je eitje wat eerder is als een andere keer.. dus ik vind die testjes dan wel handig zodat je een beetje weet hoe je cyclus werkt.. maar natuurlijk kan je ook gewoon vrijen wanneer je wilt en afwachten of het raak is of niet.. succes!
okay bedankt voor je snelle reactie van u krijg ik te minste. ik had paarweken terug een berichtje gezet bij hardebuiken omdat ik dat had en kreeg een reactie terug ik heb hier niks om te zegen zo iets en de ander iemand zei jij bent niet te enigste die de berichtje van super nany raar vinden. het is een site waar je eitje even kwijt kan en iedereen heeft zijn eigen verhaal. ik had in juli harde buiken maar dat is nog wel weg. wat kost zo ovulatie en moet ik dat dan gelijk na me ongesteldheid doen of over 2 weken. ow ja ik kan natuurlijk ook lezen in bijslijter. bedankt voor je berichtje. ja ben aan het ontpillen. moet zegen heb de eisprong niet gevoeld en moest de 8ste worden maar werd de 10e nou ja 2 dagen later maak me ook niet drukt. groetjess
hoi dames, Ik heb een vraagje.. Ik ben vorige week donderdag 6 september ongesteld geworden, voor mijn menstruatie had ik al ander halve week een rare buikpijn, echt meer als of ik kei veel spierpijn pijn had in mijn onderbuik, normaal heb ik al een week voor mijn menstruatie kramp in mijn buik, dat was deze keer dus echt meer een spierpijn gevoel, ook bij mijn liezen een trekkerig gevoel, zeker als ik plots een beweging maakte of bijv. stofzuigde enz. Verder heb ik ook altijd al vanaf eisprong gevoelige borsten tot de eerste dag dat ik ongesteld word. Ik heb tijdens mijn menstruatie gewoon helder rood bloed verloren en bekende krampen en rugpijn. Nu is het alleen zo dat ik al 3 dagen niet meer ongesteld ben, maar mijn borsten zijn nog steeds heel gevoelig en ook echt een cup groter. Ook heb ik nu weer het spierpijn gevoel in mijn onderbuik en de rugpijn is ook niet weg gegaan. Ik ben ook snel misselijk als ik druk bezig ben geweest... normaal zou ik nu dus al een week af zijn mijn mijn pijnlijke borsten...en al zeker een paar dagen van de rugpijn... Is er misschien iemand die dit herkent? Ik weet dat elke menstruatie anders kan zijn...maar mijn menstruatie is nu weg, daarom vraag ik mij af hoe dit kan? Zou ik toch zwanger kunnen zijn? Gr kwiebeltje
sorry ik vergeet nog te vermelden dat ik al meer dan een jaar geleden met de pil ben gestopt, dus dat kan er niets mee te maken hebben... Ik heb weet ook zeker dat ik een eisprong heb gehad want ik liep namelijk op contorollen bij de gyn!! 24 augustus had ik mijn eisprong, dus verder ook niet over tijd of te vroeg ongesteld geworden. en een nette cyclus van 28 dagen gr
Supernanny, het hangt er wat van af hoe lang je cyclus is wanneer je moet starten met de ovulatietesten. Is je cyclus 28 dagen dan start je op dag 10 met de testen, is je cyclus langer dan start je wat later maar dat staat wel in de gebruiksaanwijzing. Kwiebeltje, mss moet je toch eens een zwangerschapstest doen.