Op echo bij "9" wkn niet veel te zien

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door ChantalChannie, 14 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hallo,

Ik moet denk ik even gewoon wat opschrijven, want ik denk aan niets anders, maak mezelf stapelgek... ;)

Ik ben maandag voor een intake geweest bij de VK. Ik dacht 9 wkn zwanger te zijn op basis van de eerste dag van mijn laatste menstruatie er vanuitgaande dat ik een normale cyclus heb (het was meteen raak).

Aan het eind van de gesprek even een kijkje genomen. Er was een vruchtzakje te zien van 1,9 cm verder kreeg ze het niet goed in beeld. Je zag wel steeds wat wit/ grijze 'massa' om het maar zo te zeggen, maar geen duidelijke vorm.

Gezien mijn achtergrond: nooit een mk gehad en ook niet in de familie en het feit dat het meteen de eerste keer raak was, verwachte ze niet dat ik een miskraam heb gehad, al kon ze op basis van deze echo geen uitspraken doen. Ze zei wel dat als ze aan een miskraam dacht, dat ze het gesprek daar ook wel een beetje heen gestuurd zou hebben.

Zij dacht dat ik waarschijnlijk wat minder ver zwanger ben, dan berekend. Ze verklaarde dat dit o.a. kan komen doordat ik later bevrucht ben, sperma kon 5 dgn goed blijven in je lichaam en iets van dat het eicell soms een week in de eileider rust en daarna pas verder gaat naar de baarmoeder.

Ik heb echter op 13 aug een licht positieve test gehad en op 15 aug een positieve test. Tellen we even verder dan is dat 4 wkn geleden, dat was mijn '5de week'.
    De vierde week ben ik dus niet ongesteld geworden en de derde week waren wij op vakantie in een tent, dus is er weinig actie geweest ;).
    Conclusie (die van mij, weinig medisch onderleg maar rekentechnisch), is dat ik toch minstens 6 a 7 wkn zou moeten zijn en dan zou er toch meer te zien moeten zijn dan een vruchtzakje met wazige vlekjes???

Hoewel ze me die avond echt wel heeft gerustgesteld, wordt de twijfel, onzekerheid, gedeeltelijk verdriet, alleen maar erger en wisselt zich af met de hoop dat ik gewoon idd minder ver zwanger ben.

Ik heb geen bloedverlies gehad, ik heb geen krampen gehad, die zouden kunnen duiden op een MK.

Ik heb nog steeds lichte buik en rugpijn, die ik al vanaf "week 5" voel. Koffie smaakt me nog steeds niet en verstrooid ben ik ook nog. Maar ja, misschien maak ik mezelf dit maar wijs.

Volgende week maandagavond heb ik weer een afspraak, die stond al voor de termijnecho. Maar ik kom de dagen gewoon niet door...

Moet ik maar afwachten en proberen zoveel mogelijk afgeleid te zijn? Zou een zwangerschapstest doen helpen?

grtjs chantal

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Chantal

wat een verhaal zeg.
    Er kan inderdaad sprake zijn van dat de zwangerschap minder ver gevorderd is dan je denkt. Zelf denk ik dat die kans vrij klein is omdat je wel op tijd een pos. test had. In dat geval had je inderdaad meer op de echo moeten zien.
    Een test doen heeft geen zin, die is wrs wel positief, zolang er een placenta is wordt er nl hcg aangemaakt.
    Ik snap dat het lastig is maar je moet nu afwachten tot de volgende echo. Dan moet er echt een kloppend hartje te zien zijn anders is het helaas mis gegaan in een vroeg stadium.
    Sterkte met wachten en als je vragen hebt, laat maar weten.

Mirjam

Deel Deze Pagina