Hallo! Ik ben nu ruim 36 weken zwanger van mijn 1e kindje. Ik hou al vanaf week 24 a 25 vocht vast. In het begin niet veel, maar nu begint het echt extreme vormen aan te nemen. Ik ben nu ook al 25 kilo aangekomen!!! Weeg nu 92,6 bij een lengte van 1.72 cm. En dit is niet van het snoepen of eten, want ik heb geen 'snoepbuien' ofzo... Zelfs mijn huisarts vroeg mij 2 dagen geleden, moest nl naar hem toe omdat ik een blaasonsteking heb, of mijn urine en bloeddruk wel goed waren. Bloeddruk heeft hij overigens ook gelijk gecontroleerd. Was 156/81. Ik heb normaal gesproken een bloeddruk van rond de 130/65. Maar de laatste 4 keer dat ik naar de VK ging was het telkens hoger. (De laatste keer was zelfs 183/89 ! Kraamzorg heeft dit 3 x over gedaan. Toen heeft VK het met een hand bloeddruk meter nogmaals gecontroleerd. En toen was het 136/72. Dan zei ze, ja maar je bent hier naartoe komen lopen...misschien ook haastig dus dan is het inderdaad wel wat hoger... Terwijl ik de laatste 2 x juist niet kwam lopen, maar met mijn vriend en de auto was. Dus er was geen haast! Ik heb soms het gevoel dat mijn VK mij niet zo serieus neemt. Ik ben juist ook iemand die hier niet echt tegen in gaat omdat ik geen zeur wil zijn. Hierdoor loop ik soms met klachten te lang door. (Toen ik 25 weken was liep ik nl al ruim 3 weken door met een blaasontsteking omdat ik het niet herkende en de klachten zelf niet serieus nam) Heel de zwangerschap is prima verlopen zonder problemen. Maar nu begin ik toch wel last te krijgen van het vocht. Handen, voeten en benen branden en doen pijn. Schoenen pas ik niet meer (voeten zijn 2 maten vergroot) dus heb ik sportschoenen van vriend aan. Kleding en schoenen aandoen doet ook pijn en is zeer lastig door mijn dikte! Is het vocht wat ik vasthou een symptoom van iets, of kan het een voorbode zijn? En wat is een normale bloeddruk? Wanneer moet ik aan de bel trekken? Moet ik tegen mijn VK in gaan? Alvast ontzettend bedankt voor het beantwoorden van al mijn vragen! Gr. Narcissus
Trouwens; het zoutloos eten, net als het eten van bleekselderij, voldoende rusten met benen omhoog en het drinken van veel vocht doe ik al sinds ik de eerste signalen heb gekregen van vocht vasthouden. Dus ik doe volgens mij al veel om het vocht binnen de perken te houden.
hoihoi, Helaas is vocht vasthouden een klacht dat bij de zwangerschap mag horen! De een heeft er meer last van dan de ander. Belangrijk is inderdaad dat je bloeddruk en urine goed blijven. Je hoeft niet tegen de verloskundige in te gaan maar je kan en mag altijd zeggen dat je je toch zorgen maakt en evt een extra onderzoek op prijs zou stellen. Je bent nooit een zeur! Imke