Even een praktische opmerking: je zou maar een getinte man/vrouw zijn met ambities om zwarte piet te worden. Dat is dan wellicht uitgesloten omdat roetvegen daarop niet zichtbaar zijn. Met andere woorden: is het uitvoeren van roetveegpietwerkzaamheden nu alleen nog voorbestemd aan de blanke medemens? Das pas lullig, lijkt me zo. Verder hou ik me erbuiten. Ben de discussie zo zat. En idd; zolang er maar geen regenboogpieten etc komen vind ik het allang prima.
Fijn dat ze nu eindelijk gewoon een keus gemaakt hebben! Wat mij betreft de juiste en helemaal prima dit. Wij wonen in een grote stad maar bij de intocht vorig jaar waren alle pieten volledig zwart. Ik was echt verbaasd dat ze hier nog zo ouderwets zijn.
Het zat er al aan te komen he. Mijn kinderen noemen ze nog steeds Sinterklaas en Zwarte Piet. Dat zit er zo in. Of, nou ja.. de jongste zegt meer Sinterkaas en Zatte Piet. De oudste kan ook niet goed wennen aan de nieuwe teksten van liedjes.
Ja, want mensen wennen hier gewoon aan. Als straks blijkt dat het feest gewoon net zo leuk is met een roetveegpiet bloed die hele discussie vanzelf dood...
Zal me benieuwen of het voor de tegenhangers nu wel goed genoeg is. Want ik geloof niet dat deze discussie snel zal stoppen.
De leider van KOZP gaf aan dat ze gaan demonstreren bij intochten waar de pieten nog wel volledig zwart zijn.
Nee joh. Roetvegen zijn zwart, huidskleur is dat niet waardoor je het wel zal zien (uitgezonderd misschien de echt echt donkere huidskleuren zoals Nubiërs die hebben, maar zelfs dan zul je het wel zien denk ik?) , maar daarnaast ze dragen ook kostuums en spelen een bepaalde rol. Echt wel duidelijk dat het Zwarte Pieten zijn hoor
Triest gevolg uiteindelijk van alles. In mijn ogen ook volledig onnodig geweest. Maar hopelijk wordt er nu wel voor eens en altijd een keuze gemaakt.
Er is een groot verschil tussen iemand die van zichzelf zwart is, en blackfacing. Een negroïde Piet in een groep van pieten van diverse etniciteiten is niet raar. En als je met wat as veegt, heb je wat wit-grijze vegen. Zelfde idee. En het sinterklaaspak is ook nog beschikbaar he
Helemaal goed! Alleen mijn jongste gelooft nog, maar toen er wat veranderingen kwamen, de afgelopen jaren, hoorde ik mijn kinderen er niet over. Kinderen zijn wat dat betreft flexibel. Nu nog de plaatselijke verenigingen en dan gewoon 1 lijn.
Mijn ervaring is juist dat "die opstandige " dorpjes juist traditioneler zijn geworden en hun eigen journaal zijn gaan maken. Verder zou deze discussie nooit ophouden aangezien de tegenstanders pas willen stoppen wanneer het feest niet meer bestaat aangezien ze helemaal van de pieten afwillen en de racistische sinterklaas. Dat sint Nicolaas herdacht en gevierd wordt vanwege het feit dat hij slaven vrijkocht gaan ze volledig voorbij. Dat de oorbellen en overdreven rode lippen weg zijn is prima. Roetpieten of volledig zwart maakt mij niet uit.
Hehe eindelijk, roetveegpieten kan ik tenminste makkelijk verklaren. Ben blij dat die malle regenboog pieten eruit hebben gegooid zijn.
Ik vind het prima. Tradities staan nooit stil. Onze sinterklaasfeesten waren ook anders dan die van onze ouders, dus verandering hoort erbij. Als dan nu maar wel die hele, soms tot aan gewelddadige toe, discussie nu maar gewoon voorbij is. Dan kunnen we het weer leuk en gezellig houden.
ja dat bedoel ik met opstandig. Die gaan eerst schoppen en heel hard Nee roepen en dan 3 jaar later gaan ze toch mee. Just give 'em some time
Zolang er welvaart is in dit land, blijven mensen wel klagen over te zwart, te wit, te groen, te paars vrees ik Als ik al hoor in mijn omgeving hoe druk sommigen zich maken over dat pepernoten al vroeg in de winkel liggen dan hebben we het gemiddeld genomen best goed nog in dit land dat mensen zich daar al zo over kunnen opwinden en zolang mensen zich druk maken om dat, zal Piet ook wel onderwerp blijven
Ik denk dat ze dan wel weer wat anders zoeken/vinden om over te miepen. Ik vind het prima dat ze nu wel gewoon 1 soort Piet gaan houden , de roetveegpiet ipv die gekke experimenten van de afgelopen jaren. Ik vind roetveegpiet ook een prima en realistisch alternatief. Hier verwacht ik gewoon zwarte pieten bij de intocht, niet omdat wij en opstandig dorpje zijn dat vast klampt aan traditie, maar omdat het probleem hier gewoon niet speelt. Ik denk dat dat voor de meeste van de dorpen geldt waar Piet nog zwart is. Voor ons is het echt een 'randstadprobleem'. Ik vind ook niet dat je van dorpen die wel zwarte pieten hebben kan verlangen dat zij ook andere pieten inzetten als het daar helemaal geen probleem is onder de bevolking.