denk ook dat juist kleine dorpen meer met de herkenbaarheid zitten bij 'wat vegen' - iedereen kent iedereen en de buurman van opa, en de oom van een klasgenoot spelen zwarte piet. Daarom blijven ze daar ook vasthouden aan volledig zwarte/bruine pieten. Daar waar meer mensen zijn - speelt die herkenbaarheid veel minder een rol denk ik.
Maar voor jonge kinderen maakt dat niet uit. Kleed je voor een kleuterklas maar om als Sinterklaas en je bent juf niet meer. De sint werd jaren op de club gespeeld door iemand die ze wekelijks zagen en heel goed kenden. En zoveel budget voor goede sintkleding was er ook niet haha maar kinderen hadden het pas door toen ze op de leeftijd waren dat ze er achter kwamen wat voor poppenkast sint is Buiten dat vind ik Sint ook maar een hoop gedoe om de schijn maar op te houden haha. Volwassenen bekvechten om de Piet, pepernoten etc en het grootste gros ouders liegt massaal hun kind voor. Koop ik de cadeautjes, wordt verdorie die Sint ervoor bedankt!
Die ‘opstandige dorpjes’ hebben vooral het schijt van dat domme grachtengordel gezeik. En dan niet alleen het zwarte pieten gezeik, want dat boeit niet echt wat, schouders ophalen en eigen feestje vieren. Maar ook het stikstof gedoe, de boeren die constant onder vuur liggen. En het waren niet voor niet blokkeerFRIEZEN. Ik verwacht niet dat er hier snel verandering in gaat komen. Een zeer vasthoudend volkje. Hoe vlakbij ligt een rots met daar op ‘ Leaver dea as sleaf’ En dat klopt wel aardig.
Ik blijf het de grootst mogelijke onzin vinden, echt gezever om niets. En wat me het meest irriteert zijn al die mensen die zichzelf nu lekker ruimdenkend en tolerant vinden als ze zeggen dat dit zo’n goede ontwikkeling is, terwijl zij 10 jaar geleden stuk voor stuk ook in lachen uitbarstten als iemand de grap ‘straks mag zwarte piet niet meer’ maakte. We zijn in feite gewoon allemaal murw gezeurd erover en vooral blij om van de discussie af te zijn. Maar ik laat m’n kinderen sowieso al een paar jaar niet meer naar de landelijke intocht kijken, dus ze doen maar. Nu is het wachten tot de discussie begint of hij nog wel ‘zwarte’ Piet genoemd mag worden. Ik geef het 3 jaar, dan is ook dat er ‘geleidelijk’ uit ontwikkeld.
Volgens mij noemen ze hem in het Sinterklaasjournaal al een jaar of 2 geen zwarte piet meer maar gewoon Piet. In de series als de club van Sinterklaas had je ook geen zwarte piet maar een Hoogehoogte Piet, prof Piet, disco Piet enz enz.
Even oneerbiedig; zo gaat het vaak met elke verandering. Eerst weerstand en als er tijd over heen gaat, erover nadenkt dat veel mensen toch een ander standpunt aanneemt. Zou niet te best zijn anders, had niemand nu een mobieltje nu. Wel leuk om terug te kijken overigens tv interviews van mensen op straat over mobieltjes 15 jaar geleden. was topless zonnen in de jaren 70 doodnormaal en vrijheid, vinden veel mensen die toen nog de borsten lieten luchten op het strand het ineens ordinair. Tja. Hoort nu eenmaal bij de mens dat we veranderen van standpunt Kan maar zo zijn dat Zwarte Piet in volle glorie weer terugkomt over 100 jaar uit nostalgie. Al snap ik je wel, die borstklopperij hoeft van mij ook niet. Oud klasgenoot is helemaal voor verandering van zwarte piet, pleurt social media er vol mee want o o o we moeten meer open minded zijn maar transgenders zijn dan weer een gevoelig puntje want dat strookt ineens met haar geloof. Tikkie hypocriet. Ik hou sowieso niet zo van de polarisering van beide kanten. Schiet ook nooit op in discussie als de ene uiterste kant brult racist, de andere uiterste kant brult:' je bent geen echte Nederlander als je tegen zwarte piet bent'. Zolang die partijen zo hard bleren, blijft dit gezeur nog wel ff hangen. En dat voor een grote poppenkast pfffff
We zullen zien hoeveel getinte roetveegpieten er te zien zijn in het sinterklaasjournaal dit jaar... En uiteraard snap ik dat je op getinte mensen wel roetvegen ziet (in mijn eerdere post chargeerde ik) maar in de media zie je eigenlijk enkel blanke roetveegpieten. Waarom, vraag ik me dan af.
Dat denk je! Dan is er wel weer iets anders om over te zeuren Ik vind het gewoon kinderachtig gezeur, ik hoop dat ze hier gewoon lekker de ouderwetse zwarte pieten hebben.
Oh ja nog als aanvulling, ik lachte er 10 jaar geleden ook om dacht dat dat nooit zou veranderen. Ik was eerst ook tegen verandering, uit egoisme, ik dacht dat mijn kind het hele verhaal niet meer aan zou nemen als de pieten er ineens anders uit zouden zien. Maar wat bleek, ze zagen het niet eens, het viel ze niet op, en het feest bleef net zo leuk. Dus in dat opzicht heb ik geen problemen meer met de verandering. Daarnaast heb ik de afgelopen jaren zelf mensen gesproken die echt een hekel hadden aan de Sinterklaasperiode (ook kinderen) omdat ze zich gediscrimineerd voelden. Dus als we met roetveegpieten ervoor kunnen zorgen dat die groep ook kan genieten van het Sinterklaasfeest en de kinderen die het al vierden er nog net zoveel plezier van hebben dan zie ik het probleem niet. Ik ben vooral blij als deze hele discussie achter de rug is want door de discussie gaat voor mij persoonlijk de feestsfeer wel naar de klote!
Ik ben die zwarte piet discussie zo beu.. roetveeg of helemaal zwart, lekker belangrijk. Gaat om het feest. Bij ons op dorp zijn er enkel zwarte pieten bij de intocht en dat vind ik ook prima.
Ze verzinnen vanzelf iets nieuws om over te zeuren. Bv of je de gouden eeuw nog wel ‘gouden eeuw’ mag noemen...
Triest, voor mij hoort bij het sinterklaasfeest Zwarte Piet en zo zal het ook blijven. En nog triester dat een onschuldig kinderfeest ten onder is gegaan aan rascisme-gezeur. Iedereen is het spuugzat.
Heel jammer. Roetveeg én Zwarte Piet was wat mij betreft ideaal geweest. Benieuwd wat het volgende is.
Op zich is roetveegpiet prima uit te leggen. Vroeger had iedereen een schoorsteen. Werd zwarte piet hartstikke vies. Tegenwoordig heeft iedereen CV en zijn er nog weinig echte schoorstenen. Dus blijft piet een stuk schoner. En nu maar hopen dat Den Haag al die open haarden en kachels gaat verbieden gezien de klimaat-doelen, want hier in de straat schieten de schoorstenen in een vreselijk tempo de daken uit. En voor je het weet moet je dan over een paar jaar toch zwarte piet weer her-introduceren