Ik ben nog geen 3 maanden geleden bevallen van ons 3e kindje en door omstandigheden gaan wij (voorlopig) nog niet aan de slag voor een volgend kindje. Maar toch heb ik er moeite mee om de puregon en pregnyl die ik nog over heb zomaar weg te gooien. Zijn er meerdere dames die hier "last" van hebben?
Ik begrijp je heel goed! Gelukkig kende ik prive iemand (handel via internet is verboden en strafbaar) die ik ermee kon helpen. Zij moesten de poging nu zelf gaan betalen. Het mooie is dat ze toen zwanger is geraakt en nu een prachtige dochter heeft. Het hele afsluiten vind ik moeilijk. Het voelt een beetje alsof je levenslang hebt. Wat gek is, want ik heb immers twee zoontjes nu. Het blijft moeilijk...een open zenuw. Elmo
Elmo jullie denken niet meer over een 3e evt? Was wel fijn als je anders via pb ( of mag dit ook niet) iemand zou kunnen helpen ermee.
Jullie kunnen de medicatie gewoon terugbrengen naar de apotheek hoor. Als het ongeopend is kan het weer voor een ander worden gebruikt. Nieuwe verpakking er omheen en weer een volgende toekomstige mama (hopelijk ik) er zwanger mee maken
Die medicatie word bij de apotheek vernietigt en niet in een ander doosje gedaan hoor! Verder snap ik het best ik heb hier nog een paar doosjes clomid liggen die ik niet weg kan doen ookal weet ik dat 2 wel genoeg zal zijn. Het is toch moeilijk om zulke dingen af te sluiten
Het ziekenhuis waar ik loop, wil graag overgebleven medicatie hebben, die geven ze dan aan mensen die het zelf moeten betalen. De apotheek vernietigd het, dus daar gaat het dure spul niet naar toe.
Wij moesten onverwacht stoppen met de behandelingen voor een tweede kindje, om gezondheidsredenen. Ik had een hele hoop medicijnen opgespaard voor een eventueel 4e ICSI-behandeling. Ik heb al mijn medicijnen ingeleverd bij de fertiliteitsafdeling. Zij geven het aan vrouwen die het zelf moeten betalen of ze gebruiken het voor noodgevallen. Dus ze waren er erg blij mee. Als je het terugbrengt naar de apotheek wordt het vernietigd. Dus als je niemand kunt vinden die interesse heeft, zou ik de gyn vragen of zij het willen hebben. Maar ik snap je gevoel wel. Het voelt zo definitief als je de medicatie de deur uit doet. Zeker als je op de gewone manier geen enkele kans op een zwangerschap hebt. Ik denk ook dat je de periode van behandelingen nooit echt kunt afsluiten, ookal heb je er dan misschien wel een kindje aan overgehouden. Het heeft zo'n impact op je leven, je hebt er zoveel energie in gestopt, narigheid en teleurstellingen gehad. Zoiets vergeet je niet zomaar!
Helaas gaat alles vernietigd worden als je het terugbrengt naar de apotheek. Het beste kun je het aan iemand geven die het inmiddeks zelf moet gaan betalen. Ook kun je het vaak wel in je ZH op de afdeling inleveren. Vaak spaart de dokter een voorraadje op die hij dan weer aan stellen kan geven die zelf een poging moeten gaan betalen. Wat ik trouwens niet snap is Hoezo het Strafbaar is om medicijnen door te geven. Ik weet wel dat je niet altijd zeker weet of de medicijnen wel goed bewaard zijn, maar Waar in de wet staat dat het strafbaar is? Ik heb geprobeerd het op te zoeken, maar kan het nergens vinden. Ben wel benieuwd of iemand mij het antwoord kan geven.
Omdat het om medicatie gaat die niet vrij verkrijgbaar is en alleen op recept verkregen word mag je het niet zomaar weggeven of verkopen
Ja, dat zegt iedereen. Maar Waar in de wet staat dat? Als iets strafbaar is, moet het in de wet staan. Legaliteitsbeginsel. Dus kan iemand mij vertellen waar dit in de wet staat?
Is dat niet de verantwoordelijkheid van de ontvanger, als je medicijnen gratis doorgeeft? Ik snap dat je ze niet mag verkopen. Maar gratis doorgeven aan iemand die dezelfde medicatie op recept gebruikt, vind ik wat anders. Het is toch aan degene die het krijgt om er goed mee om te gaan?
Ik kan wel vinden in de geneesmiddelenwet dat op grond van artikel 67 Geneesmiddelenwet verboden via internet geneesmiddelen voor te schrijven zonder dat een arts de patiënt persoonlijk ontmoet heeft, die de arts niet kent, of van wie de arts de medicatiehistorie niet beschikbaar heeft. Dit geldt ook wanneer het een buitenlandse arts betreft. Maar mocht ik medicijnen willen weggeven: 1. ik ben geen arts 2. de patienten hebben wel een recept van de dokter gehad om het op te halen in de apotheek (en er vervolgens duizenden euro's voor te gaan betalen). Wat is dan het verschil. Ik ga ff verder zoeken in de wet want het maakt me nieuwsgierig
Zo, ik heb de wet door gespit en wat schept mijn verbazing: Nergens in de (Geneesmiddelenwet) staat dat het verboden is. Of je zou het hier onder moeten laten vallen: Artikel 67 Het is een ieder verboden via internet geneesmiddelen voor te schrijven aan personen die de voorschrijver nog nooit persoonlijk heeft ontmoet, of die de voorschrijver niet kent of van wie de voorschrijver de medicatiehistorie niet beschikbaar heeft. Maar dan zou het nog steeds wel legaal zijn want: Medicijnen voorschrijven kan alleen een arts. Ik schrijf niets voor als ik zou besluiten om Elmo (ik neem de mod ff als voorbeeld ) mijn overgebleven medicijnen te geven. Elmo zou in dat geval medicijnen voorgeschreven hebben gekregen van de arts en ik zou dan haar mijn medicijnen geven, zodat zij dezelfde medicijnen kan gebruiken als dat de arts haar voorschrijft, maar dan zonder dat ze het bij de aoptheek hoeft op te halen. Dat is wat anders dan voorschrijven. Een apotheker is ook een soort van gever (al moet die wel vergunningen hebben). Die schrijft ook niets voor. Niet dat ik een apotheker ben maar snappen jullie het verschil als je iets aan iemand (weg)geeft of iets voorschrijft? In de wet wordt geschreven dat het voorschrijven via internet zonder dat je iemand eens persoonlijk hebt gezien, verboden is.. Echt, nergens in de geneesmiddelenwet staat iets over gratis medicijnen weggeven. Jawel, er staat wel wat in over monsters weggeven (art. 92) maar monsters zijn wat anders dan je laatste 6 ampullen Menopur of 2 doosjes Utrogestan. Ik ben echt oprecht benieuwd wie mij kan vertellen waar in de wet staat dat het verboden is. Het ministerie van Volksgezondheid is verantwoordelijk voor de controle op het naleven van de Geneesmiddelenwet. Zouden zij een mail beantwoorden als ik een vraag zou stellen?? Er zijn meerdere sites die beweren dat je niet via hun site medicijnen gratis mag weggeven aan meiden die het op voorschrift van hun behandelaar gebruiken. Maar nergens staat Waar In De Wet dit staat. En echt, het moet ergens in de wet staan. En anders, anders is het een broodje aap
Ik word hier ook nieuwsgierig van Maartje! Ik meen echt (vaker dan 1x) gelezen te hebben dat het strafbaar is (op meerdere fora) en dat zelfs de beheerder van het forum strafbaar is (bij het toestaan van deze "handel". Ik duik er ook nog even in.
Helaas (of eigenlijk gelukkig) ken ik niemand die puregon gebruikt. Dus ik ga zo maar eens het ziekenhuis bellen en vragen of hun er iets mee doen.
Ja, ziekenhuizen zijn er blij mee. Dan heb je natuurlijk altijd een goed doel te pakken. Trouwens net contact gehad met MvM (in de zin van niks los kunnen laten)...Helaas hebben ze in mijn regio niemand nodig. Jammer.
Maartje, ik vraag me af of je het moet zoeken in de geneesmiddelenwet. Is het niet een algemeen iets? Er werken hier toch advocaten? Ik doe ff een oproepje in de lounge! *sorry als ik overdrijf*
Ik hang aan de phoon met de rijksoverheid informatie. Ze gaan het voor me uitzoeken.... tralalalaaaa Mevrouw weet het niet. Weet alleen dat het strafbaar voor een apotheker is om teruggekomen medicijnen opnieuw te gaan verstrekken. Joh..... Alsof ik dat nog niet wist. Ze gaf wel duidelijk aan dat ik GEEN voorschrijver zou zijn als ik medicijnen zou weggeven, want een voorschrijver kan enkel en alleen een arts zijn. Ze gaf me de tip om te bellen met het Juridisch loket, nummer 0900 80 20 maar dat kost 10 cent per minuut en heb daar eigenlijk geen zin in haha. Eens ff kijken of ik hen ook kan mailen.
http://www.zwangerschapspagina.nl/de-lounge/281266-vraagje-advocaat-iemand-veel-verstand-recht.html#post10124531 Ja, zo'n telefoontje zat ik ook al aan te denken. Dacht het eerst onderling te proberen (we hebben hele slimme dames op het forum namelijk ).