Goede morgen, Even een klein vraagje. Vanaf 33 weken zwangerschap heb ik bij de vk steeds een hoge bloeddruk. Zeker een onderdruk van 85, op z'n hoogst 100. Moet dan ook elke paar dagen gecontroleerd worden, waar ik dan weer erg nerveus van wordt. Niet goed voor de bloeddruk lijkt me . Ben nu twee maal doorgestuurd naar het ziekenhuis, maar wanneer ik daar eenmaal ben (en de nervositeit voorbij is) is het telkens weer goed. Ook bloedonderzoek prima en geen eiwit in m'n urine. Gister in het ziekenhuis was het zelfs maar tussen de 75 en 80 onderdruk. Zodoende weer terugverwezen naar vk waar ik pas volgende week weer naartoe moet, gelukkig. Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben? O ja, Ik ben inmiddels 36+5 weken en ik denk dat de nervositeit voorkomt uit het feit dat ik supergraag thuis wil bevallen en zeker niet (net als bij m'n vorige zwangerschap) ingeleid wil worden.
Hallo Anita, Bij mij schommelt mijn bloeddruk ook steeds tussen de 70 en 90. Ben die grens dit keer nog niet over geweest, vorige zwangerschap op het einde wel. Begrijp eerlijk gezegd ook niet veel van, vorige week had ik een onderdruk van 90 bij de gyn, terwijl een dag eerder van 80. Hij maakte zich niet veel zorgen. En deze week was' ie weer netjes 75. Het is goed dat ze je in de gaten houden, en probeer je zoveel mogelijk rustig te houden, je kunt er toch weinig aan sturen. Als je rekening houdt met een ziekenhuis bevalling dan valt het altijd mee als je toch thuis mag bevallen, toch? Succes!
Ik had gister bij de vlos een hoge, en bij de fysio een lage bloeddruk. Hij zegt dat in een andere, meer ontspannen houding je spieren minder drukken op je vaten en daardoor je bloeddruk lager is. Misschien is dat bij jou ook het geval?
Ik ga altijd op controle bij de gyn, nu de laatste keer kreeg ik een ander. Ineens zenuwachtig. Bloeddruk te hoog. Gelijk na die 1ste keer nog 2x bloeddruk gemeten en die waren wel gewoon goed. Weet nu nog niet waarom die 1ste zo hoog was en de 2 erna gewoon goed.
Probleem bij bloeddruk meten is, is dat het een momentopname is en door stress oid kan dan inderdaad je bloeddruk fiks oplopen. En wanneer je je slapjes voelt kan dat leiden tot een lage druk. Plus ieder apparaat meet vaak net iets anders, dus dat kan ook verschillen opleveren.
Het ligt ook aan het apparaat hoor. Sowieso of het electrisch of handgepomt wordt. Ook maakt de band nog een verschil. Heb je bijv wat stevigere armen en ze doen de kleine band dan geeft het bijna standaard een te hoge waarde aan. Ik lag vanochtend aan de ctg met bloeddrukmeter dr bij,met de kleine band een bovendruk van 170 totdat de band van mn arm knalde...toen de grote dr om en toen zat ik keurig op 115. Was trouwens voor mij de 1ste keer dat de kleine band te klein was, misschien dat ze het er strakker om hadden gespannen.
Hardstikke bedankt voor jullie reacties. Ik weet inderdaad dat zenuwen invloed hebben, begreep alleen altijd dat dit vooral op de bovendruk was. Nou ja, niet te druk erom maken en ik leg me er inderdaad ook wel een beetje bij neer dat het evt weer een ziekenhuis bevalling wordt.
Bij mij was het de laatste weken ook het geval, bij vk handmatig en elektrisch veel te hoog, onderdruk tussen 90 en 100. In het ziekenhuis aan ctg supernetjes. Ik was totaal niet zenuwachtig bij de vk, dus daar kan het ook niet aan liggen. Wel was het zo dat de bloeddrukcontroles bij de vk zittend op een stoel werd gedaan en de ctg's half liggend op een bed. Uiteindelijk was ik het heen en weer sturen zo zat dat ik besloot om bij de gyn te blijven (mocht kiezen) en toen 2 afspraken gemaakt. Die afspraken heb ik nooit gehaald, want donderdag laatste keer doorgestuurd en zaterdag onverwacht (met 39+1) bevallen. Bij de nacontrole was weer mijn bloeddruk te hoog bij de vk, moet nog steeds een keer bij de huisarts een afspraak maken om het daar te controleren, maar ik voel me verder goed, dus ik maak me geen zorgen. Zenuwen hebben idd alleen invloed op bovendruk
Zoals eerder gezegd, het is een momentopname. Daarnaast is mijn eigen ervaring dat vaak de elektrische bloeddrukmeters ontzettend afwijken. Op mijn werk gebruik ik om die reden alleen nog de ouderwetse handbloeddrukmeter met stethoscoop.