Per 1 januari heb ik recht op een uitkering op basis van mijn vorige uren: 24 uur per week. Nu ben ik 15 januari begonnen met een nieuwe baan waar ik solliciteerde voor 24 uren per week. Ik heb een min - max contract gekregen voor minimaal 12 uur en maximaal 24 uur. Deze week kom ik niet aan de 24 uur en volgende week ook niet. Ik heb er nooit bij stilgestaan eigenlijk. Heb ik nu recht op een aanvulling vanuit het uwv? (natuurlijk niet op moment dat ik meer verdien dan de uitkering hoog is natuurlijk) Ik vind het wel lastig, want ik kom niet aan de gewenste uren en dat is weer een hoop gehannes met de belastingdienst. Hoe werkt zoiets eigenlijk? Ik moet die wijziging nog doorgeven namelijk. Alles is zo snel gegaan, dat ik nog niet eens de tijd heb gehad om de wijzigingen met fatsoen door te geven. Normaliter heb je natuurlijk in een werkloze situatie nog recht op drie maanden opvang, maar hoe zit dit nu dan? Ik ben weer gaan werken, maar ergens ook nog een deel werkloos. Mijn hemel.. hier krijg ik dus slapeloze nachten van he.
volgens mij is het niet meer dan je een aanvulling krijgt vorig jaar was het nog wel.me vader kreeg het ook als hij geen werk had maar kreeg in dec tehoren dat het is af geschaft anders maandag even het uwv bellen
volgens mij kan je als je wisselende uren werkt dit aangeven via het werkformulier van uwv.. dat je moet inleveren paar dagen voor uitbetaling uitkering.. als je dan te weinig hebt gewerkt vullen ze het aan met de uren..
Je krijgt werkbriefjes. Die moet je invullen en worden uitbetaald. Hun gaan kijken of je recht hebt op aan aanvulling die je zowiezo alleen krijgt als je al in een ww of UWV traject zat/zit. Hoeveel uur kreeg je uitbetaald van ww of UWV voor je ging tekenen voor deze nieuwe baan? Er mag een marge tussen zitten van een paar procent maar goed 50% is wel erg veel. Werkbriefje invullen en je zult het vanzelf merken.
Je kan aangeven dat je gedeeltelijk aan het werk bent. Je zal dan elke 4 weken een inkomstenformulier in moeten leveren met de gewerkte uren. Het verschil in uren krijg je aangevuld. Je uitkering komt dus iets later omdat ze deze elke periode opnieuw berekenen. Je houdt wel sollicitatieplicht voor de uren dat je ww krijgt. Als het verschil niet te groot is in gewerkte uren zou ik de uitkering stopzetten . Wat je nog niet gebruikt hebt kan je voor een eventuele latere werkloosheidsperiode gebruiken.
Je kunt een aanvulling ontvangen tot maximaal je WW-recht (70% van je vorige salaris). Ervanuitgaand dat je überhaupt nog recht hebt en je WW nog niet hebt verbruikt.
Ah.. fijn, bedankt. Dat is een geruststelling. Als ik 24 uur kan werken, dan heb ik die uitkering niet nodig, maar goed, het is een min max contract en voor komende week haal ik die 24 uur bij lange na niet. Ik ben ook al aan het solliciteren voor uren erbij. Twee banen is niet ideaal, maar dit schiet ook niet op.
Dat ik er niet bij heb stil gestaan is nu wel helemaal duidelijk. Want sinds ik er werk, ben ik al een paar keer naar huis gegaan, terwijl ik wel ingeroosterd stond, maar er geen werk was, of op dat moment besloten wordt te stoppen met het project, omdat het voor die dag niet haalbaar meer zal blijken (verkoop). En sja, op tijd naar huis is zo slecht nog niet, maar mijn kleine meid zit op dat moment wel bij de opvang, die ik al gereserveerd heb en dus moet betalen. Bij een vast salaris is dat niet zo'n ramp. Maar nu krijg ik alleen dát betaald wat ik heb gewerkt en als het deze maand zo doorgaat, kom ik misschien twee a drie tientjes hoger uit dan dat ik aan uitkering zou hebben. Maar ik maak dus wél de kosten die ik gewend ben voor de kinderopvang. Nu moet je dat maandelijks bij de belasting doorgeven, maar voor dat het allemaal is uitgerekend en gedaan.. kortom; ik red dat financieel zo niet. In de huidige berekening (dus evenveel verdienen als uitkering en dus geen aanvulling krijgen, maar wel dezelfde uren opvang, omdat je staat ingeroosterd), gaan we er 500 euro netto op achteruit! Dan werk ik dus. Dat is best raar. Hoe werkt zoiets nou? Heeft iemand hier ervaring mee? Ik bedoel; kun je daar nog wat mee? Mijn laatste situatie was 24 uur werken op vaste dagen en daar had ik gewoon vaste uren opvang bij. Je betaald een eigen bijdrage en klaar. simpel gezien hield ik daar netto 800 euro aan over. Nu heb ik dus een min - max contract van 12 - 24. Minimale uren haal ik wel, maximale al voor de derde week niet. Met een beetje geluk verdien ik iets meer dan de 70% aan uitkering. Volgens rooster sta ik bijvoorbeeld voor 22 uur ingerooster. Dat weet ik op vrijdag. Nog een geluk dat ik dat ook zo door kan geven aan de opvang. Maar dan blijkt dat ik halverwege een dag dus naar huis kan. Maak mijn uren werktechnisch gezien dus niet en heb ik wel die opvang geregeld voor die dag. Dat kost me dus en belastingtechnisch word het wel een enorme puzzel zo. De 12 uren haal ik altijd, dat is een verplichting binnen het contract. Maar die 24 dus niet. Dan zou ik dus netto net zoveel overhouden als dat ik aan uikering krijg, maar dan heb ik nog wel de opvangkosten. Snapt iemand het nog? Ik namelijk niet. Help...
ik zit binnenkort in dezelfde situatie, raak 31,5 uur in de ww en kan waarschijnlijk een baan krijgen voor 16 uur. Contact met uwv gehad en als je meer dan vijf uur minder werkt dan de uren waar je ww voor krijgt dan krijg je aanvullende ww Ongeacht wat je verdient, je geeft aan dat je X uur gewerkt hebt en dan krijg je het resterende aantal uren ww. Inderdaad aangeven via werkformulier in mijn uwv. Ik vind het ook krom dat 100% thuiszitten meer oplevert dan gedeeltelijk werken (want dan heb je kinderopvangkosten en vervoerskosten) maar denk maar zo...als de ww over een jaar opgebruikt is en ik in de tussentijd geen andere baan heb kan ik maar beter 16 uur werken dan helemaal niet. Dus ga ik die baan toch aannemen ook al ga ik er dan.financieel op achteruit in vergelijking met volledig ww en thuiszitten.
Je geeft aan dat je wordt ingepland voor een x-aantal uren op een dag en dat je dan daarna alsnog wordt thuisgestuurd omdat er geen werk is. Je werkgever is dan wel VERPLICHT om je minimaal drie uren uit te betalen!!!!
Hm.. ok. Dank je voor die info. Want dat wist ik niet. Ik hou dat even in de gaten. @cvm1985; ik ben het met je eens hoor. Ik baal ook als een stekker, want ik leg zelfs toe op het geheel. Maar probeer mezelf voor te houden dat het alleen maar beter kan worden. Maar toch. Ik werk mezelf wel een soort van in de nesten met die opvang uren die ik teveel gebruik terwijl ik vrij ben. Maar het altnernatief is of thuis zitten met een uitkering en hopen dat je binnen de max. tijd een andere baan hebt gevonden. Of hopen dat het dus goed komt door dit te gaan doen. Dan maar hopen. Alleen heb ik dus ook nog sollicitatieplicht. Maar ik zou niet weten naar wat en hoe lang enzo. Ik vind het echt heel onhandig. Ga van de week nog maar een rondje uwv maken geloof ik.