Hai dames, Wat me/ons vanmiddag overkomen is! We waren in de stad en ineens zie ik dat mijn zoon rode vlekjes in zijn gezicht heeft.. Ik hield het in de gaten maar ik ging uit van iets van allergie. Hij had een shawl om die hij van mijn moeder gekregen heeft dus ik dacht dat hij misschien gewassen was met wasverzachter (daar kan hij niet zo goed tegen). Ik geef hem zijn flesje en die drinkt hij netjes op. Maar ineens begon hij te hoesten en leek het onmogelijk voor hem om te inhaleren. Ik heb hem met kar en al (wilde geen tijd verliezen door met zijn riempjes in gevecht te gaan) in de positie gebracht dat hij met zijn gezicht/buik naar beneden lag en ik hem op zijn rug kon kloppen.. Na een paar klopjes spuugde hij flink wat "slijm" uit en lukte het hem weer om normaal te ademen.. Ik ben er nog steeds helemaal geschrokken van en begrijp niet waar het vandaan kwam! Iemand ervaring en enig idee waar dit aan kan liggen??
Wat een schrik en super dat je zo goed hebt kunnen handelen! Ik heb er zelf geen ervaring mee, misschien even de huisarts bellen?
Misschien klinkt "bijna gestikt" ook wel dramatisch hoor.. Maar als ik er niet bij was geweest was dat denk ik wel het geval geweest..
Ja misschien wel even doen voor de zekerheid.. Al kunnen ze me maar even gerust stellen! Want ik ben er nu eenmaal niet 24/7 bij, dus wil niet dat dit gebeurt als ik er nét even niet ben..
Mijn zoontje had dit met 5 dagen. Hij is opgenomen geweest. Bij hem kwam eruit stress tijdens zwangerschap in combinatie met koemelkallergie en reflux. Er kwam vaak een hele prop er uit die hij haast niet uitgespuugd kreeg. Dus zal zeker even langs gaan.
Ik heb dit ook 2x gehad met mijn dochter, het is ontzettend eng maar meestal krijgen ze het er wel uit. Zij had veel slijmvorming door verkoudheid en fikse luchtweginfectie, kreeg salbutamol om de longen en luchtwegen goed open te kunnen zetten en ophoesten voor haar makkelijker werd!
Wij hadden dit een keer met ons zoontje (hij was toen 2 maanden). We zaten in de auto en opeens deed hij heel paniekerig, alsof hij niet meer kon ademen. Wij snel in de berm en hem op zijn buik op de bovenbeen van m'n man gelegd waarbij we hem op zijn rug klopten. Na een tijd begon hij weer normaal te ademen. Waarschijnlijk zat hem nog wat melk dwars, ondanks het boertje dat hij na het drinken had gedaan. En is hij door het rijden in de auto wat dwars komen te zitten. We hebben daar wel wat van geleerd; nooit gehaast weg gaan, maar je kindje rustig nog langer uit laten boeren. Sjonge, wat was dat eng zeg!
Dl kan zich weleens flink verslikken in haar fles of vast voedsel. Dan lijkt het soms ook dat ze zowat stikt en dat ze er zonder hulp niet uitkomt. Toch is het al een paar keer voor gekomen dat ze er zelf wel uitkomt nadat ze flink heeft zitten hoesten en proesten. We hebben haar ook weleens moeten helpen door op haar rug of tussen haar schouder te kloppen. Dit gebeurd meestal als ze flink verkouden is, slijm in haar mondje heeft, of flink aan het zeveren is. Ik vind het iedere keer als het gebeurd best eng. Maar heb er toch steeds meer vertrouwen in dat ze zich wel kan redden. Vannacht heeft ze zonder dat wij iets hadden gehoord flink overgeven in haar bedje. Daar heeft ze zich ook zelf in kunnen redden.
Misschien heeft hij last van slijm en is dat door zijn flesje nog erger geworden, waardoor het echt in de weg zat? Even de huisarts bellen kan geen kwaad.
Dankjulliewel voor de reacties! Ik ben normaal niet zo snel van het dokter bellen, maar ik ga dit toch eventjes doen.. Liever het zekere voor het onzekere nemen!
Hier ook gehad en ook Salbutamol gekregen. Hielp wel. Ze had bronchiolitis en kreeg ook niets weggehoest.