Help hoe wordt hij zindelijk

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door charan, 12 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. charan

charan Actief lid

31 jan 2008
    237
    18
    18
    schiedam
    Ik ben al een paar keer begonnen met zindelijkheidstraining,maar iedere keer loopt het fout.Of hij is er nog niet aan toe of hij vindt een natte broek niet vies.

Nu vanochtend vroeg hij zelf of hij zonder luier mocht.Oke prima,maar zolang ik hem dus ieder halfuur op de wc zet gaat het goed.Als ik het vergeet plast hij gewoon in zijn broek.Zegt dan ook niet dat hij geplast heeft,en lijkt het ook niet vies te vinden die natte broek.Ook niet als hij al een tijdje zo loopt.

Heb al best veel geprobeerd,sticker als beloning,uitgebreid zijn plas na zwaaien en heel enthousiast zijn over de prestatie,maar ik heb het idee dat hij het nog niet genoeg voelt als hij moet plassen.
    Moet ik het nu toch proberen door te zetten of toch nog wachten tot hij het beter aan geeft.
    Maakt voor mij niet uit dat hij nu minstens 10 onderbroeken en broeken per dag aanheeft.Wasmachine is tenslotte geduldig.Maar ik wil hem ook niet dwingen.

2. flippy

flippy Actief lid

16 jul 2007
    282
    0
    0
    Rotterdam
    Bij ons wil het ook niet lukken! Soms vraagt hij er gewoon zelf om op de po te zitten plassen! Op de creche soms wel de hele dag.En dan weer niet! Wij vragen het gewoon iedere keer als we z'n luier verschonen.En als het lukt prima! We hebben het ook zonder luier geprobeerd maar hij vergeet het gewoon door de spel.En alsnog zegt hij gelijk , kijk nat! dus hij vindt het toch niet leuk.
    Maar wat ik van verschillende mensen met ervaring en de kinderarts heb gehoord, is vooral niet dwingen en geen druk op leggen! Het komt vanzelf zeggen ze. Ene kind is er eerder aan toe dan een ander! Dus ik maak me daar gewoon geen druk meer om.

3. Bri

Bri Niet meer actief

Ik snap het goed hoor, je hoort steeds meer kindjes die al zindelijk zijn en dan denk je dat het voor de jouwe onderhand ook eens tijd wordt.
    Maar zoals flippy al zegt: het ene kind is er eerder aan toe dan het andere. Sommige kindjes zijn nog niet volledig zindelijk als ze naar de basisschool gaan. Nou, dan heeft die van jou dus ook nog wel even de tijd.

Dwingen heeft geen zin, dat heb je zelf ook wel ondervonden denk ik. Als hij het niet goed kan voelen aankomen, of het niet kan ophouden, kan hij er ook niets aan doen. Jammer dat hij een vieze broek niet vies vindt; anders zou hij het wellicht eerder aangeven. Maar zolang hij dat niet doet, zou ik 't toch nog even bij de luiers houden....
    Het komt wel.

4. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Vooral niet dwingen!
    Het is al super dat hij vannochtend zelf al aangaf geen luier om te willen. Vraag hem morgen gewoon weer of ie een luier om wil of niet :).

5. puckje

puckje Bekend lid

9 jun 2007
    555
    0
    0
    Overijssel
    Emiel is ongeveer van dezelfde leeftijd maar ook nog absoluut niet zindelijk. Sinds kort zegt hij weer wanneer hij heeft gepoept.

Ik maak er geen drukte van. Als hij eraan toe is dan komt het vanzelf wel.

Emiel is zelf heel druk van zichzelf en vergeet gewoon dat hij moet plassen of om dit te zeggen. Ik heb het nog niet zonder luier geprobeerd en wacht ook nog gewoon.

6. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Hier wil het ook niet echt lukken.
    Zolang mijn dochter een luier om heeft vraagt ze steeds om op de wc te plassen (althans met regelmaat) En ze trekt ook continue zelf haar luier af. Maar als we haar dan zonder luier laten lopen doet ze alles in haar broek

7. charan

charan Actief lid

31 jan 2008
    237
    18
    18
    schiedam

Ze zijn zelfs op dezelfde dag geboren:D.
    Hier vandaag wel iets grappigs.Hij vroeg mama heb ik een luier om?Ik zo nee je hebt een onderbroek aan.Hij:dan heb ik nu in mijn broek gepoept.Het kwam er zo droog uit,dat ik echt in een deuk lach toen hij het zei.
    Hij vraag nu zelf of hij zonder luier mag.Oke gisteren en vandaag wel 2 ongelukjes,maar toen was hij druk bezig.Voor de rest om de drie kwartier op de wc gezet en bijna iedere keer geplast.Het begin is er zullen we maar zeggen

8. Bri

Bri Niet meer actief

Dat is écht te grappig! Wat een droogkloot die zoon van jou!!! "dan heb ik nu in mijn broek gepoept..."

En je hebt gelijk; het begin is er zeker.

9. youngmom

youngmom Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.374
    0
    0
    Kinderverzorgster (ook afgestudeerd als leerkracht
    West-Vlaanderen, België
    Het ene kind is er sneller mee dan een ander maar na 3j3m zou hij er wel klaar voor moeten zijn zou ik zo denken. Cas was 2j3m en Sem 2j4m als ze zindelijk waren. 's Nachts zijn ze nog niet zindelijk maar het gebeurt eens dat er een droge luier is.
    Wat deden wij:
    * Met regelmaat op het potje
    * Samen met mij naar toilet (potje ook in badkamer zetten)
    * Boekjes lezen over potjestraining
    * Stickertjes plakken
    * Aanmoedigen
    * ...

10. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Ik denk dat je hem niet dwingt gezien hij het niet erg vind om in zijn broek te plassen. Hier was op een gegeven moment het probleem dat ik hem de ene keer wel, en de andere keer geen luier omdeed waardoor hij gewoon niet meer wist wanneer hij nou wel en niet in zijn broek kon plassen. Op een gegeven moment besloten geen luier meer om te doen en binnen drie dagen was hij helemaal droog, zonder ongelukjes. Hij hoefde daardoor gewoon niet meer na te denken. Ik denk, gezien de verwarring door de droge opmerking van je zoontje (haha wat zul je gelachen hebben!) dat hij gewoon niet zo goed weet wanneer wel en wanneer niet.

11. rissy

rissy Bekend lid

23 feb 2010
    699
    0
    16
    geldeland
    Meestal zijn kinderen er nog niet aan toe,...dan kun je trainen tot je een ons weegt.
    Mijn zoontje heb ik in de zomer gewoon in z'n blote billen buiten laten lopen en iedere keer zette ik de wekker en heb met hem de afspraak gemaakt dat als die gaat hij even op het potje moet. Met als resultaat,.......ik hoef niet mama,....dan roep ik wel,......om af en toe ongelukjes te voorkomen, heb ik bij de AH medailles gekocht en iedere dag dat hij geen ongelukjes heeft krijgt hij er 1 en dan bij 7 medailles mag hij een klein kadootje uitzoeken. Tot nu toe werkt het,...maar goed,...zoals ik eerder al schreef,......ze moeten er echt aan toe zijn.
    Succes!!!!

12. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Dan denk je toch verkeerd ;) want zelfs met 3 jaar en 3 maanden "moet" je er niet klaar voor zijn.
    Dat dacht ik namelijk ook maar wat we ook probeerden het kwartje viel niet, het werd zelfs zo erg dat hij door de stress die het hem opleverde niet eens meer kon poepen en we bij de huisarts eindigden.

En haar advies was meteen stoppen met de training het komt vanzelf wel.
    Zit je dan met een jongentje van nog net geen 4 die dus binnen afzienbare tijd naar de basisschool gaat.

Maar goed we zijn gestopt, gewoon weer een luier om , niet mopperen als er wat in zit en gewoon verschonen.
    Toen vlak voor zijn 4de verjaardag meneer in eens aangaf dat hij moest plassen, mama blij wc verkleiner op de pot gekwakt, meneer erop en niets. En dit zo een paar keer per dag.
    Tot ik met hem in de wc stond, broek naar beneden, luier af en .......

zijn zusje krijgt de vingers tussen de la, ik met een noodgang weg en roep naar Mr K ik moet je zusje helpen je moet je maar redden.

Toen ik terug kwam (had haar vingers even gekoelts) stond meneertje trots te plassen en dat bleek dus de hele truuk te zijn, hij kan zittend gewoon niet plassen, staand gaat het prima.

En wat denk je sinds vorige week heeft hij s'nachts ook geen luier meer om en blijft hij netjes droog.
    Dus ja hij was laat met zindelijk worden maar is wel binnen 2 maanden dag en nacht droog.

Groetje sAnita

13. jammetje

jammetje Actief lid

5 mei 2010
    216
    0
    0
    helemaal mee eens dat ze er wel aan toe moeten zijn. mijn oudste zoon is net 3 jaar. om mij heen hoor ik dat er al veel kindjes zindelijk zijn. die van ons is er ook totaal niet mee bezig. als hij een poepluier heeft dan speelt hij rustig verder. als hij boven in zijn blootje moet wachten tot de douche warm genoeg is plast hij regelmatig nog op de badkamermat. laatst zat hij in z'n badje drijft er opeens een drolletje voorbij, moesten we samen smakelijk om lachen, dacht bij mezelf wel meteen hmm zindelijkheidstraining gaat nog niet lukken meneertje heeft duidelijk de boel nog niet onder controle daar beneden;)

14. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Inderdaad de reactie's van anderen.

De schoonmoeder van mijn vriendin, goh heeft hij nou nog een luier aan !!!

Nadat Kylian om een luier vroeg omdat hij moest poepen.
    Kylian heeft P(rikkelbaar)D(arm)S(yndroom) en je moet niet weten hoe blij wij zijn dat hij aangeeft dat hij moet poepen en om die luier vraagt.
    En soms betekend dat de hele dag drukken en doen voor een inimini poepje en soms loopt het hem zo weg.
    Dat poepen op de wc komt vanzelf wel.

15. charan

charan Actief lid

31 jan 2008
    237
    18
    18
    schiedam
    Nou hier is inmiddels het kwartje toch aaardig gevallen.Hij vraagt zelf of hij een onderbroek aan mag.Oke ik moet nog steeds iedere 3 kwartier vragen of hij moet plassen,maar het gaat steeds beter.Hij moest vandaag naar het kdv.Voor de zekerheid luier omgedaan,was de leidster hem ineens kwijt.Was hij zelf de badkamer ingegaan en zijn broek en luier uit gedaan en netjes op de wc aan het plassen.En net kwamen we thuis mama ik moet plassen,mag ik mijn luier af.
    Nu dus maar doorzetten en hopen dat het goed gaat.

16. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    hier ook de hele reutemeteut geprobeerd maar hij merkt het alleen op als het al gebeurd is.
    ik ben ermee gestopt,probeer het van de zomer weer.

ik zou het loslaten en een halfjaar tot een jaar wachten.

Deel Deze Pagina