En nu?

Discussie in 'De lounge' gestart door oepsiedoepsie, 21 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. oepsiedoepsie

2 dec 2011
    88
    0
    0
    NULL
    NULL
    sorry dat ik nog een topic vervuil met mijn klaagzang, maar ik zit even met een probleem, misschien dat iemand een oplossing weet? Me man en ik gaan scheiden. Nu heb ik gebeld met de gemeente/sociale dienst voor een uitkering of bijstand. Nu werd mij verteld dat ik dit alleen kan aanvragen als ik uit huis ben bij hem. Makkelijk gezegd dan gedaan. ik kan nergens heen met me 3 kinderen, ik heb geen werk/geen geld hoe moet ik een huisje betalen en vinden dan? Me aanstaande ex man blijft in ons koophuis wonen die op zijn loon staat, en die gaat daar ook echt niet weg.....

Wie weet hoe ik dit kan oplossen? familie kan ik niet heen.

2. MissBianca

MissBianca Fanatiek lid

11 jun 2011
    1.143
    12
    38
    Uden
    Ik heb geen idee hoe dit werkt, maar kun je je alvast niet ergens anders inschrijven? Bij familie of vrienden ofzo? Misschien zeg ik nu iets raars hoor, maar weet ook geen andere oplossing. Sterkte!

3. Desert

Desert Fanatiek lid

18 jul 2008
    3.216
    0
    0
    Maatschappelijk werk van je gemeente bellen!

4. oepsiedoepsie

2 dec 2011
    88
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat heb ik dus na gevraagd en het antwoord wat ik daarop kreeg was, dat zij na het inkomen van degene gaan kijken bij wie ik me inschrijf en daar passen zij dan me uitkering op aan, dus ik kom dan eigenlijk nog geen steek verder....

dank je!

5. oepsiedoepsie

2 dec 2011
    88
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb met de gemeente gebeld, met de sociale dienst, de uwv en alle 3 zeggen ze hetzelfde helaas....

6. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Wij hadden hier dezelfde situatie,mijn exman heeft eerst een tijd bij een vriend ingezeten en later bij zijn vader,toen heeft hij zich daar tijdelijk in laten schrijven en kon ik een uitkering aanvragen.
    Pas als jullie niet meer op hetzelfde adres ingeschreven staan idd..

7. GaiaGaia

GaiaGaia Bekend lid

4 jul 2011
    650
    0
    0
    #7 GaiaGaia, 21 dec 2011
    Laatst bewerkt: 21 dec 2011
    Hey,

heb je dit ook zo uitgelegd aan de gemeente? Het wordt zo'n cirkeltje waar je dan in zit he?
    Wat je wel kunt doen is iig zo snel mogelijk een huis gaan zoeken en op het moment dat je een huisje hebt, hup gelijk de gemeente bellen en die uitkering laten ingaan.
    Soms is het goed om toch gewoon naar de gemeente te gaan (persoonlijk) en daar je verhaal te doen, als je dan al al je gegevens door geeft en alle papieren invult is het een kwestie van een telefoontje op het moment dat je een huisje hebt en dan hoeven zij alleen maar de uitkering te activeren in hun systeem.
    Wees er trouwens van bewust dat zolang jij nog getrouwd bent met je man (in gemeenschap van goederen) hij nog altijd verantwoordelijk is jullie te onderhouden als dat altijd zo is geweest tijdens het huwelijk. Dit heet fourneerplicht.
    Hij kan dus niet zomaar beslissen geen geld meer vrij te laten van zijn salaris voor boodschappen en andere kosten voor het gezin, zolang jij niet in je onderhoud kunt voorzien.
    Kan jouw man tijdelijk niet ergens anders heen? Zodat hij zich uitschrijft van het adres, waardoor jij wel als alleenstaande ouder wordt gezien en dus recht hebt op een uitkering?
    Op het moment dat je dan een uitkering hebt en dus ook onderdak kunt betalen (en dan hopelijk hebt gevonden), kan hij weer terug in jullie koophuis en zich weer op dat adres laten inschrijven.

Oh ja.. er zijn nog wel een aaantal andere dingen waar je bij stil moet staan. Hebben jullie een kindgebonden budget? Zo ja, wees je er van bewust dat jij daar recht op hebt als jij alleen met de kinderen woont, ook zul je bij het SVB aan moeten geven dat wanneer jij alleen woont met de kinderen, jij recht hebt op de kinder bijslag en niet je man.
    Wat een geregel he? Ben hier het afgelopen jaar ook allemaal achtergekomen aangezien mijn zus in scheiding ligt en ik haast allles voor haar heb uitgezocht.
    Enne.. mochten jullie een gezamenlijke rekening hebben waar je rood kunt staan, dan zou ik zo snel mogelijk proberen die roodstand (als die er is) weg te werken en de mogelijkheid tot roodstand er af te laten halen, want dit kan dus een hoop gedoe geven omdat jij, doordat het een gezamenlijk rekening is ook verantwoordelijk wordt gehouden voor deze roodstand, ook al heb je geen cent om deze aan te vullen!

8. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Huh, ik had net toch al gereageerd? Oh wacht ff, dit is een nieuw topic haha, ik dacht al. Ik heb net op dezelfde vraag gereageerd in je andere topic, beetje verwarrend zo :)

9. oepsiedoepsie

2 dec 2011
    88
    0
    0
    NULL
    NULL

Ik heb het hele verhaal uitgelegd, zij vinden alle 3 dat ik de woningbouw moet aanspreken dat zij me een huis geven en ik dan per direct de uitkering aanvraag. Volgens hun zijn er wel vaker personen in deze toestand en worden die ook zo geholpen dus ik moet het nu ook zo doen.

Nee me man gaat hier niet weg....de enige oplossing is de kids dan bij hem te laten tot ik een huis heb, maar ja dat kan ook niet want wie past dan op de kinderen, hij werkt elke dag. En als ik bij me ouders op adres kom dan word mijn uitkering aangepast aan hun dus kom ik nog geen steek verder helaas......

10. Annemiek1975

Annemiek1975 Fanatiek lid

3 aug 2008
    2.165
    0
    0
    Filiaalleidster
    Neerkant
    Ik weet niet onder welke voorwaarden jullie getrouwd zijn, als dit in gemeenschap van goederen is, moet hij je zo wie zo voor 50% uitkopen uit het huis. En als jullie onder huwelijkse voorwaarden getrouwd zijn dan hangt het er van af hoe het geregeld is, dus op die manier kan er ook geld voor jou vrijkomen. Waarschijnlijk kun je dan niks kopen, maar dan heb je wel wat geld om met een verhuurder te kunnen onderhandelen.

En aangezien je man kostwinnaar is en jij thuis bent, kan het zelfs zo zijn dat hij ook jou allimentatie moet betalen, dus niet alleen de kinderen. Ik zou dit ook even goed uitpluizen bij een bureau rechtshulp.

En als je man echt niet wil wijken en je ook geen uitkering krijgt, samen met je kids naar een opvanghuis, ik hoop echter voor jullie dat je man nog schappelijk genoeg is om het niet zo ver te laten komen.

Heel veel succes iig

Deel Deze Pagina