Ik hoorde laatst dat je gehaktballen ook in de oven kan bakken. Ik vind het altijd zo'n werk om ze in de koekenpan te bakken (steeds draaien etc) en nu leek me dit wel makkelijk. Maar.....weet iemand hoe ik dit moet doen? Is hier iemand die ze ook in de oven bakt? Thanks alvast.
Jahoor, gewoon in een ovenschaal en afhankelijk van het formaat van je ballen in de oven. Kleine borrelballetjes doe ik 20 minuten op 180 grote ballen voor bv bij de rodekool doe ik 40-45 minuten op 180. Ik draai ze dan niet, enigste nadeel is dat er een soort smurrie aan de onderkant van je ballen komt wat er vies uitziet, maar niet vies smaakt. Je ziet het wel als ze klaar zijn en je schaal schoonmaken is meer werk als je pan, maargoed bij mij wint ook meestal het gemakszucht.
Ik braad mijn vlees dan wel altijd eerst voor in de koekepan.... dan heb je alvast het vlees dichtgeschroeid en verlies je niet alle vleessappen in de braadschaal.
Ik doe het ook wel eens in de oven hoor, met aardappeltjes in een ovenschaal en bakken maar Af en toe wel even omdraaien!
Nog een goede tegen het irritante schoonmaakwerkje, doe er laag alufoli in de schaal ook tegen de kanten op . Trouwens een paar saucijzen met aardappeltjes en winterwortel in stukken met grof gesneden ui kan je ook zo in de oven mikken .