Goed dat lijkt mij dus helemaal geweldig en we hebben er ook al 1 op het oog. Maar we zijn helemaal cleuless dus waar moeten we op letten. Wat voor een persoon kunnen we inhuren die overal op let en weet wat er moet gebeuren. Bestaan daar instanties voor ofzo? We willen dit allebei heel graag maar weten van toeten nog blazen. Die winkel die we op het oog hebben zit in een hoofdstraat heeft een website en we weten de omzet. Maa ja omzet zegt niet alles natuurlijk je moet de rest ook weten om in te schatten of het een goedlopend bedrijf is. Het is ook een risico natuurlijk. Weet iemand wanneer je een bv mag worden? Want dan kunnen ze nooit aan je privé komen en dat is het beste natuurlijk. Overigens gaan we dit niet kopen hoor, maar het is wel een mooie oefening om in te duiken voor als we wel serieus eens wat willen. (hoewel dit wel een mooie winkel is maar aangezien we van niets weten denk ik niet dat het verstandig is om het te doen.) Dus wie kan er zoveel mogelijk vertellen en wie heeft er tips
zie hier voor een bv KvK: De besloten vennootschap (bv) Ik weet niet hoe je het wilt aanpakken, maar als je kapitaal van de bank nodig bent dan is dat momenteel erg moeilijk te krijgen.
Als je een bestaand bedrijf overneemt, vraag dan altijd inzage in de boekhouding cq balans van de laatste 3 of 5 jaar. Zo heb je de de kosten/opbrengsten inzichtelijk, je kunt hiervoor een financieel adviseur of accountant naar laten kijken.. Zeker in de deze tijd is het wel belangrijk om te weten of je er ook goed van kunt leven, kosten gaan bij veel bedrijven omhoog en omzetten omlaag
ik heb wat meer verstand ervan (mds en vestigingsdiploma). mijn advies, neem contact op met de kvk, die geen veel cursussen. en stap er niet zo in, er komt veel bij kijken. Ik had graag een eigen onderneming gehad helaas ben ik ziek geworden. gr brenda
Bedankt voor de tips meiden. Geld lenen bij de bank moeilijk? Zelfs als het voor een goedlopend bestaand bedrijf is? Zijner nog anderen die tips hebben?
ik zou je idd heeeeel goed laten informeren voordat je zo'n stap neemt. Er komt veel bij kijken. Omzet zegt niet veel als je niet weet wat de (vaste) kosten zijn. En kijk ook naar de cijfers van de laatste 5 jaar om een echt goed beeld te krijgen. De kvk kan je vaak wel op weg helpen en veel info geven. Ik heb zelf een eigen praktijk (overgenomen in 2005) Toen ging dat nog makkelijker dan nu wat betreft leningen. Ik wilde mijn zakelijke hypotheek een tijd terug oversluiten (lagere rente bij andere banken), maar dat doen banken haast niet. Terwijl het maar gaat om een deel van een praktijkpand, dus niet eens een hoge hypotheek (minder dan 75.000 euro) Ze vertelden mij dat ze niet meer financieren dan de excecutiewaarde op het moment (ivm crisis) En een zakelijke lening kon ik alleen krijgen als ik een onderpand had. Die man vd bank zei ook dat ze op het moment erg verzichtig zijn. En ik heb een goedlopende/stabiele praktijk. Ligt ook aan de branche hoeveel risico banken willen nemen. Waar je iig op moet letten (wat ik zo kan bedenken): - moet je personeel ook overnemen? (en hoe functioneert het personeel, geen langdurig zieken etc) - is het pand huur of koop en in welke staat; moet er op korte termijn nog veel geinvesteerd worden? - Zit je vast aan bepaalde onderhoudscontracten bij overname (onderhoud schilderwerk, ketel enz.enz) - hoe gaat het als het niet lukt? Ben je dan prive ook aansprakelijk? Er komt idd heel veel kijken bij een eigen zaak en vaak zijn de eerste jaren het zwaarst (zowel qua financieen als tijdsinvestering) Dus weet waar je aan begint! veel suc6 ermee!
Misschien kan een NVM makelaar in BedrijfsOnroerendGoed (BOG) je van dienst zijn bij de aankoop? Verder zou ik inderdaad meer info bij de KvK proberen te verkrijgen. Zij hebben heel veel info voor starters. Succes!
je geeft aan dat ze nooit aan je privé kunnen komen met en bv dat klopt niet helemaal wat je zegt. ik zou als ik jou was je eigen eerst goed laten informeren. op de website van de kvk staat ook veel info over dit soort dingen.ook zoals dat je minstens 18.000 euro in de vennootschap moet storten. Dit kan met geld, maar ook in natura, zoals onroerend goed. succes met alles uit te zoeken.
Weet je wat jij moet doen? Even langs de KvK Haha, sorry, ik weet dat het al meteen in de eerste reactie is genoemd, maar ik vind die slogan zo leuk
Thanks meiden. We stappen hier ook niet zomaar in hoor. Het is goed om te horen wat er allemaal bij komt kijken. Kunnen we ons een beetje verdiepen.