Nooit meer kunnen verhuizen? (nieuwe regels 1-1-2011)

Discussion in 'De lounge' started by draak86, Mar 30, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. draak86

draak86 VIP lid

Mar 7, 2008
    5,427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    * Klaagmodus AAN *

Heey meiden,

Ik voel me behoorlijk beroerd over het volgende probleem wat waarschijnlijk heel veel mensen in het land herkennen.

Sinds de nieuwe regels wbt huren en de salarisgrens is het voor ons onmogelijk geworden om nog een andere woning te krijgen. Tenminste, over een maand of 6 zitten wij over die grens heen. Voor wat we kunnen lenen kunnen wij hier een krot kopen (noord-holland,naast haarlem) Een huur van 650/700 euro of hoger kunnen wij niet ophoesten.

Maar het probleem is dus dat wij in een portiekflat wonen van ongeveer 50-55m2. De woonkamer is maar 18m2 (een ruime slaapkamer dus;)) en 2 kleine slaapkamers. De douche is 1,80-80(inclusief doucheruimte,wasbak,wasmachine en droger)Het huis wordt verwarmd dmv een gaskachel (alleen in de woonkamer, in de andere kamers niet en dat is s'winters heel koud) We wonen aan een zeer drukke doorgaande weg (inkomstweg) dus buitenspelen gaat amper (niet op loopafstand). We hebben voor warm water een boiler, die na 30min heet water leeg is.

en ik weet dat mensen in afrika,japen enz enz.... Maar ik woon hier en nu. Met 2 volwassenen,1 peuter,2 honden,2katten).
    Ik heb er zo de balen van. We kunnen geen kant meer op en het knaagt behoorlijk aan ons. We zijn er heus niet zwaar depressief van maar het drukt wel op ons.

Daarbij is het ook nog een woning die op de slooplijst staat. Dat kan betekenen dat het met 2jaar plat gaat maar dat kan ook nog 6 jaar duren. Dus die angst zit er ook nog in.

Ik weet dat jullie geen ene r**t met dit bericht kunnen hahaha maar ik wilde het gewoon kwijt. Heb er zo de balen van en we worden er met tijd en wijlen ook flink moedeloos van.

Bedankt voor het lezen:p

* Klaagmodus UIT *

2. Arual

Arual Fanatiek lid

Mar 22, 2011
    1,178
    1
    38
    Nederland
    Klagen mag... Heb geen tips.. Succes! Knuff

3. Yummy

Yummy Fanatiek lid

Jan 7, 2011
    4,571
    8
    38
    Brabant
    Tja als je écht wilt verhuizen naar een ruimer/mooier huis kun je altijd nog verhuizen naar een "goedkopere" regio?

4. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,027
    1,851
    113
    Provincie Groningen
    Ik snap dat het aan je knaagt!
    Is er misschien een mogenlijkheid om binnen een half jaar nog te verhuizen naar een huurwoning?
    Of hebben jullie niet genoeg punten?
    En is het verder misschien een mogenlijkheid om wel wat te kopen, maar dan misschien in een wat kleiner dorp bij jullie huidige woonplaats in de buurt?
    In iedergeval veel succes meid!

5. fidel2010

fidel2010 VIP lid

Aug 26, 2010
    6,659
    212
    63
    thja dan kan je idd misschien kijken naar een "dorp" of buitenwijk waar de prijzen wat goedkoper zijn, verder is misschien kijken naar een goede koopwoning een optie, al kan hier best een tijd in gaan zitten en moet je er net mazzel mee hebben, wij zijn ook dik 2 jaar op zoek geweest naar de " juiste" woning voor de juiste prijs.. succes

6. matje

matje Niet meer actief

heeey wat balen ik kan wel snappen dat je klaagt hoor...
    vrienden ons zaten met hetzelfde probleem en zijn particulier gaan huren.
    maar goed ik weet niet of dat een optie is.. hier zijn de huizenprijzen anders...
    succes en sterkte ermee

7. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik kan me helemaal voorstellen dat je baalt... Misschien nieuwbouw projecten in de gaten houden? Hoewel die ook minder worden door de slechte verkoop, maar wij hebben een nieuwbouwhuis, speciaal voor starters en mensen met een lager inkomen. De grond is in erfpacht, waardoor de woning (eensgezinswoning met 3 slaapkamers + zolder met vlizotrap) vorig jaar maar 152.000 euro kostte. Ook hadden ze 4 soortgelijke woningen, maar dan zonder dakkapel op de voorslaapkamers en die waren 127.000 euro.
    Natuurlijk waren er 100 gegadigde voor 12 huizen - maar zulke dingen zijn wel de moeite om in de gaten te houden.

8. bruce2004

bruce2004 Bekend lid

Oct 12, 2008
    708
    0
    0
    hoogvliet
    Maar heb je tegen de tijd geen recht op verhuiskostenvergoeding en een urgentieverklaring omdat je in de sloopwoning woont?

Ik heb dat zelf wel gehad, we gingen 3 jr geleden van een 4kmr sloopflat naar een mooie ruime eensgezinswoning met een leuk zakcentje. En de oude flats zijn nog steeds niet gesloopt.

9. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

Jan 16, 2011
    3,569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Ik vermoed dat je met de inkomensgrens/regeling voor sociale huurwoningen gaat zitten wanneer je naar een andere woning wilt gaan. Hopelijk vind je iets wat bij je past :)

10. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

Jul 8, 2006
    2,797
    28
    48
    noord holland
    Toch naar de andere kant van "het kanaal!"
    Ik weet waar je woont, tis alleen maar een pontje op en je bent een stuk goedkoper uit kwa wonen!

Wij hebben dat 7 jaar geleden ook gedaan, hier konden we wel kopen. Nu 7 jaar later, hebben we gelukkig wat meer te besteden en gaan we weer terug naar de "goede kant" van het kanaal! (Zelfde gemeente als jij maar dan ander dorp)

Anders geen idee. Toch meer gaan werken(als dat mogelijk is) en gaan kopen. Vaak is kopen net zo duur als huren, je krijgt namelijk ook nog renteaftrek terug van de belasting.

suc6
    kus miek

11. marjolinos

marjolinos Fanatiek lid

Mar 9, 2009
    2,953
    0
    0
    tilburg
    ik snap je helemaal! Wij hebben samen best een goed inkomen maar doordat mijn man heel veel schulden heeft geen mogelijkheid om te kopen! zou zo graag uit de stad willen maar dat gaat dus ook niet!
    heb alleen geen tips voor je!

12. Sensea

Sensea Niet meer actief

wij hebben ook "levenslang" in ons huis. we hebben 3 jaar geleden dit huis gekocht en de mensen die het aan ons verkocht hebben hebben eht iets mooier gemaakt dan het is. ik kan hier maar niet wennen plus dat er allerlei "dingetjes" boven water komen.

we wilde terug gaan huren, maar we mogen ons huis niet verkopen van de hypotheekvertrekker. we komen 20.000 tekort omdat de vraagprijs minder is geworden en onze informant indertijd het zo "handig"vond om iets extra's in de hypothek te stoppen voor de verhuizing en wat klusjes. zoalng wij niet met zeker 25.000 euro contant op de proppen komen zitte wij hier levenslang vast. een leuk vooruit zicht. en nu met de nieuwe huurgrens zullen we ook appart moeten gaan wonen zullen we ooit nog aan een huurhuis kunnen geraken. met die grens zitten wij net een beetje boven die grens samen. de optie particlier huren is ook niet te doen, dat hebben we ookal uitgezocht is veel te duur. maar goed bovenal komen we hier toch niet weg. we krijgen simpelweg geen toestemming.

13. Wilma

Wilma VIP lid

May 22, 2006
    6,396
    1
    0
    Uithoorn
    Had in een ander topic al verteld dat ik dus ook precies het zelfde zit. Huis rammelt aan alle kanten wisten we wel al voor we er in gingen maar dat het ZO ERG was kwamen we pas stukje bij beetje achter toen we er zaten....het geen wat toch voor ons de knoop door hakte is geruïneerd tussen dat we zijn gaan kijken en dat we tekenden (de tuin...alle tegels waren er uit gejat en we hebben wel andere gekregen maar dat was noodoplossing en geen geld om zo'n ENORME tuin op te knappen....bovendien hadden we erop gerekend dat we het geld wat we hadden dan in de woning konden stoppen ipv OOK nog de tuin) Dorp leek 10x leuker VOOR we er woonden.
    En we zijn nu al 3 a 4 jaar bezig om een huis te proberen te kopen maar telkens raakt mn man zn werk kwijt door dat het project stopte (ZZP)....heeft even een tussendoortje onderweg naar vast werk...weer ander werk uitzicht op vast...eindelijk vast contract....hoppa crisis....jaartje werkeloos...eindelijk weer werk....klootzak stopt met salaris betalen....rechtzaakje....weer geen werk....etc.
    Bedacht om dan maar weer te gaan huren want kopen lukt duidelijk niet zo
    En toen veranderden ze de regelingen en konden we ook niet meer kunnen huren. Intussen is door de crisis de gemiddelde loon van mn man naar beneden gekelderd en kunnen we ook niet meer kopen.... Eind uitkomst....levens lang op dit adres.
    Als ik me bedenk dat mijn dochter hier naar school moet draaid mn maag soms om....

14. anica

anica Fanatiek lid

Dec 3, 2009
    4,528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    hier ook zo'n ellende, wij willen al 4 jaar weg hier.
    we huren nu in een niet zo'n fijne buurt en ik wil niet dat mijn dochter hier opgroeit!
    ik werk niet meer en zijn vriend is zzper, hij verdient best lekker maar de banken kijken naar je netto omzet en maken daar bruto van!!!! echt zo belachelijk.
    voor de hypotheek die we nu kunnen krijgen kan je echt niet fatsoenlijks kopen.
    en huren word ook niet daar wordt je van het kasje naar de muur gestuurd omdat we geen vast in komen hebben.

15. Manuk

Manuk Fanatiek lid

Oct 19, 2010
    2,751
    62
    48
    Female
    Groningen
    @blup, je lost normaal gesproken toch af? Dus je zou na verloop van tijd zo'n bedrag al afgelost moeten hebben? Mits je natuurlijk op een 100% aflossingsvrije hebt gekocht.

Groetjes
    Manuk

16. Boordevol

Boordevol VIP lid

Jun 26, 2009
    6,169
    4,321
    113
    Vreselijke situatie, vooral ook Blup als je NIET EENS MAG VERKOPEN. Maar ik weet hoe het is op de woningmarkt. Als je de duurdere huur al KUNT betalen houd je niks meer over voor andere dingen.

17. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

Sep 16, 2008
    16,607
    7
    38
    Mars
    Idd, ik snap er dus ook niks van dat ze dit door voeren....
    Leuk dat je dan in een duurder huis kan zitten, alleen zo onhandig dat je dan bijwijze van je boodschappen niet meer kunt betalen;)

Wij wilden altijd een koophuis, maar dat hebben we ook maar laten varen, het wordt voor ons ook huren, als dat uberhaupt al ooit lukt om uit deze flat te komen en een leuke eengezinswoning te krijgen

18. Wilma

Wilma VIP lid

May 22, 2006
    6,396
    1
    0
    Uithoorn
    Sowieso is mn man 46...vraag me af OF je uberhaupt nog wel een hypotheek krijgt zo tegen de 50...

19. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

Sep 16, 2008
    16,607
    7
    38
    Mars
    Mijn schoonm en haar vriend hebben met 50 nog gewoon een hypotheek gehad, maar ik denk dat het wel mee heeft gespeelt dat zij 2 verdieners zijn...??

20. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

We worden allemaal weer lekker bang gemaakt met die aangescherpte regels. Zo zaten wij ook in spanning of wij onze hypotheek voor het nieuwe huis wel zouden krijgen want mijn man heeft geen vast contract, wel een eigen bedrijf, maar de cijfers worden na 3 jaar nog niet meegeteld. Allen negatieve berichten in de media, helpen dan niet mee.

Onze hypotheek adviseur heeft ons toen goed gerust kunnen stellen, want het ligt toch allemaal iets genuanceerder en er zijn meerdere wegen die naar rome lijden.

Ik zou me goed laten informeren.

P.s. was jij niet degene met 3 hondjes?

Share This Page