Kan iemand mij vertellen wat je moet doen om kraamzorg te regelen als je in België woont? Moet je dat zelf aanvragen, of gaat dat automatisch? Hoeveel kraamzorg krijg je? Is het verplicht? (In NL geloof ik wel) Is het volledig vergoed? Hoe lang komt er een kraamverzorgende? Wat doet ze en wat doet ze niet? Alvast bedankt!
Hier beide keren geen kraamzorg . Je moet dat eens navragen bij je ziekenfonds Het is dus niet verplicht . Je kan soms een stuk vergoed krijgen maar niet alles .
Niemand kan je verplichten om kraamzorg te nemen, maar ik weet vanuit mijn werk dat er verloskundigen zijn die je niet willen begeleiden als je geen kraamzorg hebt. Zij vinden dat ze geen verantwoorde zorg kunnen geven als er niet minimaal drie uur per dag een professionele kraamverzorgende de gezondheid van moeder en baby in de gaten houdt.
het verloskundig systeem in België is idd anders dan in Nederland. er bestaat ook wel kraamzorg, maar die is heel anders van opzet dan in Nederland. ik werk voor een grote kraamzorgorganisatie in Brabant en wij hebben ook wel cliënten net over de Belgische grens die graag "Nederlandse kraamzorg"willen.
Is hier geen probleem. Hoog uit partus assistentie en verder niet. Wij hebben ook maar 2 vk over de hele gemeente. Ik heb bij mijn anderen kinderen de 3uurs zorg gehad en beide hebben ze niets gedaan zelfs de wc moest ikzelf doen. 2 verschillende organisaties en 6 hulpen
Niet altijd. Dat is een keuze om 5 dagen te blijven en kost nogal wat, afhankelijk van wat voor kamer je wilt. Ik ben alleen in de verloskamer geweest voor een poliklinische bevalling en dezelfde dag weer weggegaan. TO, hier mijn antwoorden op je vragen: Moet je dat zelf aanvragen, of gaat dat automatisch? Zelf aanvragen, en tijdig. Ik had het vanaf 5 maanden aangevraagd. Hoeveel kraamzorg krijg je? Ik had recht op 3 weken aaneengesloten, maar gebruikgemaakt van 2 weken. Is het verplicht? (In NL geloof ik wel) Nee Is het volledig vergoed? De uurprijs wordt bepaald aan de hand van je netto inkomen. Verder biedt de mutualiteit nog een vergoeding. Bij de CM is het maximaal 4 euro per uur en dat voor maximaal 30 uur. Hoe lang komt er een kraamverzorgende? Dat mag je zelf bepalen, maximaal 3 weken in mijn geval Wat doet ze en wat doet ze niet? Kijk eens naar de folder van de Landelijke Thuiszorg, daar staat in wat ze specifiek voor je doen: http://www.landelijkethuiszorg.be/Portals/10/docs/folders/Kraamzorg.pdf
Jup, 3uurs zorg is ook geen huishouding inbegrepen.. In iedergeval niet bij mijn organisatie.. Pas bij volledige uren krijg je huishouden..
Moet je dat zelf aanvragen, of gaat dat automatisch? Zelf aanvragen. Ik heb het 3 maanden van tevoren gedaan. Hoeveel kraamzorg krijg je? Hier had ik recht op 3 maanden na de bevalling, en eventueel ook nog voor de bevalling. Ik heb alleen na de bevalling er gebruik van gemaakt. Dit was overigens maar een dagdeel in de week. 2 uur stond voor zorg voor baby en moeder, 2 uur voor huishoudelijke ondersteuning. Als je na het verlaten van het ziekenhuis nog echt professionele nazorg wil, kun je beter een vroedvrouw laten komen. Dit wordt voor 9 keer vergoed door het ziekenfonds. Zij doet alleen de professionele zorg voor moeder en baby. Is het verplicht? (In NL geloof ik wel) Nee Is het volledig vergoed? De uurprijs wordt bepaald aan de hand van je nettoinkomen. Verder biedt de mutualiteit nog een vergoeding. Bij de CM is het maximaal 4 euro per uur en dat voor maximaal 30 uur. Hoe lang komt er een kraamverzorgende? Dat mag je zelf bepalen, hier maximaal 3 maanden. De vroedvrouw is vergoed voor maximaal 9 bezoeken. Hier heb ik in het ziekenhuis gelegen (4 dagen) en had ik geen nazorg van een vroedvrouw nodig. Wat doet ze en wat doet ze niet? Kraamzorg: helpen met baden, babywas, daarnaast ook huishoudelijke taken Vroedvrouw: professionele nazorg moeder (wondverzorging indien nodig) en baby (naveltje schoonmaken, wegen, helpen met bv als het nodig is), geen huishoudelijke taken