Hoi, Heb vandaag positief getest. Ben zwanger van de 3e!!! Ben daar natuurlijk erg blij mee. Ik word bijna 35 en heb begrepen dan je dan een gecombineerde test mag doen. Dat schijnt dan d.m.v. bloedprikken, nekplooimeting en gewicht te gaan. In hoeverre speelt het gewicht een "grote" rol? Ben nogal zwaar (105 kg) en dat zou misschien een rede zijn om niet zo'n test te laten uitvoeren. Moet ik misschien toch nog maar even behoorlijk aan de lijn?? Ik hoop dat jullie een duidelijk antwoord voor mij hebben. Luno
Hoi Luno, gefeliciteerd met je zwangerschap! Tegenwoordig mag iedere zwangere vrouw een combinatietest laten doen, dat heeft niet met leeftijd te maken. Het is inderdaad een echo waarbij gekeken wordt naar de dikte van de nekplooi van de baby en een bloedtest bij jou, waarin ze een bepaalde stof meten. Daaruit komt een kansberekening op een kindje met syndroom van Down. Let op: dit is een kansberekening, je weet dus niet of het kindje dit wel of niet heeft. Als jouw kans hoger is dan verwacht bij jouw leeftijd, kom je alsnog in aanmerking voor aanvullend onderzoek, dwz een vruchtwaterpunctie of vlokkentest. Realiseer je een aantal dingen als je hierover nadenkt: - bedenk wat je wilt doen bij een verhoogde kans, wil je dan extra onderzoek? - wil je sowieso je kindje houden, ook als het Down heeft, dan kun je de test misschien beter achterwege laten - bedenk dat het alleen een kansbereking op een kindje met Down is, naar andere dingen wordt niet gekeken - de kosten, ongeveer 140 euro, zijn voor eigen rekening. Je gewicht heeft geen invloed op de test. Het is ook niet verstandig om rigoreus af te gaan vallen nu je zwnager bent. Probeer gezond te eten, beweeg voldoende, en probeer in de zwangerschap niet te veel bij te komen. Echt afvallen kun je beter doen als je bent bevallen en gestopt bent met de borstvoeding. Mirjam