Hoe aan te pakken

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door DragonBaby, 13 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DragonBaby

DragonBaby Bekend lid

8 dec 2012
    826
    204
    43
    Vrouw
    Toch nog even een paar vraagjes, want ik vroeg me af hoe jullie dat zouden aanpakken.

1. Mijn zoontje is nu 1 jaar en vind sinds 1 week tot 1,5 week ongeveer de wc ontzettend interessant.
    verder laat hij nog niet weten wanneer hij moet ofzo. Enige wat ik op internet verder nog vind is dat hij heel snel van z'n vieze luier af wil, maar hij laat niet blijken wanneer hij moet ofzo.
    Maar ik vroeg me af of het dan toch al een idee was om hem slechts te laten wennen aan de wc of dat ik er echt nog niets mee moet doen.
    Begrijp het niet verkeerd, ik wil hem niet al 'leren' om op de wc te moeten plassen ofzo, maar gewoon laten wennen eraan.
    Heb hem er nou eens eventjes op gezet om te laten zien wat ik daar doe en kijken hoe hij reageert op z'n wc-verkleiner en hij trok echt z'n liefste gezichtje met z'n grootste glimlach en was echt zo blij toen hij er zat.
    Dus wat dat betreft zijn er punten waarvan ik denk; zal het dan al een idee zijn om hem te laten wennen of is het dan toch nog wel te vroeg.

Mijn punt 2.
    Mijn zoontje zat pas in een 13 maanden sprong, ik geloof dat hij er nou wel zo'n beetje uit is. Want hij werd steeds in de nacht wakker en deed echt heel meoilijk en huilde veel.
    Dat is nu allemaal over.
    Maar hij huilt nog steeds als hij weet dat hij naar bed moet. Zodra we de trap al op gaan begint het.
    Ik moet hem dan echt 5 tot 10 minuten laten huilen voor hij in slaap valt.
    Tussendoor heen gaan heeft geen zin, want dan rekt dat het alleen maar uit en huilt hij uiteindelijk dus vee langer.
    Nou blijven we geloof ik zo'n beetje in een cirkel hangen. Hij weet dat het tijd is voor bed en dat hij dus weer moet huilen om iets, maar als ik hem niet op bed breng, speelt hij net zolang door tot hij echt omvalt. Als ik hem niet laat huilen, blijft hij gewoon wakker.
    Maarja, dan de volgende keer weet hij weer dat hij toch moet huilen.
    Dus dat schiet niet helemaal op zo.
    Overdag slaapt hij overigens niet te veel. Hij slaapt nog maar één keer en meestal wel eind van de middag, ook al is hij rond 1 uur al moe, hij wil niet slapen zelfs niet met huilen. Dan valt hij laatste tijd rond 5 uur in slaap. Laatste tijd dan steeds in de box, want hij is dan echt gewoon moe maar wil nog steeds niet naar boven.
    Dan wordt hij meestal tussen 7 en 8 weer wakker en is dan pas weer richting 11 uur moe genoeg om naar bed te kunnen gaan.
    Hou ik hem dan wakker en laat hem overdag helemaal niet slapen, wordt hij zo tussen 7 en 8 moe, maar wordt hij vervolgens tussen 11 en 12 weer wakker en slaapt dan pas weer met heel veel moeite na 2 uur in de nacht.
    Dus ik vroeg me af hoe ik dat nou het beste kan aanpakken om hem gewoon weer zoals hiervoor vrolijk naar bed te laten gaan.

En als laatste, punt 3.
    Met welke leeftijd snappen kinderen gemiddeld gezien wanneer dingen niet mogen en luisteren ze daar ook naar?
    Hier blijft hij dingen doen die niet mogen, ongeacht welke 'straf' hij krijgt.
    Zeg je iets van nee of uhh, dan is het echt huilen op een manier alsof hij op z'n hoofd is gevallen.
    Even in de box zetten is voor een half minuutje niet leuk, daarna vermaakt hij zich prima daar. Maar zodra je hem er weer uit zet, wordt hij 8 van de 10 keer als een magneet aangetrokken tot iets dat weer niet mag of anders weet je zeker dat dat zo weer gaat gebeuren.
    Zet je hem ergens anders neer, kruipt hij er net zo hard weer naar toe of hij gaat naar iets anders wat ook niet mag.
    Zelfs al geef je hem een ander stuk speelgoed waar hij wel mee mag spelen, dan legt/gooit hij die zo opzij omdat hij dat niet interessant vind op dat moment.
    Op die manier krijg ik het idee dat ik alleen maar bezig ben met politieagentje spelen, iedere keer maar erachter aan rennen en zeggen dat dingen niet mogen.
    En hij speelt ook wel genoeg keren wel lief hoor, maar zomaar opeens gaat de knop om en gaat hij op tour met dingen die niet mogen.
    Dus eigenlijk werkt geen van de manieren tot zover. Ik blijf wel doorgaan hoor, maar vandaar mijn vraag welke leeftijd dat nou eens over zou kunnen zijn.
    Maar tips over hoe ik hem nog meer kan laten weten dat iets niet mag is ook altijd welkom, want nu wordt hij iedere keer zo boos als ik hem bijvoorbeeld weg zet.

Nou, dat is even een hele lap tekst..
    Maar ik hoop dus op reacties die me kunnen helpen, voornamelijk wat betreft punt 2 en 3 die ik echt nog lastig vind zo.

2. lolliebol

lolliebol Bekend lid

15 nov 2012
    647
    0
    0
    Punt 1 vind ik een gevoelskwestie. Als jij vind dat je hem er aan wilt laten wennen dan moet je dat lekker doen :)

Je zou bij punt 2 misschien kunnen proberen om hem wakker te maken na een uurtje zodat hij niet tot 8 uur `s avonds slaapt. Voor ons werkt dat goed.

Punt 3: ik denk dat het wel even duurt voor ze snappen dat ze iets echt niet mogen. Hier ook zo`n mannetje wat bij wijze van spreken zo hard gaat huilen alsof vermoord wordt als hij iets echt niet mag.
    Helaas heb ik daar zelf ook nog geen oplossing voor gevonden :(

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    1. Mijn dochter was rond die tijd ook erg geïnteresseerd in het potje. Ik liet het in de badkamer staan zodat ze eraan kon wennen, en soms ging ze er spontaan opzitten. Soms ook een plasje, maar dat was vooral per ongeluk. Maar nu op 23 maand is ze wel dagzindelijk. Geen idee of dat daardoor kwam, maar je kan maar proberen om zijn interesse te stimuleren.

3. Herhalen herhalen herhalen, was het enige wat hier hielp. Straffen doe ik niet, ik denk niet dat dat op die leeftijd al aankomt.

4. DragonBaby

DragonBaby Bekend lid

8 dec 2012
    826
    204
    43
    Vrouw
    Bedankt voor de reacties :)

Denk dat ik dan wat betreft punt 1 hem dus gewoon laat wennen wanneer hij laat merken dat hij dit wil.

Wat betreft punt 2, wakker maken lukt hier helaas niet echt.
    Hij is heel moeilijk wakker te krijgen en als je hem dan al wakker krijgt dan raakt hij ook heel erg overstuur.
    Het laat slapen vind ik ook op zich niet eens zo erg, maar het is echt dat hij begint te huilen zodra hij weet dat hij naar bed moet.

Wat betreft punt 3, ik bedoel ook niet echt straffen van in een hoek zetten of iets, maar echt uit die situatie halen, dus dat er wat gebeurd als hij iets doet wat niet mag.
    Maar daarom dus mijn vraag op welke leeftijd ze nou echt door hebben dat het niet mag, dus wanneer het herhalen dan ook niet meer nodig is ;)

5. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Het herhalen blijft nog heeeeeeel lang ;)

Als ze het ene snappen kan je het andere weer herhalen

6. Nyn

Nyn Fanatiek lid

14 jan 2013
    1.008
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    Punt 2: volgens mij zitten jullie met een slaapprobleem. Als hij om 13.00 uur moe is, moet hij dus ook dan naar bed. En niet pas om 17.00 in de box in slaap donderen. de kans is groot dat als dat je gaat lukken, de tijden in de avond ook recht gaan trekken. Rond deze leeftijd speelt verlatingsangst een vrij grote rol. Hoe daarmee om te gaan verschilt men nogal van mening.
    ik heb het altijd serieus genomen, en heb dus regelmatig naast het bedje gezeten met mn rug naar ze toe. In het begin van zulke fases kon dat wel een uur duren.
    Anderen zijn van het gecontroleerd laten huilen, bijv elke 5 minuten terug gaan, of eerst na1 dan 2, dan 3 dan 5 en dan 10 min.
    Ik zou je de boeken van Stephanie Lampe aan willen raden.
    Duidelijkheid speelt ook een grote rol, dus kies een aanpak waar je je goed bij voelt, en vaste slaapassociaties (knuffel/speen/ritueel) en hou je daaraan.
    En dan volhouden.
    Heeft hij trouwens geen last van doorkomende tanden/kiezen?

Punt 3: herhalen duurt heel lang. Nu snapt hij het nog niet, of in ieder geval kan hij zichzelf nog niet genoeg beheersen, en wanneer hij dat wel kan, start de peuterpuberteit (met 1,5-2 jaar), en begint het testen. Dus nog een jaartje of 2, 3 herhalen:D

7. DragonBaby

DragonBaby Bekend lid

8 dec 2012
    826
    204
    43
    Vrouw
    Oké dan blijf ik dus voorlopig maar gewoon nog even door herhalen :)

@Nyn, dat is juist ook wat dus helaas niet lukt.
    Hij gaat naar bed wanneer hij laat merken dat hij moe is. Maar zodra hij merkt dat hij naar boven moet, begint hij dus al te huilen.
    Zodra hij dan na het ritueel (bed verschonen en bv) naar bed gaat, draait hij zich echt direct om.
    Daarom krijgt hij dus ook geen dingen meer in bed, want die neemt hij mee, gaat hij bij z'n voeteneind staan en gooit echt binnen een halve minuut z'n knuffel en speen uit bed.
    Zonder spullen in bed gaat hij daar ook direct staan en begint al te huilen.
    's Avonds wordt het al echt minder na max 5 minuten, dus dan laat ik hem meestal ook gewoon nog eventjes huilen.
    Maar overdag blijft hij maar volop huilen.
    Dan zou ik echt moeten wachten tot hij zichzelf helemaal uit put, maar dat vind ik ook weer onnodig.
    Dus dan na een paar minuten ga ik omhoog en dan staat hij nog precies op dezelfde plek en is helemaal overstuur.
    En wat ik al in mijn beginpost zei, bij hem blijven staan lost ook niets op. Want hij blijft dan zo een half uur huilen.
    En hij wil ook niet blijven liggen, dus eventjes een aai geven als hij ligt helpt ook niet.
    Hij is pas weer rustig als ik met hem naar beneden ga en daar een poosje met hem ga zitten.
    En daarna vertoont hij een poos geen tekenen van dat hij moe is, dus kijk ik het steeds eventjes aan. Zodra hij weer zo moe lijkt, probeer ik het weer. Maar dan begint alles dus weer overnieuw.
    Dus ik denk dat hij gewoon weigert om te slapen overdag.
    Maar tegen 5 uur is hij dan uiteindelijk veel te moe en dat komt uiteindelijk neer op dat hij beneden slaapt.

Het maakt zelfs niet uit of hij in mijn armen in slaap valt, zodra hij in bed ligt en mijn arm is weg, draait hij zich weer direct om en begint te huilen. En zelfs dan ziet hij er een tijd niet meer moe uit als hij daarna weer rustig is.

Ik denk niet dat hij last heeft van z'n kiezen, want die voorste 4 zijn nu ook alweer een tijdje door. Verder ziet het er nog niet uit dat hij weer andere krijgt.

8. Nyn

Nyn Fanatiek lid

14 jan 2013
    1.008
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    Hm, en de wat minder populaire methodes? Bijv rond 13.00 met hem gaan rijden en slapend overhevelen? Of desnoods anderhalf uur blijven rijden.
    of samen op jullie bed gaan liggen en samen gaan slapen? En dan later wegsluipen.

Zijn zn oren ook nagekeken trouwens?

9. Nyn

Nyn Fanatiek lid

14 jan 2013
    1.008
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    Wat hier trouwens ook werkte bij de tweede: bij het verlaten van de kamer zeg dat je er bent. En dat blijven zeggen aan de andere kant van de deur (deur open). En dan steeds de deur iets verder dicht waarbij je elke keer meldt dat je er nog bent als hij begint met huilen. Totdat de deur tegen het kozijn aanzit zeg maar. Dan nog even blijven staan en desnoods nog een paar keer zeggen. En wanneer het rustig blijft pas naar beneden gaan. Een half uurtje later doen we de deur dan echt dicht.

10. DragonBaby

DragonBaby Bekend lid

8 dec 2012
    826
    204
    43
    Vrouw
    Heel erg bedankt nog voor het mee denken. Maar ik ben bang dat dat ook niet echt opschiet allemaal.
    Maakt niet uit hoe hij in slaap valt of hoe lang hij al slaapt, zodra hij in zijn bed wordt overgelegd wordt hij wakker.
    Ik heb helaas ook geen auto, dus kan alleen maar lopen met hem. Maar dan valt hij dus helaas ook niet in slaap.
    Langzaamaan weglopen werkt ook niet echt, het is zelfs niet goed als ik in zijn kamer blijf staan. Niet als ik naar hem kijk en niet als ik met mijn rug naar hem toe sta, niet als ik gewoon wat rommel in z'n kast ofzo. Dan wordt hij echt nog bozer.
    En in mijn bed lijkt wel een speelterrein voor hem, want daar blijft hij ook maar draaien en zichzelf naar achteren laten vallen en naar de randen kruipen. Dus van slapen komt daar ook al niet veel van.

Nee ik heb z'n oren nog niet na laten kijken. Ik wist ook niet dat dat een reden zou kunnen zijn. Daar ga ik dan nog wel even een dokter naar laten kijken.

11. DragonBaby

DragonBaby Bekend lid

8 dec 2012
    826
    204
    43
    Vrouw
    Ik ben vandaag bij de dokter geweest, die heeft hem gecontroleerd. Maar die zei dat alles goed is en er dus niets mis is.
    Dus het heeft dan toch ergens anders mee te maken..
    Hoop dan dat het maar gewoon een lange fase is ofzo.

Deel Deze Pagina