Wat doen wij in hemelsnaam fout. Je zou denken , bij de derde weet je wel hoe het moet, dit gaat goed komen. Realiteit is; weer een baby dat overdag niet goed slaapt en snachts vaak wakker wordt. Help!! - hij is bijna 5 maand - krijgt borstvoeding op verzoek, vaak om de 3u d/n - kan niet zelf in slaap vallen. - bij slapend wegleggen na 5 a 10 min weer wakker - slaapt bij ons op de kamer snachts. - snachts wel blokjes van 2.5u slaap - we laten hem niet huilen Om ons heen alleen maar super slapende baby's. Hoe kan het dat wij 3 keer "pech" hebben. Tips? Heb het boek droomritme besteld, iemand ervaring mee ?
Je doet niks fout, dit is wat baby’s nou eenmaal doen. Is het makkelijk, nee het is gewoon behoorlijk zwaar. M’n oudste is een slechte slaper. Bij m’n dochter deden we niks anders en die sliep wel goed. Het is gewoon karakter. Lekker zoveel mogelijk bij je houden. Draagzak/doek. Chillen op de bank. De beste (maar lastigste) tip is acceptatie. En niet meer kijken naar anderen. Het gras lijkt altijd groener aan de overkant.
Ik denk dat meeste ouders van goed slapende kinderen overschatten hoe groot hun rol hierin is . Ja, je kunt zorgen voor goede 'slaaphygiene', maar sommige kinderen zijn toch gevoeliger, temperamentvoller en er zijn nu eenmaal goede en slechte slapers. Ook onder volwassenen . Ik heb 3 slechte slapers en ja, dat is soms erg frustrerend... maar zeker op babyleeftijd heeft acceptatie mij de meeste rust gegeven. Niets wat ik deed heeft ooit echt de boel verbeterd (zelfs stoppen met BV 'hielp' niet), groter groeien en in tussentijd veiligheid en geborgenheid bieden was mijn tactiek. Sterkte!
Las laatst zelf dat het “erfelijk” is nu heb ik een slecht slapend kind miss 2x doorgeslapen copie van mij.. ik was ook zo en slaap nog steeds slecht joepie had die maar van papa.. Maar het is absoluut zwaar doe wat goed voelt en je bent niet alleen lieve mama ❤️
Je doet niks verkeerd. Het is zo kind afhankelijk. Accepteren is het sleutelwoord, je doet het prima. Mijn oudste 2 kinderen waren 'heftig'. De oudste was een huilbaby, had zeer gevoelige darmen, vermoeden van kma, flink eczeem, sliep enkel in haar eigen bed en kwam pas met 1 jaar wat tot rust. De 2e sliep bijna niet. Moest ik in mijn armen in slaap wiegen voor ik haar over kon leggen in bed, sliep overdag alleen als ik met de kinderwagen ging wandelen en zat onder de eczeem. Pas met 1,5 jaar ging ze 's avonds zelf in haar bed slapen. Tot die tijd zat ik ook halve nachten met haar op omdat ze klaar wakker was. En nu de 3e... ze is nu 3 maanden en ik wacht nog steeds op wat moet gaan komen maar het komt niet... Ze slaapt overal waar ik haar (wakker!) neerleg, heeft totaal geen eczeem of last van haar darmen, huilt bijna niet. Het is zo'n compleet ander kind terwijl ik zelf niets anders doe. Het is juist chaotischer dan bij de andere 2 omdat ik nu op tijd bij school moet zijn, brengen en halen bij speelafspraakjes / sportclubs.
Het is hierboven al geschreven maar ècht hoor je bent een goede moeder, twijfel daar niet aan. Het ene kind is het andere niet. Mijn 1E twee waren goede slapers en de derde? Ja de eerste 12 maanden en toen begon ook het slechte slapen. En nog steeds met de leeftijd van 2,5. En we doen precies hetzelfde als bij die andere 2. Wie weet komt dat punt nog maar weet je, als je zeker weet dat je kind niet wakker wordt van honger , want dat kan natuurlijk wel op die leeftijd met al die groeispurts dan helpt het beste om te accepteren. Wat ik doe is op mijn niet-werk dagen een powernap van 30 minuten. Zalig! Zo trek ik die brakke nachten en drukke dagen wel. Misschien is dat een idee? Oh en had je inbakeren geprobeerd? Zo niet dan kan ik je dat echt aanraden! Alhoewel 5 mnd en draaien...kan dat eigenlijk nog?
Jullie doen het goed! Ik denk echt dat karakter en slaapgenen een grote rol spelen. Hier twee totaal verschillende kinderen, de één heeft de slaapgenen van papa en de ander mijn (helaas slechte) slaapgenen. Bij de tweede heb ik wel ook dat boek droomritme gebruikt (omdat de eerste ook zo'n slechte slaper is). Dat boek heeft me wel geholpen bij het aanhouden van een goed ritme en voorkomen van slechte slaap associaties. Maar ik denk dat het werkte omdat mijn tweede al goede slaapgenen had..
Ik ben zelf een rete slechte slaper, mijn man een hele goede slaper. kind 1: erg slechte slaper Kind 2: super slaper Kind 3: gemiddelde slaper: overdag slecht, nacht goed , periodes goed, periodes slecht. Ik deed niet echt wat anders (behalve dat ik er bij de oudste heel gestresst over was) ik denk inderdaad dat het ook gewoon karakter of zijn us
Ik heb precies hetzelfde. Al Is dit de 2e. Hij is 5 maanden en komt gewoon s nachts ook om de 3 uur. Wij allang blij want het is drinken en direct slapen terwijl hij eerder gewoon 2 uur wakker was. Ik heb ook van die boeken maar het is bijna niet te doen. Ik kan niet van kinderopvang verwachten dat ze precies zo doen. En als ik thuis zo lang naast een bedje ga staan dan breekt zn zus de rest van het huis af.. dus echt consistent trainen met zelf in slaap vallen zit er ook niet in. Ik probeer gewoon kleine dingen door te voeren. En met zn zus is uiteindelijk ook goed gekomen en tot die tijd ga ik vroeg naar bed. Enige voordeel; je went aan dat opstaan s nachts, heel veel mensen klagen dan over tandjes en sprongetjes maar omdat wij (of ik ivm bv)er standaard paar keer per nacht uit gaan merken we daar weinig van
Hier was het ook tot 5/6 maanden drama. Daarna werd het beter. Hij is nu 9 maanden en slaapt vrijwel elke nacht door.
Zou je niet gewoon naar vaste tijden gaan om te voeden? Je kleine gaat dan wennen aan een ritme waardoor je ook slaapjes op vaste tijden kan doen. Wat doe je als hij huilt? Leg je hem dan gelijk aan? Heb je hem weleens op zn eigen kamertje gelegd? Misschien krijgt hij daar wat meer rust?