Wij weten het niet meer..

Discussion in 'De lounge' started by ButterflyNova, Jan 29, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ButterflyNova

ButterflyNova VIP lid

Mar 31, 2014
    5,326
    104
    63
    Dames, wij weten het even niet meer! En dan bedoel ik vriendinnen en familie van een van mijn vriendinnen. Laat ik haar voor het gemak even Linda noemen. Dat maakt het verhaal wellicht wat duidelijker.

Zo'n 8 jaar geleden ontmoette Linda, laat ik hem Evert noemen, Evert op het werk. Ze kregen al snel een relatie, al heel snel ontstonden de eerste scheurtjes. Evert is niet zo van de vaste relaties en krijgt al snel een beklemmend gevoel en vraagt afstand. Die wordt gegeven en de relatie wordt op een laag pitje gezet. Ondanks dat ze elkaar wel dagelijks op het werk tegen komen.

Snel daarna komen er meer en meer scheurtjes, ik kan er een heel boek over schrijven maar laat ik het beperkt houden. Evert ontmoet andere dames, date daar mee maar blijft ondertussen contact houden met Linda. Eerst weet Linda niet van die andere dames maar ze is slim genoeg om daar zelf achter te komen. Desondanks schrikt dit haar niet af en houdt ze hoop dat zij en Evert weer samen komen.

Door de jaren heen gaat het op en af, wel bij elkaar, niet bij elkaar..
    Helemaal klaar met Evert, niet zonder Evert willen..

Tot ongeveer twee jaar geleden. Evert was er vol van overtuigd dat hij en Linda meant to be zijn. Ze doen leuke dingen samen en alles lijkt zoals een relatie hoor te zijn. Totdat aan het licht komt dat Evert al die tijd ook een relatie heeft met, laat ik haar Eva noemen. Eva weet niet van Linda maar Linda wel van Eva. Ze besluit Eva te confronteren, die is natuurlijk woest en samen besluiten ze Evert op te zoeken en zo aan te geven dat het voorbij is! Thank God dacht ik toen nog, eindelijk ziet ze in dat hij niet gezond is wat zij hebben.

Evert was natuurlijk woest om deze actie en heeft nadat beide dames weer weg waren Linda de hele nacht berichten gestuurd, haar voor alles uitgemaakt, bedreigd, ga zo maar door..
    Linda zat die nacht huilend bij mij op de bank, ze was er helemaal klaar mee, hoe had ze zo blind kunnen zijn?!

Helaas eindigde het verhaal niet daar, na enige tijd zocht Evert weer contact en Linda tuinde daar open ogen in. Het hele verhaal begint weer van voor af aan, maar dit keer kleineert hij haar ook en maakt hij haar voor van alles uit. En Linda? Die blijft!

Ze ziet in dat het niet goed is, is zelfs in therapie geweest om los van hem te komen maar elke keer hapt ze weer toe. Wat hij haar ook aan doet. Hij blijft haar lastig vallen en zij blijft reageren. Dat ze elkaar dagelijks op het werk zien helpt daar ook niet bij, hij staat haar gewoon op te wachten.

Wij, vrienden en familie staan met ons handen in het haar. We hebben een aantal wederzijdse vriendinnen en vanuit vroeger heb ik goed contact met haar ouders. Haar moeder mailt mij regelmatig wanneer Linda weer thuis is geweest met verhalen over Evert. En ook andere vriendinnen begrijpen er niets meer van.

Ze ziet in dat Evert niet goed voor haar is, voor geen enkele vrouw maar dat ter zijde, maar toch houden ze contact. Wij weten het niet meer.. Wat kunnen we doen om tot Linda door te dringen en er voor te zorgen dat ze voor goed het contact verbreekt met Evert?

Excuses voor het lange verhaal, ik hoop dat het niet te onsamenhangend is geworden en hoop hier klankbord te kunnen vinden en wellicht de gouden tip om Linda te redden van deze vreselijke man.

2. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Niets, ze is een volwassen vrouw en dit is iets waar ze toch echt zelf achter moet komen.
    Je kunt haar moeilijk opsluiten.

3. ButterflyNova

ButterflyNova VIP lid

Mar 31, 2014
    5,326
    104
    63
    Als dat toch eens zou kunnen. Wij kunnen niet toezien hoe ze nog langer haar leven vergooit door met deze man te blijven. Ondanks dat ze volwassen is moet ze in zien dat dit moet stoppen. En daar kan ze blijkbaar niet zelf achter komen, dat hebben de afgelopen jaren wel uitgewezen..

4. Clivia

Clivia Bekend lid

Jul 12, 2014
    843
    103
    43
    NULL
    NULL
    Hij klinkt als een narcist. Wellicht kun je daar wat inzicht over geven? Door haar ervaringsverhalen te laten lezen van andere vrouwen?

Ze weet het nu, maar beseft het nog niet. Dat besef moet echt bij haarzelf vandaan komen (helaas). Zoveel mogelijk inzicht geven in het handelen van een narcist....wellicht dat dat helpt.

5. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Ja het klinkt waarschijnlijk heel cru maar de beste manier om het te leren is toch door de harde weg en er zelf achter te komen door ervaring.
    Ik denk dat jullie het stadium van behoeden en erop inpraten al lang voorbij zijn.

6. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

Sep 30, 2007
    5,584
    2
    38
    ik denk dat je niets kunt doen, linda is toch volwassen en deze keuze blijft ze toch maken, maar iedereen en dus ook linda heeft ooit eens die welbekende druppel die de emmer doet overlopen, het enige wat je kunt doen is er voor haar zijn als dat moment daar is

7. Kolovski

Kolovski Niet meer actief

Je kan niks doen.

Zolang zij niet in ziet dat wat hij doet niet goed is blijft ze terug gaan. Pas als ze op dat punt is gaat ze niet meer terug en dat kan een hele lange tijd duren.

8. Drieka

Drieka Niet meer actief

Als toeschouwer is dat ontzettend lastig en pijnlijk, je snapt niet waarom iemand zo'n plank voor zijn hoofd heeft maar je kan er niks aan doen.

Hoe meer je haar erop wijst, hoe sneller ze terug gaat rennen naar die man en misschien op een gegeven moment het contact met jullie gaat verbreken.

Je kan niet meer dan hopen en duimen dat ze ooit zelf tot inzicht gaat komen :(

9. novaa

novaa Fanatiek lid

Dec 28, 2009
    3,286
    0
    36
    Je moet niks doen, klinkt heel hard maar als ze zelf inziet (na de zoveelste fout) dat hij slecht is, dan pas kan ze verder zonder hem. Niemand anders die haar daar voor moet behoeden, ze moet het echt zelf ervaren.

10. ButterflyNova

ButterflyNova VIP lid

Mar 31, 2014
    5,326
    104
    63
    Denk dat ik dan met een heel boekwerk aan moet komen om ook maar iets door te dringen ;)

Pfff, dames zouden we het echt nog meer tijd moeten geven totdat er ooit een moment komt dat de emmer echt over loopt. Ik heb het idee dat die emmer al meerdere malen opnieuw gevuld is.

Inderdaad, wij kunnen helaas alleen maar toekijken en advies geven en er voor haar zijn. Maar we zouden zo graag tot diep in haar hart doordringen.

11. Liedx

Liedx Fanatiek lid

Mar 11, 2013
    1,890
    404
    83
    Nederland
    Wat een vreselijke situatie! Liefde kan soms zo blind zijn!
    De eerste tip die je haar kunt geven is een andere baan zoeken zodat ze hem niet steeds hoeft te zien als ze weer probeert om alleen verder te gaan. Als dit mogelijk is dan. Verder zal ze echt zelf in moeten gaan zien dat dit niet langer zo kan.

12. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ja het is inderdaad heel erg jammer van haar tijd en van haar leven. Zonde, want er zijn nog genoeg mannen die wél leuk zijn. Het enige wat je kan doen is of op haar in blijven praten in de hoop dat het doorkomt, of gewoon zeggen dat je niks meer van/over hem wil horen en dit blijft volhouden totdat ze zelf de negatieve associatie legt en breekt (of met jou, of met hem), maar dat lijkt me ook moeilijk. Sterkte ermee!

13. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

Apr 16, 2013
    4,184
    1
    0
    Om te beginnen ander werk zoeken.
    Dan komt ze hem al niet meer voortdurend tegen.

En daarnaast met zijn allen een luisterstop houden.
    Haar niet dumpen, maar iedereen heel duidelijk laten melden dat je niks meer wil horen over Evert. Tot het moment dat ze definitief en forever bij die kerel vandaan is.
    Je kan toch niks doen om haar op andere ideeën te brengen en je kan haar toch niet tegenhouden elke keer als ze teruggaat.

14. penseel

penseel Niet meer actief

Niks. Een als ze met verhaal aankomt niet meer luisteren niemand meer.

Lekker makkelijk elke keer bij iedereen uithuilen.

Jou keus jou leven. Kortom of rechts om geen enkel aandacht er meer aan geven.

15. Salsera

Salsera Fanatiek lid

Jan 25, 2012
    1,199
    178
    63
    NULL
    NULL
    Helaas kan je er echt niks aan doen, iemand die in zo'n 'relatie' zit luistert over het algemeen toch niet. Had zelf ook een relatie (gelukkig wel zonder kleineren ed) die nergens toe leidde, maar ik bleef maar in zijn mooie woorden geloven. En familie en vrienden hebben me vaak zat gezegd dat het niet goed zat, maar luisteren deed ik toch niet. Totdat ik het eindelijk een keertje zat was, gelukkig wel een heel stuk eerder dan je vriendin. Maar ik moest het dus zelf inzien, toen pas kon ik ermee stoppen. En ik weet dat ik nu (een jaar later) nog steeds op mijn hoede moet zijn voor mezelf. Want ik weet dat ik zomaar weer in zijn mooie praatjes zou kunnen trappen als hij dat zou proberen.

Maar ik snap je gevoel hoor. Ik probeer mijn zusje al jarenlang bij foute mannen en zogenaamde vrienden weg te houden, maar het is helaas nog niet gelukt.

16. Thunder

Thunder Bekend lid

Apr 30, 2014
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben ook bang dat je niks kunt doen en dat ze er zelf achter moet komen.

Wel heb ik de ervaring dat vrouwen in dergelijke relaties pas tot inzicht kunnen komen als ze zich goed voelen over zichzelf. Als je haar wil helpen zou ik de focus van hem afhalen en op haar leggen. Ik bedoel daarmee haar stimuleren om dingen te doen waar haar zelfvertrouwen van groeit. Dit verder niet benoemen naar haar toe maar bijv haar complimenteren,hobby stimuleren,samen sporten,avondjes samen uit,beauty dagje. Haar stimuleren en complimenteren op de dingen die ze zelf doet,waar ze goed in is. ZE moet als t ware girlpower gaan voelen,onafhankelijk en trots op zichzelf.

17. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,315
    2,598
    113
  18. ButterflyNova

ButterflyNova VIP lid

Mar 31, 2014
    5,326
    104
    63

Dank Thunder, dat is een hele goede! Ze denkt waarschijnlijk ook diep van binnen dat ze niemand anders kan krijgen, terwijl het echt een hele leuke vrouw is. Maar dat moet ze zelf ook inzien.

Verder blijft het toch lastig dat we maar weinig lijken te kunnen doen. Je voelt je zo machteloos.. al jaren..

Wij hebben het zoveel beter voor met haar.

19. birds86

birds86 VIP lid

May 13, 2013
    5,305
    2,002
    113
    Female
    Eens met andere reacties. je kan er niks aan doen. Ze moet er echt zelf achter komen. Dit kan lang duren...heel lang.

Wat iemand anders al zei...Ze moet eerst zelf goed in haar vel zitten om de kracht te vinden dat ze meer waard is. Het zelfvertrouwen van haar is op dat gebied niet groot genoeg om in te zien dat ze meer waard is.
    Het negatieve zal vaker door haar hoofd gaan denk ik

20. Boekenwormpje

Boekenwormpje Bekend lid

Feb 1, 2014
    903
    0
    0
    NULL
    NULL
    Waarschijnlijk zal er ooit wel een dag komen dat Linda er zelf genoeg van heeft. Tot die tijd kun je niet veel meer doen dan haar verhalen aanhoren en schouder zijn om op uit te huilen. De keuze om er een punt achter te zetten die moet ze zelf maken. Ik zou haar verder alleen adviseren om ander werk te zoeken.

Share This Page