Zwangerschapsvergiftiging

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Annie24, 23 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annie24

Annie24 Fanatiek lid

2 sep 2009
    2.035
    110
    63
    Zuid-Holland
    Vorige week woensdag ben ik op controle geweest bij de verloskundige en was mijn bloeddruk hoger dan normaal. Hij was 130/80 terwijl hij alle andere keren 100/50 was.

De verloskundige vroeg naar diverse klachtjes die bij een zwangerschapsvergiftiging konden horen, maar behalve veel vocht vasthouden had ik nergens last van, dus dat was dat.

Nu heb ik sinds afgelopen zaterdag al hoofdpijn wat met een paracetamol niet overgaat. Ik heb het idee alsof mijn handen slapen en mijn vingertoppen tintelen regelmatig. Ook de afgelopen dagen een licht gevoel in mijn hoofd/lichaam gehad waardoor ik me even ergens aan vast moest houden omdat ik anders bang was om te vallen.

Bij bovenstaande 'klachtjes' komen dan de hoge bloeddruk van vorige week en het geconstateerde oedeem.

Ik krijg een beetje het idee dat bovenstaande dingen samen best een op een zwangerschapsvergiftiging kunnen duiden of misschien toch toeval?

2. Boefje2010

Boefje2010 Actief lid

11 feb 2010
    350
    0
    0
    Velden
    Zou toch nog maar eens naar de vk gaan.
    Heeft ze de 1e keer ook je urine getest? Het zijn namelijk inderdaad klachten die bij zwangerschapsvergifitiging kunnen horen.

En bij zw.verg. geldt: beter een keer te veel gebeld dan een keer te weinig.

3. Marleen86

Marleen86 Actief lid

5 sep 2008
    442
    77
    28
    Woon/ activiteitenbgeleidster
    Flevoland
    Bij twijfel altijd de verloskundige bellen hoor!
    Er zijn hier natuurlijk veel dames met herkenbare verhalen, maar elk lichaam is anders en als je het een klein beetje niet vertrouwd echt bellen.

Als het wel zo is, kan het namelijk best gevaarlijk zijn als je er niks aan doet.

Ik hielt in het begin ook alleen vocht vast, dat was wel gewoon zeiden ze, maar achteraf bleek dat ik dus wel zwangerschapsvergiftiging had wat over is gegaan op pre emclasie en hellp syndroom.

Nou suc6 (p.s schiet ook weer niet meteen in de stress, is niet goed voor je bloeddruk;)

xx marleen

4. mimi83

mimi83 Niet meer actief

bellen en volledige controle(in ziekenhuis). je hoeft niet perse alle symptomen te hebben om het te hebben..

5. Annie24

Annie24 Fanatiek lid

2 sep 2009
    2.035
    110
    63
    Zuid-Holland
    Vanmiddag tussen 12 en 13 uur is er telefonisch spreekuur, dus ga dan idd even bellen en de dingen voorleggen.

Marleen86; ik schiet gelukkig niet zo snel in de stress ;):)

Boefje2010; urine is nog niet getest. Ik heb voor de zekerheid gisterochtend wel wat opgevangen om te kijken of ik overduidelijk iets in mijn urine zag drijven, maar dat zag er zo op het eerste oog niet raar uit. Al kijkt de verloskundige er natuurlijk anders naar :D

6. Marleen86

Marleen86 Actief lid

5 sep 2008
    442
    77
    28
    Flevoland
    Ow ja en wat mimi zegt is zeker waar.

Toen ik werd doorgestuurd naar het ziekenhuis met te hoge bloeddruk, had ik nog geen eiwit in mijn urine.
    Dat zegt dus ook niet alles. je hoeft dus zoals ze zegt niet eens alle symptomen te hebben hoor!

Maar goed dat je straks even belt! Suc6 en zet je nog ff neer wat ze zeiden? ben benieuwd!

suc6

7. mimi83

mimi83 Niet meer actief

mijn zus hield alleen heel veel vocht vast en had een zere buik..is ook te lang doorgelopen 3 dagen als michelin mannetje..
    die hebben e met spoed ingeleid, toen haar vriendin zei .. dit hoort er NIET bij we gaan nnu de vk bellen. vk gaf haar 1 blik en heeft direct doorgestuurd naar ziekenhuis..(ze was trouwens bijna 41 weken) haar urine werd bijna zwart .. haar nieren en lever hadden een beste knal gehad.

Ze had dus pas een hoge bloeddruk dat haar urine donkerer werd.. Dus laat het gewoon checken als je twijfelt..
    Hier voor mag je het mobiele nummer bellen hoor. je hoeft niet te wachten tot spreekuur.. Moet je zelf weten natuurlijk wat je wilt. maar hier mag je geewoon voor bellen.

8. Boefje2010

Boefje2010 Actief lid

11 feb 2010
    350
    0
    0
    Velden
    Vind het erg vreemd dat je urine niet getest is met een dergelijke stijging in je onderdruk...

Zelf ben ik ook acuut in het ziekenhuis opgenomen op de dag dat ik de eerste klachten had (bandgevoel bovenbuik). Hield geen vocht vast en had ook geen last van hoofdpijn o.i.d.....

Toch bleek ik al zeer zware PE en HELLP te hebben.

9. Marleen86

Marleen86 Actief lid

5 sep 2008
    442
    77
    28
    Flevoland
    Nou beetje toeval,

Maar werd net gebeld door mijn man.
    Mijn schoonzusje, was net bij de vk en had eiwit in urine. Is doorgestuurd nu naar ziekenhuis. Gelukkig is ze al bijna 39 weken, dus zal niet lang meer duren en ik word weer tante!
    Hopelijk gaat alles goed.

@annie 24
    Nou, nog paar minuutjes, ben benieuwd wat ze zeggen

10. selma

selma Bekend lid

21 nov 2006
    601
    0
    0
    Babyfluisteraar en spiritueel coach
    hoi, ik ben benieuwd wat ze zeggen en zal voor je duimen, succes!

11. Annie24

Annie24 Fanatiek lid

2 sep 2009
    2.035
    110
    63
    Zuid-Holland
    Ik heb gebeld en ik mocht even langskomen. Eerst even langs huis gereden om in een potje te piesen, want die heb ik op mijn werk natuurlijk niet bij me...

Bij de verloskundige is mijn bloeddruk gecontroleerd en deze was nog steeds 130/80. In mijn urine is niets gevonden.
    Ondanks de andere klachtjes was het volgens de verloskundige nog geen reden om me door te sturen naar het ziekenhuis. Wel ga ik vanaf nu al elke week op controle om het in de gaten te houden (zat nog op controle om de week)

Kan nu iig met een wat rustiger gevoel het weekend in en vanaf nu elke week op controle, dus dat is ook een fijn idee.

Allemaal bedankt voor jullie reacties!

12. Boefje2010

Boefje2010 Actief lid

11 feb 2010
    350
    0
    0
    Velden
    Super!
    Doe lekker rustig aan en geniet van de komende dagen!

13. ukkepuk80

ukkepuk80 Actief lid

24 sep 2009
    452
    0
    0
    NULL
    NULL
    Fijn dat het uiteindelijk niks bleek te zijn.
    Maar als je klachten erger worden moet je wel nog een keer bellen. Nu zit er misschien niks in je urine, maar volgens mij kan dat ook snel veranderen. Dus als je echt niet lekker wordt zo met de kerst niet denken, oh wat vervelend moet ik nou bellen met de kerstdagen. Maar gewoon bellen!

14. mama32

mama32 Bekend lid

14 mrt 2010
    949
    0
    0
    Ik ben werkzaam als apothekersassistente!
    Zuid Limburg
    Ja idd kan snel veranderen... Mijn bloeddruk was altijd prima.Op die ene keer na(ongeveer 5 weken voor de bevalling). Ineens heel erg duizelig en ik zag sterretjes. Bloeddruk gemeten had ik een onderdruk van over de 100. Ik ben het daarna iets rustiger aan gaan doen. Totdat met 35w4d mijn vliezen braken. Eenmaal in t ziekenhuis bleek dat ik een onderdruk had van 106... en dat ik zwangerschapsvergiftiging aan het ontwikkelen was. Ook mijn urine nagekeken maar deze was normaal. Uiteindelijk heeft de bevalling toch doorgezet en ben ik op 16-10 moeder geworden van een bloedmooie dochter. Maar goed ook want de dag erna waren er wel eiwitten in de urine te vinden. Waarschijnlijk heeft de natuur dit "probleempje" zelf opgelost. Gelukkig maar...
    Ik had nergens last van en merkte ook helemaal niks van de te hoge bloeddruk.... Dus vertrouw je t niet, bellen!

15. selma

selma Bekend lid

21 nov 2006
    601
    0
    0
    Babyfluisteraar en spiritueel coach
    Hoi,

ik heb nooit eiwitten in mijn urine gehad, wel hellp ontwikkelt, het zegt dus niet zoveel. Wat mij betreft mag dat doorsturen veel laagdrempeliger!
    Geniet vd kerst en take care.

16. collo003

collo003 VIP lid

12 feb 2009
    7.802
    1
    0
    Oeteldonk
    Bij mijn Gyn (was al doorgestuurd en zat aan de bloeddrukverlagers) gingen er alarmbellen rinkelen toen ik vertelde dat ik de nacht ervoor zo'n pijn in mijn maagstreek/onder mijn ribben had gehad. Na die controle moest ik meteen weer bloed/urine geven en aan de CTG en mocht ik niet meer naar huis.

Dus als je dat krijgt, sowieso direct de vk bellen.

17. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik had ook een hoge bloeddruk, iets wat ik altijd heb maar tijdens mijn eerste zwangerschap hoger was dan anders. Ik ging heel veel vocht vasthouden en moest bij elke controle bij de VK urine laten controleren. Bij elke controle zaten er eiwitten in mijn urine, niet heel erg maar ze stuurde me wel steeds naar het ziekenhuis voor extra controle. Elke keer werd er bloedgeprikt en elke keer werden we aan de monitor gelegd maar steeds was het "goed". Totdat tijdens mijn bevalling mijn bloeddruk enorm omhoog schoot. Nu de bevalling werd daarom nog een keer bled geprikt en bleek ik HELPP te hebben. Ons zoontje heeft hier verder geen hinder aan ondervonden maar zelf heb ik nog een week in het ziekenhuis gelegen met een lever die niet goed meer functioneerde waardoor ikzelf erg geel zag, moe was en erge hoofdpijn had.

let goed op, als je het niet vertrouwd bel dan direct!

18. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Een bloeddrukstijging van 30 is behoorlijk! Je geef aan dat deze normaal 50 is en nu 80! Dat wil zeggen dat bij een "gemiddelde vrouw" haar bloeddruk van 80 naar 110 is gestegen!!!!

En wat hier al werd gemeld, het hoeft niet altijd in de urine zichtbaar te zijn. Ik zou toch vragen om een bloedtest voor de zekerheid. Kleine moeite, en je sluit een hoop uit!!!

Ook hier dus iemand met ervaring Pre-Eclampsie/HELLP!

Deel Deze Pagina