Hoi, Allereerst nog de beste wensen voor 2007! Ik heb een vraagje over de groei van m'n baby's. Gisteren weer voor een groeiecho geweest en deze keer bleek voor het eerst er een kleine achterstand in de groei te zijn. De echoscopist was heel tevreden verder en zei dat het helemaal niet raar was dat ze nu wat achter beginnen te lopen, maar toch blijf ik me een beetje zorgen maken omdat ik nogal wat stress heb gehad de afgelopen tijd. Ik was gisteren 27weken en 4 dagen zwanger en ze wegen per stuk nu iets meer dan 1000 gram. Volgens de echo liepen ze gemiddeld een paar daagjes tot een kleine week achter (verschilde per lichaamsdeel). Zelf had ik begrepen dat een tweeling pas een groeiachterstand krijgt vanaf gemiddeld 32 weken dus vraag me toch ff af of dit met de stress te maken kan hebben? Of heeft de echoscopist gelijk (vast ) en maak ik me zorgen om niks? Verder zag alles er goed uit, voldoende vruchtwater, goed gevulde maag en blaas etc.
hoi, voor jou ook de beste wensen! Het is heel goed mogelijk dat tweelingen al wat eerder dan 32 achter lopen. Ik weet niet hoe je precies aan die 32 weken komt, maar dta is ook maar een gemiddelde. Dat heeft weinig met stress te maken, maar komt omdat er minder ruimte is en omdat dit voor jouw lichaam toch een grote belasting is. Probeer wel zo rustig mogelijk te zijn en te doen, dat scheelt wel. Ik vind dit zeker nog geen groeiachterstand, als sommige metingen een paar dagen kleiner zijn of een week, is dat gewoon een variant van het gemiddelde, en die metingen kom je ook bij eenlingen tegen. Dus er is hier zeker geen sprake van een groeiachterstand. Doe dus rustig aan en maak je verder geen zorgen! Mirjam