Ervaringen: overstap van bv naar kv na 6 mnd

Discussie in 'Voeding' gestart door Omelet, 21 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    De eerste stap is gezet, sinds gisteren krijgt onze kleine man de voeding van 16:00 uur uit de fles, volgende week ook de voeding om 12:00 uur. Op dit moment krijgt hij nog voeding uit de vriezer, wanneer die half leeg is wil ik een tijdje gaan mengen en dan voor deze voedingen over op (biologische) kv.

Ik vind het heel spannend en ben op zoek naar ervaringen van andere moeders die de overstap hebben gemaakt na de 6 maanden (mijn baby is nu 7,5 maand).

Op dit moment is het "schema" zo:
    7.00/8.00: borstvoeding (dit blijft ook zo denk ik)
    12.00/12.30: borstvoeding, dit wordt een kv
    16.00/16.30: borstvoeding, dit wordt een kv
    19.00/19.30: borstvoeding (ook deze wil ik even blijven doen)

Mijn vragen aan de ervaren dames zijn o.a.:
    1. Hebben jullie eerst kv en bv gemengd? En zo ja hoe lang dan?
    2. Hoe groot maakte jullie de flessen? Uk krijgt op het kdv de tweede en derde voeding ook uit fles en dat is 170cc bv. Dit ook aanhouden voor kv?
    3. Op mijn pak kv staat dat baby's vanaf 6 maanden zo'n 2 tot 3 keer per dag een fles drinken. Nu is het geen probleem zo lang de eerste en laatste voeding bv blijven uiteraard maar wat is jullie ervaring: verandert het aantal voedingen als je start met kv?
    4. Heeft jullie baby last gehad van krampjes? Of van andere dingen?
    5. Merkte jullie veranderingen in de bijvoeding?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Even ter info: Ik heb geen behoefte aan tips om borstvoeding te blijven geven of kunstvoeding te vermijden: ik heb geen problemen met kunstvoeding en mijn kleintje eet nog erg weinig bijvoeding (rapley) dus ik zie yoghurt voorlopig nog niets als vervanging van een melkvoeding. Dank je!

2. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Helemaal niemand? Jammer ik had op wat ervaringen gehoopt. Misschien staat het topic hier verkeerd. Ik ga even vragen of de modjes hem willen verplaatsen naar Voeding.

3. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    Ik ben wat eerder overgestapt, maar zal beantwoorden wat ik kan:

Ik heb het gemengd, om de overgang minder groot te maken, volgens mij 2 weken
    2. Hoe groot maakte jullie de flessen? Uk krijgt op het kdv de tweede en derde voeding ook uit fles en dat is 170cc bv. Dit ook aanhouden voor kv?
    Wat dan makkelijk is, is 150cc water en 5 schepjes, dan kom je op 165 cc
    3. Op mijn pak kv staat dat baby's vanaf 6 maanden zo'n 2 tot 3 keer per dag een fles drinken. Nu is het geen probleem zo lang de eerste en laatste voeding bv blijven uiteraard maar wat is jullie ervaring: verandert het aantal voedingen als je start met kv?
    Hier werd het minder na overgestapt te zijn, kv is zwaarder te verteren
    Hier ging de overstap probleemloos :)
    Bijvoeding deden we nog niet, maar stel dat je 4 flessen geeft van 165 dan moet je er wel wat ander vocht naast aanbieden, bijvoorbeeld water of thee.
    Ik denk dat je op een gegeven moment als je over bent gestapt op 3 flessen van 180/6 uit zal komen.

4. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Ik heb met onze oudste tussen 6-7,5 maand afgebouwd.

5. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Ik heb er verder geen verstand van, maar ik meen me te herinneren dat je bv en kv niet mag mengen met elkaar.

6. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    linnie bv en kv kan je gewoon mengen hoor, geen probleem.

Ik lees zoieso even mee want ik ben nu ook aan het afbouwen.
    Mijn zoontje krijgt 5 keer per dag de borst.
    Doe jij 1 voeding per week afbouwen? Ik heb gisteren 1 voeding minder gegeven en had enorm last van stuwing. Vandaag nergens meer last van dus al 2 voedingen vervangen. Als dit zo door gaat ben ik heel snel afgebouwd.
    Ik geef mijn zoontje 180+6 maar ik ga wel minder voedingen geven binnenkort. Hij krijgt nu trouwens nog mijn vriezervoorraad maar die is bijna op.

7. fafje

fafje Niet meer actief

#7 fafje, 23 aug 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 aug 2011
    Heb vanaf 6,5 mnd ofzo alleen nog maar de avondvoeding zelf gegeven, gelukkig kon ik dit nog 3 a 4 weken doen..darana was het wel "op"
    Je kan me altijd pben als je nog vragen hebt

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Mengen mag hoor. Kun je doen als kind vanwege de smaak de kunstvoeding weigert. Wel is het zo dat als kind beide zonder problemen drinkt, je beter eerst de moedermelk en daarna de bijvoeding kunt geven. Kind profiteert dan meer van de eigenschappen van de moedermelk.

9. Bri

Bri Niet meer actief

Mijn vragen aan de ervaren dames zijn o.a.:
    Heb ik niet gedaan, omdat ze het ook puur lustten. Als dat niet zo zou zijn geweest, zou ik eerst gemengd hebben. Geleidelijk steeds minder bv en steeds meer kv, en dan na 1 a 2 weken helemaal over.
    Ik gaf in het begin flesjes van 150cc+5schepjes. Komt ook neer op ongeveer 170 cc melk. Toen die flesjes héél makkelijk opgingen, heb ik opgehoogd naar 180+6.
    Het aantal voedingen veranderde niet echt door de kv. Wel door de introductie van bijvoeding. Bij zoonlief ging dit heel langzaam (hij wilde niet zo veel weten van vast eten), bij dochter juist snel omdat zij meteen veel ging eten.
    Zo rond 7 mnd kwam ik op 2-3 keer BV (eerste voeding 's morgens, eind van de middag, voor het slapen, dus dat is vaker 3 dan 2 voedingen)) en 2 keer KV (eind van de ochtend, halverwege de middag). Dochter dronk trouwens 's nachts ook nog een voeding op deze leeftijd.
    Nee.
    Nee.

10. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Jaaa dank jullie wel voor jullie reacties!

Debby ik neem liever even de tijd om rustig af te bouwen, voor mijzelf en mijn lijf maar ook voor mijn zoontje is de overgang dan rustiger (misschien vooral voor mijzelf ;)) Volgens mij wordt een week per voeding wel aangeraden trouwens.

Mengen is dus niet persé nodig kees ik al. Wellicht is het goed om eens kunstvoeding te proberen en als hij het lust gewoon eerst 1x kv en 1x vriezer-bv te geven tot dat op is en dan 2x kv (of 1x als 2x niet nodig is). En anders mengen.
    Fafje ik had al eens eerder van jou gelezen dat mengen niet persé een succes hoeft te zijn ;)

Meer reacties welkom! :)

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het beste voor je lijf is om per af te bouwen voeding minstens een week, liever 10 dagen uit te trekken. Ga vooral niet af op de schemaatjes die je op websites van friso en zo ziet, die gaan veel te snel, waardoor de kans op problemen (en theezakjes) groter wordt.

12. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ik ruim toch wat extra tijd in, zou eigenlijk morgen stoppen met de volgende voeding maar dat wordt maandag. Ik merk dat mijn borsten 's ochtends opeens gestuwd zijn wat vreemd is aangezien hij natuurlijk voor het slapen gaan nog wel drinkt. Maar goed, wil eerst alles rustig hebben voor de volgende stap.

Ik had nog een vraagje (fijn mijn eigen vragentopic ;)) Welke speenmaat gebruiken jullie? Zoontje drinkt nu nog uit de kleinste speen (maat 1 Tommee Tippee) maar ik bedacht met dat kv misschien dikker was? Hij drinkt ook wel eens uit maat 2 maar dat is voor het slapen (als ik er niet ben) anders valt hij halverwege de fles in slaap.

13. fafje

fafje Niet meer actief

Vanaf begin altijd nr 2 van avent, dan drinkt rustig 15 min
    (nog steeds dus bijna 1 jaar is hij)

Heb toen ie tijdelijk pap. Kreeg 3 standenspeen gebruikt maar voor alleen melk is dat niey geschikt

14. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ik gebruik nr 2 van tommee tippee.

Ik heb in 3 dagen de 3 voedingen overdag afgebouwd. Alleen de ochtend en avondvoeding zijn toch iets lastiger. Ik had gisteravond wat bulten in mijn borsten dus toch weer gekolfd.

15. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Dan probeer ik gewoon 2. Dat kan dan ook prima. Eerst nog 8 liter vriezervoeding ;)

16. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    juju wow 8 liter! maar goed dat gaat hard...
    Hier had ik 2 liter en het is nu na een paar dagen al bijna op...

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Mijn kinderen hebben hun gekolfde melk altijd uit een newborn Avent gedronken. Zolang je kind naast de fles aan de borst drinkt en afgekolfde melk krijgt kun je het beter bij een nummer 1 speen houden. Hij is het hardere werken toch al gewend!

18. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Dat is geen afbouwen, dat is cold turkey stoppen ;) Wat een haast!
    Krijg jij de bulten weg met kolven?
    Ik ben erg benieuwd hoe de volgende voeding gaat. Heb rond 12 uur echt wel stuwing als hij niet drinkt, dat was met de 16:00 uur voeding niet. Maar goed daar houd ik het voorlopig bij, de ochtend en de avond 'mogen blijven' voorlopig ;)

@ Dirksmama is kunstvoeding niet dikker dan borstvoeding? Dan idee heb ik altijd namelijk (geen idee waarom trouwens)

19. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    haha juju nee nog net niet cold turkey stoppen dat durf ik niet. Eerste dag had ik erg veel last van stuwing maar de 2e dag helemaal niet dus durfte ik het aan om nog een voeding weg te laten. Dag 3 ook nergens last van dus 3 voedingen weggelaten. Alleen dag 4 had ik dus wel die bulten en die gingen direct met het kolven weg. Vandaag heb ik om 11 uur nog wel live gevoed omdat ik erg last had van stuwing. Voor de rest denk ik vandaag niet meer.
    Ik ga er van uit dat ik nu dus nog op 1 voeding per dag zit en dat ik die van de week ook weg kan laten. Het gaat hard maar ik let wel op mijn lichaam. Zodra ik erge stuwing krijg ga ik kolven/voeden.

20. Bri

Bri Niet meer actief

Ik ervaar kv niet als dikker dan bv.

Vanaf 3 mnd oud (moment dat ik flesjes ging geven, toen alleen met bv, later ook kv) heb ik nr 2 van Avent gebruikt. En die gebruikt m'n jongste nog steeds (krijgt een flesje koemelk voor het slapen), ze drinkt er snel zat mee.

Deel Deze Pagina