.......voor erwtensoep!! Ik wil vrijdag erwtensoep maken, lekker ouderwts met roggebrood, maar wat is nou jullie succesrecept? Heb er wel een paar gevonden en alle zijn natuurlijk lekker, maar ben gewoon benieuwd. En wat zijn andere dingen die jullie erbij eten? En klopt het dat het het lekkerst wordt als je het een dag van tevoren al maakt??
de Buurman maakt hem hier altijd voor ons. Deze is lekkerder de dag erna. Wat het recept precies is weet ik niet
Een dag eerder maken is ook mijn ervaring: veel lekkerder! Water, spliterwten, bouillonblokje, laurierblaadjes, spek in reepjes opzetten en laten koken voor een uur, wortel, knolselderij, aardappel, prei in stukjes nog lekker laten koken tot het indikt. Rookworst erin. Volgende dag met iets water opwarmen: heerlijk! Gaat hier op gevoel allemaal wat betreft hoeveelheid. Gok zo'n 2,5-3l water en 500-600 gram erwten: eten we er met vijf man ruim 2x van. Meer vlees kan, maar voor ons is t prima zo.
Toevallig heb ik het maandag nog gemaakt. Vandaag eten we het weer en ik heb nog een bak in de vriezer . Mijn recept: 2 liter water Pak spliterwten (van hak geloof ik? Zo'n kartonnen pak) 1 kg aardappelen Soepgroente 5 maggi blokjes 2 rundvlees bouillon blokjes Een rookworst in plaatjes gesneden 2 metworsten in plaatjes gesneden Schil de aardappelen, snij in blokjes, was de erwten en gooi het bij elkaar in de pan. Doe daar 2 liter water bij en de maggi- en bouillonblokjes. zet dit op het vuur, deksel op de pan en wat dit een uur of 2 zo staan. Wel roeren tussendoor. Dan met de stamper in de pan, aardappelen fijn stampen. Als je het idee hebt dat dit goed genoeg is dan kun je alle worst erbij gooien en de groente. Dit laat ik altijd op staan totdat we gaan eten. Hoe langer het op staat hoe lekkerder het wordt. De dag erna is het altijd nog lekkerder!
Ik maak het eigenlijk altijd vegetarisch. En dan lekker wat ui, aardappel, wortel en prei erdoor. Laurierblaadje, zout/peper en snufje gember erbij. Volgende dag het lekkerst.
Ik maak altijd het erwtensoep pakket van de Albert Heijn....erg lekker, wel zelf wat zout toevoegen of een bouillon blokje
Erwtensoep zo ongeveer, en dan wel met het vlees toegevoegd vanaf het begin. we eten er niet veel bij, misschien wat brood maar de soep vult zelf al aardig. De volgende dag is het inderdaad nog lekkerder
Dit, maar ik doe er echt geen bouillon of extra zout in hoor! Naar mijn mening niet nodig Ik doe er een stukje rookworst bij en ambachtelijke spekjes (staat ook wel op de verpakking). Fijn pakket, kant en klaar met uitleg erbij en geen halve dingen over en zo.