bloedarmoede en zwanger?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door girl21, 29 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. girl21

girl21 Niet meer actief

ik ben zwanger, en heb t idee dat ik bloedarmoede heb.. iemand hier ervaring mee? en kan dit kwaad? en wat kan ik eraan doen?

ik dacht ook dat ik mn suiker te laag had, maar denk t nu niet, denk nu echt aan bloedarmoede, omdat ik hier tegen mn ongi wel vaker wat last van had... nu met kleine inspanning begin ik te 'zweven' en wordt beetje duizelig/zwart voor de ogen..

is dit echt bloedarmoede, of een 'gewoon' zwangerschapskwaaltje?

2. R1lana

R1lana Fanatiek lid

24 mrt 2009
    4.465
    0
    0
    Huisvrouw
    Venhuizen
    Het kan bloedarmoede zijn slik je ijzer ?
    dat kan wel eens helpen :D.. of veel spinazie eten daat zit ook heel veel ijzer in..
    Als het aanhoudt zou ik de vk bellen

3. meertje

meertje Bekend lid

12 sep 2008
    870
    0
    0
    Noord-Holland
    Veel appelstroop eten zit ook veel ijzer in!

4. R1lana

R1lana Fanatiek lid

24 mrt 2009
    4.465
    0
    0
    Huisvrouw
    Venhuizen
    Je hebt ook roosvicee met extra ijzer

5. girl21

girl21 Niet meer actief

ik heb de dagravit mamma en baby suplement die slik ik, en heb snds enkele weken geen appelstroop en spinazie meer gehad, en was dus idd van plan om meer appelstroop op brood te doen, en idd de spinazie moet ik ook maar aan geloven (vind t verschrikkelijk, maar goed...)

en wat de roosvicee betredft, ik zal een kijken in de winkel, bedankt voor de tip!

hoop dat t snel overgaat, en anders wil ik as woensdag (ben ik 7 week) de vk even bellen voor t eerste gesprek, en meteen even vragen of ik eerder kan ivm mijn vermoedens..

6. R1lana

R1lana Fanatiek lid

24 mrt 2009
    4.465
    0
    0
    Huisvrouw
    Venhuizen
    Ja idd dat kun je beter ook maar even doen, de vk bellen, misschien dat zij je ook gerust kan stellen, want volgens mij is het niet iets waar je je echt zorgen om hoeft te maken en goed op je ijzer letten..Ik heb het net ff voor je nagekeken en de roosvicee heet Ferro dan weet je welke je moet hebben..

7. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

kan te laag hb zijn
    of te lage bloeddruk
    of hyperglykemie (laag suikergehalte)

De vk zal je onderzoeken en je moet ook je bloed laten prikken. Ik zou niet op eigen houtje en nu al aan de staaltabletten gaan!

8. Mei2009mama

Mei2009mama Actief lid

8 sep 2008
    334
    0
    0
    Toevallig ben ik gisteren in het ziekenhuis geweest voor een extra controle omdat ik ziek ben en het allemaal niet vertrouwde.
    Zoals jij heb ik die kwaaltjes ook, en ik heb wel bloedarmoede is gisteren gebleken.

Even bloed laten prikken, dan zul je ijzertabletjes krijgen.

9. girl21

girl21 Niet meer actief

oke ik zal een dezer dagen de vk bellen, en bloed laten prikken.. want voel me knap brak zo... slapjes, en dan de misselijkheid sowieso er ook nog bij... heb t idee dat ik zo niks kan doen, dus ben blij dat ik t de komende dagen rustig heb..

10. valhalla

valhalla Niet meer actief

Had het tijdens mijn vorige zwangerschap ook, nu weer. Als ik opsta is het zwart voor mijn ogen en word lekker duizelig... Mijn hb zat na de bevalling onder de 5. Erg vervelend. Zit nu ook aan de Roosvice Ferro maar jakkes, het smaakt echt naar bloed, of naar roestig water :-s En je mag maar 3 eetlepels per dag.

Voor je kindje kan het weinig kwaad, maar voor jou is het lastig. Als je eenmaal bloedarmoede hebt kan je het niet met ijzerrijke voeding verhelpen (en in spinazie en appelstroop zit wel iets meer ijzer, maar niet zo veel dat het bloedarmoede verhelpt dus bespaar je de kwelling zou ik zeggen). Dus de kans is groot dat je aan de ijzerpillen zal moeten (als het bloedarmoede is). Als het goed is wordt dat getest bij je eerste bezoek aan de vk.

Overigens kan je vaak ook door de assistente van de ha op hb laten prikken...

11. Olove

Olove Actief lid

23 okt 2008
    406
    0
    0
    Sales medewerkster
    HHW
    @girl
    Bij de VK prikken ze standaard op HB ( ijzer )ik heb ook bloedarmoede en moest meteen ijzer slikken..icm foliumzuur mn gehele zwangerschap.
    Ik was wel moe in het begin maar niet extreem..had wel veel last van hartkloppingen en hoofdpijn.
    Het is een veel voorkomend kwaaltje, wat ook belangrijk is ..is dat je geen zuivel drinkt tezamen met je eten dat breekt namelijk ook het ijzer in je voedsel af.

12. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Je kunt ook bij de assistente van de huisarts even je HB laten prikken. Doen ze gewoon via je vinger en dan heb je ook meteen de uitslag. Bij de meeste vlk prikken ze in je arm en duurt het weer een aantal dgn voor je de uitslag hebt.

Weet niet of dat overal zo is, maar hier mocht de vlk ook geen recept schrijven. Dus moest na de bloeduitslag zo ie zo naar de huisarts voor de ijzertabletten.

Slik nu zelf Floradix om mijn HB een betje op pijl te houden. Eet geen vlees dus moet er wel op letten.

13. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

En het wordt juist beter opgenomen met vitamine C! Dus een (glas) sinaasappel(sap) bij je volkorenbrood met appelstroop nemen! ;)

Deel Deze Pagina