wel of geen 2de kindje

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Fleur1976, 13 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fleur1976

Fleur1976 Actief lid

29 jun 2009
    230
    0
    0
    NULL
    NULL
    hallo allemaal,

zouden jullie en 2de kindje af laten hangen van jullie financiele situatie?
    Stel je hebt het niet breed door eigen schuld en daar mee bedoel ik hoge schulden. Je kan het nu allemaal net rond breien, kan iets sparen voor jezelf en voor je kind. Kan nog 1x per jaar op vakantie.
    en je wilt toch graag een 2de kindje, wat zouden jullie doen.

grtjes
    Fleur

2. droombeebje

droombeebje Bekend lid

7 jun 2009
    713
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik persoonlijk zou het niet doen. Een kindje kost best veel geld. Natuurlijk kun je het zo duur maken als je wilt, maar je weet op dit moment dat het financieel heel lastig gaat worden. Ik weet dat er ook financiële problemen kunnen ontstaat als je kindje er al is, maar bij jou zijn de financiële problemen er nu al. Wordt er wat aan de schulden gedaan door middel van schuldhulpverlening, afbetaling, of iets dergelijks? Misschien wordt de toekomst dan beter en kun je dus beter even wachten? Ik weet ook niet hoe oud je bent, maar daar hangt het natuurlijk ook mee samen of je nog even 'kunt' wachten? Kun je steun uit je omgeving verwachten? Succes met het nemen van deze moeilijke beslissing.

3. kiss87

kiss87 Fanatiek lid

6 jun 2009
    2.046
    0
    0
    tsja, ik heb zoiets van waar je 1 kindje kan opgroeien kan ook een 2e kindje opgroeien..
    Naar mijn idee kost een 2e kindje niet onwijs veel meer..
    Het is maar net wat je belangrijker vind, misschien komende jaren even niet op vakantie, maar dat geld steken in je kinderen..
    En als je over een jaar of 4 wat breder zit qua financien kun je altijd nog op vakantie.

Wij hebben het wel breed en kunnen genoeg sparen, maar wij gaan bijvoorbeeld niet echt op vakantie, puur omdat we het niet belangrijk vinden.
    Wij vinden het heerlijk om straks 2 weken van elkaar te genieten, gewoon thuis.. en lekker elke dag leuke dingen doen. en familie opzoeken die niet in de buurt wonen.
    Misschien is op vakantie gaan als de kids straks wat ouders zijn veel praktischer en leuker, als ze 4 jaar zijn, lekker rollebollen op de camping in Italie ofzo...

goed ik dwaal af..

Maar ik denk dat als je nog genoeg geld hebt om nog op vakantie te kunnen gaan, en je het er voor over hebt om dat de komende jaren niet meer te doen.. kun je vast nog wel een mondje voeden en op laten groeien.

succes met de beslissing!!

4. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    ik ben het met kiss eens... ik denk dat een tweede minder geld extra kost dan een eerste kindje waarbij je nog heel veel dingetjes moet aanschaffen.. als je bv kan geven scheelt dat ook al een hoop geld de eerste periode, en inderdaad mssn even niet opvakantie... Tis wat je zelf wilt...
    Ik denk dat kinderen vooral liefde nodig hebben en als je dat kan geven, lijkt het me het belangrijkste...
    wij hebben er zelf wel voor gekozen om te wachten totdat we een goede basis hadden voor we een kindje kregen, maar das persoonlijk... je moet doen wat voor jou goed voelt! volg je hart!

5. Vlinder78

Vlinder78 Bekend lid

13 nov 2006
    514
    0
    0
    lerares
    Bovenkarspel
    Tja, moeilijk......

Ikzelf zou het niet doen, maar ik vind dat de 2 vorige dames ook wel een punt hebben.
    Wij hebben het breed, maar gaan eigenlijk nooit op vakantie. M'n droger is stuk en ik ben dan wel blij, dat ik een nieuwe kan bestellen, zonder in de problemen te komen.
    Ik koop ook gewoon kleertjes bij de zeeman en hema, ook al zou ik ook dure merken kunnen betalen. Wij rijden beiden een auto, terwijl ik dichtbij werk. Je kunt het zelf zo duur maken als je wil...

Als je genoeg te eten hebt, je kids een schone luier kunnen als ze die nodig hebben en je het hoognodige kunt aanschaffen, waarom niet.......

Ikzelf zou het zo niet willen, maar als de kinderwens heel groot is en je anders ongelukkig bent......dat is ook niet alles natuurlijk.

6. AlRe

AlRe Bekend lid

8 mrt 2007
    803
    0
    0
    Rijen
    Mijn collega kan op elk moment bevallen van haar 5de kind. Zij en haar vriend hebben het ook niet breed maar hebben volgens mij geen grote schulden. Mensen zijn heel verbaasd dat ze een 5de kind gaan krijgen omdat ze meteen aan de toekomst denken van de kinderen en het feit dat ze bijvoorbeeld beide niet eens een rijbewijs hebben.
    Ze heeft me verteld dat je zelf leert te leven naar je financiele inkomen. Ze is erg zuinig en kooptl de aanbiedingen in de supermarkt. Kinderkleding via marktplaats en de uitverkoop. De spullen gaan ook over van kind tot kind. Desondanks is ze heel gelukkig met haar gezin ze wilde altijd al 4 of 5 kinderen hebben dus luistert ze niet naar de menigen van anderen.
    Mijn advies is wel om de schulden aan te pakken. Je wilt ook niet hebben dat je straks veel schulden hebt en dat je huis uitgezet word. Dat wil je je kinderen niet aan doen. Misschien, afhankelijk van je leeftijd, is het beste om dat eerst op orde te zetten zodat je je kinderen een fijne toekomst kunt aanbieden.

7. inge75

inge75 Actief lid

12 jun 2006
    331
    0
    0
    Gelderland
    Hoi,

In het boek, baby-managment voor mannen, wordt gezegt:

"Een kind kost een Porsche" zeggen ze in Duitsland. Dit gezegde wordt onderstreept door het Nibud - Het Nederlands instituut voor Budgetvoorlichting. Zij rekenden uit dat één kind, voor een gezin met een netto onkomen van € 1700 per maand, ongeveer € 350 per maand kost - dat is € 4200 per jaar.,......Heb je dus een mooie porsche voor (na 18 jaar)

Er is één troost,...hoe meer kinderen, hoe goedkoper het relatief wordt. Volgens het CBS (Centraal Bureau voor Statistiek) kost 1 kind gemiddeld 18 % van je Netto-inkomen, 2 kinderen 26 % en 3 33%

Het is dus voor een ander heel moeilijk te zeggen, wat te doen. Zelf hebben we het ook niet super breed. En wij gaan op dit moment wel voor een 2e. Ik hoef niet perse ieder jaar op vakantie. En je kind wordt er niet slechter van hoor. Ik kom zelf uit een gezin die een tijdje van de bijstand hebben moeten leven en ik pluk er nu de vruchten van,.....het hoeft niet allemaal super de luxe.

Suc6 met het maken van de keuze.

Groetjes Inge

8. Trees

Trees Niet meer actief

Levert het hebben van schulden, weinig financiele middelen etc. veel stress op? Naast de geldkwestie moet je daar misschien ook over nadenken. Een tweede kindje is dan wel goedkoper, maar het kost hoe dan ook geld. Als je nu al veel stress ervaart om de eindjes bij elkaar te knopen voor jezelf en je kindje, zal deze stress alleen maar groter worden met een tweede kindje. Een gestresste moeder is ook niet leuk voor de kinderen.

Verder misschien een idee om alle pro en contra's op een rijtje te zetten. Ik vind de opmerking over je leeftijd (kan je wachten of niet) en is er uitzicht dat de financiele problemen voorbij zijn ook erg zinnig.

9. Emma21

Emma21 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.961
    0
    36
    een broertje of zusje voor je kindje is ook onbetaalbaar toch?
    Natuurlijk moet je wel rond kunnen komen, maar ik denk dat als je goed rond kunt komen met 1 kindje dat een tweede er wel bij kan..

10. Fleur1976

Fleur1976 Actief lid

29 jun 2009
    230
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het levert soms stress op, maar meer in de vorm van blijft het in de toekomst wel betaalbaar.

ik kan niet veel langer wachten als 2/3 jaar ben al 33. en er is geen uitzicht dat de problemen zich gaan oplossen.

we redden het nu aardig, kunnen zelfs wat sparen.

maar als er een 2de zou komen zal er toch extra kdv kosten komen.
    en ga je toch in je maandlasten weer omhoog. ik hoop wel over 2 jaar weer meer te verdienen, dus dat zou mekaar compenseren.
    maar ze moeten ook ooit naar school en vervolgopleiding etc.

alle spullen die ik nu heb kunnen zo over naar de 2de, kleertjes bewaar ik ook, al weet ik natuurlijk niet of ik weer een kindje van het zelfde geslacht krijg.

Deel Deze Pagina