Oke, met het risico een nu heel erg domme vraag te stellen: Wat doet Kraamzorg eigenlijk? Ik heb op meerdere sites zitten lezen van kraamzorg in de regio en hier ook wel eea gezien, maar ik kom niet veel verder dan kindje wegen en bed verschonen. Ik neem toch aan dat dat niet alles is, waarom zou ze dan zo vaak komen? En hoe vaak komt kraamzorg normaal gesproken? Is dat elke dag ofzo? En voor hoelang? En zit er nog verschil tussen verschillende kraamcentra, hoe maak je een keuze welke voor jou beste is? Tja, zoals jullie zien, het is mijn eerste zwangerschap en ook in onze familie is het de eerste, geen broers/zussen met kids, dus alles is voor mij onwijs nieuw. Ik ben dan ook net een spons, ik absorbeer alle info die ik hier lees. Bedankt Jolanda
De kraamverzorgster is er voornamelijk voor moeder en kind. Controles van moeder zijn o.a de temperatuur, vloeien in de gaten houden, baarmoeder voelen,etc..Controles van de baby zijn o.a temperatuur, observatie van kleur, ademhaling etc. Ze geven ook veel informatie omtrent het verschonen, de borstvoeding/flesvoeding. Daarnaast zullen ze wat dingetjes in huis doen doen. zoals de toiletten bijhouden, kraambed, was, maar tegenwoordi verschilt dit per kraamcentra. Hoeveel en vaak ze komen hangt af van verschillende factoren. Tegenwoordig wordt je geindiceerd en d.m.v. een puntenscore worden de gemiddelde uren toegekend. Daarnaast hangt het uiteraard ook af van je verzekering. Check van te voren dan ook waar je recht op heb en hoe het zit met eventuele uitgestelde kraamzorg (=couveuse-nazorg) Je eigen verloskundige al hier zeker ook het één en ander over kunnen vertellen. Dit is in vogelvlucht een rode draad die de kraamverzorgster volgt. Kwebbel
Nou iig te weinig om je huishouden draaiende te houden dus je hebt 3 optie: - manlief neemt verlof - je zorgt voor mantelzorgers - je gaat, tegen adviezen in, zelf aan het werk.
Ik heb niet echt een goede ervaring met mijn kraamhulp. Het is dat het mijn 1e kindje was en ik van niets wist. Maar een beetje de temperatuur opmeten enzo had ik zelf ook wel kunnen doen. Gelukkig was ze wel aardig, maar ja... of je daar nou iets mee opschiet?!? Het was dat ik zo beroerd was, want anders had ik er wel meer van gezegd of achter een ander aangegaan ofzo. Maar met de verhalen erbij die ik op de nagym heb gehoord is het waarschijnlijk gewoon een kwestie van pech of geluk. Dus kan het varieren van 'bijna niets'tot 'zo goed als alles'.
Wij hadden wel een fijne kraamhulp. Wat zij zoal deed op een dag, nou ja ochtend want ze zijn er maar van 8.00 uur tot 13.00 uur en 's middags moet er maar iemand van de familie je komen helpen.. -baby verzorgen -mij verzorgen -ontbijt en lunch maken -bed verschonen -iedere dag 3 wassen draaien...pfffff -beetje stofzuigen Dat was het volgens mij wel
wij hadden een super kraamhulp! Zowel Anique als wijzelf kwamen niets tekort. Mijn huis is nog nooit zo vaak gezogen. Niet te vergeten het heerlijke bakje met fruit dat ze steeds maakte. Wel moet ik zeggen dat mijn man thuis was tijdens de kraamdagen. Hij deed sowieso de boodschappen etc. WAt wel jammer is dat ze er maar 44 uur was en dat is wel zeer weinig, zeker bij een eerste kindje. Dat lag aan de nieuwe regels van de kraamzorg. Er wordt vanuit gegaan dat je mantelzorg regelt (dat meot je dan maar net kunnen regelen) anders heb je zelf een probleem want dan kan je zelf aan de slag ipv goed uitrusten en bijkomen. Wat ik zo hier en daar heb gehoord moet je het treffen met je kraamhulp en kan het erg verschillen. Wij willen graag dezelfde kraamhulp bij een evt. tweede kindje.
als je kraamhulp niet goed is kun je dit toch melden je betaald er immers een kleine bijdrage aan. Ik ben iig niet van plan om te betalen (hoe veel of wienig ook) voor iets wat ik niet krijg...of is dit overdreven. maar het zal wel los lopen. gr
Dat is niet altijd zo. Ik heb via een bureau een zelfstandig werkende kraamhulp gehad. De eerste dag was een drama. De dagen erna kwam er een ander en die was werkelijk geweldig. Mn bed is 3 keer verschoond. Het hele huis was iedere dag opnieuw schoon. Ik werd in de watten gelegd en ik kreeg alle informatie die ik nodig had om mn baby goed te verzorgen. En wat mantelzorg betreft: Jarissa is op woensdagavond geboren, vrijdagochtend zijn we uit het ziekenhuis gekomen. Mn moeder is het weekend geweest. Maar ik was blij dat ik maandag het huis voor mezelf en de kraamhulp had hoor. De uren dat ze er niet was, redde ik me prima. Wat wel een verschil maakt, is of je andere kinderen rond hebt lopen. Onze kraamhulp deed ook leuke spelletjes met de dochter van mn vriend. Maar vaak moet je wel zelf zorgen voor brengen en halen naar school e.d.
Nou ik moet na de bevalling waarschijnlijk plat, wie gaat dan de booschappen doen en het avondeten klaarmaken? Mijn man heeft daar echt geen zin in na 9 uur werken, dan wil hij oko wel van onze kleine genieten.
De kraamhulp bij mij wilde prima boodschappen doen (we hebben het echt met haar getroffen) en ze zette het eten altijd klaar. Mn vriend hoefde alleen nog maar het gas aan te steken. Eten voorbereiden kan je van iedere kraamhulp vragen hoor. En als het lukt nu vast zorgen dat je kast vol voorraad is. Dan moet het haast lukken. Ik wens je in ieder geval een goede bevalling en hoop dat je daarna snel weer in goede doen bent.
@Loeki2: mocht je voor een volgende zwangerschap gaan, de kraamhulp die ik had werkt zelfstandig en woont vlakbij Assen. Ze wil vast wel in Groningen kramen. Mocht je gegevens willen, pb dan gerust.
Meiden, bedankt voor jullie antwoorden, ben een stuk wijzer geworden! Ik voel me soms zo'n muts, ik weet echt helemaal niks van dit hele gebeuren, voel me echt verloren in de megamassa informatie zo nu en dan hoor. Maar gelukkig zijn hier altijd dames die je van een antwoord kunnen voorzien, zo blijkt weer. Bedankt!
Graag gedaan Joldeg. Daar is het forum voor. Heerlijk toch? En je hebt nog alle tijd om je weg te vinden hoor. Dat gaat helemaal goed komen. Geniet van je zwangerschap.
ikh eb geloof ik echt mazzel gehad met mijn kraamhulp die deed alles stofzuigen dweilen afstoffen eten klaar zetten voor 's avonds ontbijt en lucnh maken voor mij en mijn zootnje bed verschonen deed ze niet omdat mijn niet verhoogd kon worden voor mij zorgen mijn kindje verzorgen maar we zaten ook no wel lekker buiten te genieten van een kop thee en ff te kletsen ze was van ijn leeftijd en weet al zeker dat ik haar weer ga proberen te krijgen in november als ik beval van de derde
Ik heb een paar weken geleden intake gahd, ik verwacht(nav het gesprek en mag daar ook over klagen als het niet gebeurt, dit is ook gezegt) dat ik wordt verzorgt + slaap kamer, mijn kindje + kamer wordt verzorgt, het huis wordt gedaan(stofzuigen) uiteraard wordt de badkamer en toilet schoongemaakt. Er wordt iets te drinken ingeschonken voor vistite, en het eten wordt voorbereid/klaar gemaakt. Officieel doen ze ook boodschappen, en gaat het schoonhouden van het huis nog iets verder. Ik heb zoiezo al meer als 44 uur, dit vanwege het geen mantelzorg kunnen bewerkstellige.(mijn man moet gewoon werken, kan niet zomaar ineens vrij nemen, en daarbij werkt hij ook nog eens een uur of 12 op een dag) Maar ik weet dat de kraamzorg bij ons nog van de "oude" stempel is, zij vinden dat dit gewoon hoort. Ik weet ook dat er een hoop zijn die dit helemaal niet meer uitvoeren! Ik ga het wel zien, ik zorg ervoor dat mijn huis er piekfijn uitziet en ze houden het maar zo, meer hoeft er dan nmiet te gebeuren(ik weet van kennissen dat daar ook de ramen werden gezeemt etc, nou dat hoeft echt niet) Ik krijg trouwens in de 2 of 3e week ook nog 3 uur beschikking over een schoonmaakster van de thuiszorg organisatie. Die doet dan alles.
heb alleen de eerste pagina gelezen dus misschien is deze reactie ook nog gegeven.. Maar bij een thuis bevalling helpt de kraamhulp ook bij de bevalling!