Gek van rokende buurman, huis stinkt

Discussie in 'De lounge' gestart door Yupgup, 30 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Als dit de houding is van rokers, dan begrijp ik de veelgenoemde kreet, nl. "de rokers zijn asociaal".
    Persoonlijk zou ik niet zomaar verwachten of er van uitgaan dat de buurman/buurvrouw maar meteen zou moeten stoppen met roken of stoppen met roken in huis, maar ik zou wel een goed gesprek met elkaar willen voeren en waar wil is is weg. Ik weet zeker dat er vast een oplossing te bedenken is waar iedereen mee kan leven. Maar om alleen maar te roepen dat dat het zijn huis is dus hij doet maar wat hij wil zonder dat hij maar iets rekening houdt met de buren vind ik een asociale gedachte. Je leeft in een gemeenschap, het is wel fijn als je met elkaar rekening houdt. Er is namelijk ook een middenweg.

2. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    @Kiwi tja dan zijn rokers associaal volgens jou dat ben ik niet, ik zeg alleen maar dat ik zijn kant wel kan begrijpen dat hij niet wil veranderen. tis zijn huis.. zijn leven.. Ik zelf ga wel aan de kant staan. beter gezegt ik lucht mijn huis voordat er niet rokers komen zodat zij geen last hebben van mijn rook.. Dus ja ik ga wel aan de kant en zou wel degelijk proberen een oplossing te zoeken..

3. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Heb niet alles gelezen, maar er is een apparaat wat heel goed helpt tegen rook. Als je dat in huis hebt, dan ruik je bijna niet dat er gerookt wordt. Gewoon een soort filter. Misschien is dat een idee om aan te dragen?:)

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.267
    6.795
    113
  5. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Zeg je dat ook bij geluidsoverlast en mensen die hun hond voor jouw voordeur op de stoep laten poepen?
    Waarom niet?

Wat jammer dat iedereen nog steeds beweert dat TS niks kan....
    Nogmaals: Klachten over stank | Stankoverlast | Rijksoverheid.nl

Maar de eerstvolgende stap, als de buurman niet reageert op jullie verzoeken, is denk ik de wijkagent of een mediator inschakelen. En ook als zij er geen heil inzien, laat je niet afschepen tot je alle dingen hebt geprobeerd! Waaronder dus bijvoorbeeld een beroep doen op de regelingen omtrent hinder/overlast van jullie eigen gemeente. En zelfs als de gemeente je niet kan of wil helpen met dit probleem, kun je het nog proberen bij de Ombudsman.
    Daarna weet ik het ook niet meer...

Succes!

6. Springmuis

Springmuis VIP lid

19 aug 2008
    7.043
    0
    0
    Omdat wij niet (meer) roken?

7. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ik vind het uberhaupt belachelijk dat je als niet-roker nog op heelveel plekken ongevraagd mag meegenieten van andermans verslaving. Maar in je eigen huis vind ik het toch echt wel een grens overgaan. Dat is in mijn ogen (helaas niet in die van de wet waarschijnlijk?) net zo goed overlast als stankoverlast door ongedierte (daar kan je volgens mij wel melding voor maken), geluidsoverlast, en andere vormen van overlast. En dan hebben we het nog niet eens over de gezondheid van de niet-vrijwillige meerokers! Maar goed, dat is meestal het laatste dat een roker interesseert.

8. tulip

tulip Niet meer actief

helemaal mee eens!!!

9. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Dat zou je kunnen proberen, er wordt echter over 'stokers' gesproken - stankoverlast door bv. kachels en compostvaten. Maar ach, je zou een sigaret ook makkelijk als stookwaar kunnen zien :D

Bovendien is de gore geur van een compostvat (blegh) een stuk minder ongezond dan de second hand rook van de buurman...

Wie niet waagt... wie weet?

10. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    En waarom mogen jouw gasten dan niet gewoon roken bij jullie binnen?
    Precies! ;)

11. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Ik begrijp dat je iemand niet kan verbieden om te roken in zijn eigen huis of tuin, maar als ik zou horen dat mijn buren echt ziek worden van mijn rook en er niet van kunnen slapen, dan zou ik wel wat meer moeite doen om de overlast te verminderen. Dat is gewoon wel zo sociaal. Net zoals dat je je muziek 's middags ook niet keihard zet wanneer je weet dat de peuter van de buren dan ligt te slapen; ja, volgens de wet mag je best lekker muziek luisteren overdag, maar je houdt toch zeker wel rekening met je buren?

Ik zou echter niet weten wat ik zou doen wanneer hij er niets aan doet, juridische stappen zou ik echt niet doen; daar krijg je alleen maar meer gezeur mee en sowieso heb je juridisch geen poot om op te staan. Dus als hij geen passende oplossing kan vinden waar jullie allebei tevreden mee zijn, dan zou ik eens kijken naar wat je kan doen om de rooklucht buiten te houden... Dus misschien nieuwe ventilatieroosters die goed zijn af te sluiten? Het is natuurlijk bizar dat je zoiets moet overwegen door die overlast van hem, maar tja... het is helaas niet anders, ben ik bang... Misschien dat je het er met hem over kan hebben en hij bijvoorbeeld kan helpen met zo'n oplossing...

12. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ik bedenk me ineens dat toen ik aan mijn werkleven begon zo'n 11 jaar geleden, op kantoor gewoon gerookt mocht worden. Ik zat daar op een kamer met 2 rokers die de hele dag door aan het stomen waren en dat was soort van normaal. Een jaar later werd dat roken in gebouwen afgeschaft, maar hoe bizar eigenlijk dat niet rokers die in absolute meerderheid waren en zijn relatief zo kort geleden gewoon er maar mee moesten dealen! Even een opmerking tussendoor:)

13. Springmuis

Springmuis VIP lid

19 aug 2008
    7.043
    0
    0
    Wat wil je hier nou mee bereiken?

14. draga

draga Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.657
    0
    36
    3 baantjes in de schoonmaak. Eindelijk werk!
    drentse land

Je kan het ook omdraaien en denken: die arme man geniet van zijn sigaretje en anders moet hij met die vrieskou naar buiten . wij gaan wel in een andere kamer slapen.:D;)
    Nu even serieus: Ik snap best dat je het als niet roker vind stinken en er last van hebt. Maar het is nu eenmaal zijn huis en daar mag hij roken. En natuurlijk is het balen dat hij niks met jullie klachten doet. Maar ik denk dat je geen poot hebt om op te staan. Dus ik vrees dat er niks aan te doen is.
    Ik hoop voor jou dat hij nog voor rede vatbaar is dus succes ermee.

15. dushi85

dushi85 Actief lid

23 aug 2009
    354
    0
    0
    Echt een hele vervelende situatie. Je buurman verbieden te roken kan niet maar ik vind dat hij wel rekening met jullie moet houden. Jullie zitten ongevraagd in zijn rook!!!
    Ik heb een stukje gevonden op de site van de rijksoverheid:

Stankoverlast door uw buren

Stankoverlast kan ook veroorzaakt worden door mensen in uw omgeving, zoals uw buren. U kunt het beste eerst onderling naar een oplossing zoeken. Als u er niet samen uitkomt, kunt u contact zoeken met Bouw- en Woningtoezicht van de gemeente. Meestal staat in de gemeentelijke bouwverordening dat de gemeente kan optreden tegen mensen die op een hinderlijke manier rook, stank of roet verspreiden.

16. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Op een hinderlijke manier rook of stank.
    Dat gaat niet over rook van een sigaret maar over mensen die het zo nodig vinden om van alles te verbranden achter in de tuin. Stank gaat over vuilnis zakken die afschuwelijk ruiken in de volle zon.

Als je al met hem hebt geproken daarover. En hij doet er niks aan jammer dan, hier kun je gewoon niks tegen doen. Hij zit in zijn eigen huis en als hij graag buiten gaat staan dan mag dat, want is in de open lucht.
    Jointjes kan ik me iets bij indenken maar ook daar kun je niks tegen doen. Het ligt er ook met aan hoe de wind staat natuurlijk

17. Nescio

Nescio Niet meer actief

Helemaal eens!

Buiten dat de stank gewoon erg vervelend is, is meeroken ook nog schadelijk, en ik snap niet dat rokers daar niet wat meer rekening mee houden. Maar o wee als je er iets van zegt. Ik wil die rook niet in mijn buurt en vind het al asociaal als iemand in een vol bushokje een sigaret opsteekt. Doe dat even lekker buiten. Of bij zo'n rookpaal als op het station, het lijkt me dat dan de 'glamour' van een sigaret er wel af is (ziet er zo zielig uit).

Ik hoop dat er een oplossing komt TS, inderdaad proberen jullie eigen huis zo 'rookproof' mogelijk te houden, kijk wat je binnen zelf kan doen (bijvoorbeeld zo'n speciaal filter). Overigens is de ventilatie niet al te best als de rook van de buurman bij het luchten in jullie slaapkamer komt... normaal gezien moet de buitenlucht dat filteren denk ik zo?
    Juridische stappen zal denk ik de verhouding alleen maar verslechteren en je moet goed weten of dat is wat je wil... succes in ieder geval!

18. mh81

mh81 Bekend lid

29 jan 2009
    748
    11
    18
    He, wat ontzettend vervelend. Ik ben een roker en ik zou er persoonlijk alles aan doen om het woonplezier van de buren niet aan te tasten! Je kunt denk ik ook weinig doen maar ik hoor weleens dat een paar kommetjes azijn in een vensterbank aardig wat stank wegneemt. Misschien een optie? Vind het echt ontzettend vervelend dat je zo'n asociale buurman hebt..

19. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Dat maak jij er van. Ik denk dat het gaat over ALLE vormen van rook- en stankoverlast.

20. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Kijk, dat is nog eens meedenken. Weet je, een goede buur is beter dan een verre vriend. Ik snap werkelijk niet waarom mensen geen moeite willen doen voor een goede relatie met de buren. Ben blij dat het hier wél perfect gaat met alle buren. En dan spreek ik van in ieder geval zes huizen op een rij, die allemaal rekening houden met elkaar.

Deel Deze Pagina