Gek van rokende buurman, huis stinkt

Discussie in 'De lounge' gestart door Yupgup, 30 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Stinkende vuilnis is denk ik een stuk minder giftig dan wat je inademt als je tweedehands rook in je huis kado krijgt. Roken is nogsteeds iets geaccepteerds (zeker met dit slappe kabinet met haar halve maatregelen in de horeca, maar dat terzijde), er is geen wezenlijk verschil tussen stank door rottend vuil, verbranding van iets in je tuin (ook verboden) en sigaretten. Dat verschil maak je alleen maar omdat roken zo 'normaal' is en ander vies gedrag niet.

Voor een niet-roker is roken minstens zo ranzig als stinkend vuilnis, namelijk.

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.267
    6.795
    113
    De stankbeleving is dan wel misschien hetzelfde als vuilnis of andere stankoverlast maar het roken thuis is niet verboden dus is er denk ik erg weinig aan te doen.

In goed overleg misschien...

3. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Nee hoor. Rook hoort bij het verbranden van bijvoorbeeld oud papier in je tuin. Niks met sigaretten te maken. En stank is echt van overmatige lucht,denk bijvoorbeeld aan een huis met 20 katten/honden die niet verzorgd worden en bijvoorbeeld vuilniszakken. Dat weet ik omdat mijn ouders dus een conflict hebben gehad met hun oude buren. Over wiet lucht. En dat is toen helemaal tot de bodem uit gezocht, daar kun je echt niks tegen doen als de betreffende buurman/vrouw niet mee wil werken. En dit zeg ik niet omdat ik rook (buiten) maar omdat mijn ouders een soort zelfde clinch hebben gehad.

4. juultjeT

juultjeT Fanatiek lid

23 mei 2011
    2.026
    1
    0
    ambulant hulpverlener
    Drenthe
    Met stijgende verbazing lees ik hier de reacties waarin het woord 'verbieden' valt met als aanvullende boodschap dat het belachelijk is dat er over de rokende buurman gezeurd wordt! kom op zeg! denk dat het de rokers zijn die zich zo aangevallen voelen. niemand heeft het er hier toch over dat yupgup de buurman moet verbieden te roken in zijn eigen huis? Natuurlijk kan dat niet, maar ik lees ook nergens dat dat is wat yupgup wil. wat yupgup wil is zelf rookvrij leven en dat haar kindje straks niet als meeroker bij haar slaapt. maar wat ik nog het vreemdste aan de reacties vind:als je vind dat iemand in zijn eigen huis overal mag roken ondanks de overlast die anderen van hebben, omdat het tenslotte zijn huis is, zou je dan ook niet klagen als jouw buurman of buurvrouw de muziek lekker hard zet IN ZIJN EIGEN HUIS?

ik kan me heel goed voorstellen dat je er last van hebt als die rook met bijbehorende geur in je huis komt. als je het lekker vind rook je waarschijnlijk zelf wel, maar dat is niet het geval.

yup misschien kun je de buurman eens vragen om op het moment dat je er last van hebt te komen ruiken bij jullie. misschien heeft hij niet in de gaten hoeveel last jullie ervan hebben. leg dan ook uit dat jullie beebje straks bij jullie komt slapen en dat je je zorgen maakt om zijn gezondheid. hoe dan ook zou ik me niet neerleggen bij de huidige situatie. Als buurman niet mee wil werken, misschien dat er dan toch via een andere weg iets te proberen valt. wellicht kun je bij de gemeente om raad vragen?

5. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    Stankoverlast gaat niet over gewoon roken maar over verbranden zoals een voorganger al zij..

Ik snap dat niet rokers last hebben van rokers kan ik me wat bij voorstellen, maar dat hoeft toch niet te betekennen dat de rokers maar gelijk moeten deinzen voor de niet rokers.. Maar goed andersom natuurlijk ook niet..

6. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    nee want het is zijn of haar huis ;) en als het na 22.00 is dan vraag ik om 23.00 of het wat zachter mag..aangezien dat hier in de huisregels staat dat er tot 22.00 hard muziek gedraaid mag worden en daarna zacht ;)

7. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Dus dag in dag uit harde muziek de hele dag lang, als je bijv kinderen hebt die nog slapen? Vind je geen probleem?

8. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Ik denk dat de buurman dat helemaal niet ruikt :). Mijn zus rookt in huis en ruikt bijv niet eens dat haar hele huis naar de peuken meurt, mijn vader rookte vroeger altijd onder mijn slaapkamerraam en vond ook dat ik me aanstelde want hij rook nooit wat binnen, maar ondertussen lag ik daar met een geïrriteerde neus en keel alles omdat hij zo nodig op die plek z'n peukie moest roken. Veel rokers zien ook het gevaar helemaal niet zo in wat betreft gezondheid.

9. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    uhm nee waarom zou ik daar moeilijk over gaan doen? tis toch hun huis. tuurlijk zou ik het niet leuk vinden maar goed tis hun huis dus heb ik weinig over te zeggen als buur he :) Maar gelukkig is dat hier niet. dus daar heb ik geen last van

10. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Ik denk dat wanneer je er zelf pas mee te maken krijgt je wel moeilijk zou gaan doen haha. Ook al mag het gewoon, zoiets doe je gewoon niet als buur want het is rete-ascociaal. We hebben in Nederland wel overal wetten en regeltjes voor maar er bestaat ook zoiets als ongeschreven regels en daar vind ik het verhaal van ts ook onder vallen.

11. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    Ja goed maar wat wil ts dan doen alas de buurman in questi niet mee werkt dan kun je niks want het is zijn huis :) dat is wat ik probeer te zeggen de hele tijd. ze kan niks want het is ZIJN huis.

12. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    ja ik zou het heft in eigen hand nemen, maar thats me. Desnoods constant hinderen, goede buren ben je toch al niet meer wanneer hij totaal niet wil meewerken.

13. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Mijn buurman draait van 19:00 tot 24:00 kei harde hardcore.
    Op vrijdag en zaterdag heeft hij geregeld een feestje en kunnen wij mee genieten van de herrie en muziek.

Maar klagen nee ik stoor me er niet aan ondanks dat ik in mn bed lig te trillen. Ik draaide ook wel eens kei hard muziek.
    Mijn baby krijst wel eens de boel bij elkaar midden in de nacht.( en nee dan heb ik het niet over huilen maar echt kei hard krijsen )

Hoor ik hem ook nooit over.

14. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Eh, rook is in principe gewoon rook, als je het nuchter bekijkt. Het verschil is niet wezenlijk, het verschil zit in sociale acceptatie van sigarettenrook en het daaruit volgende taboe op het verbieden van zo'n vieze, overlastbezorgende en gezondheids-schadende gewoonte.

Dat je geen oud papier mag verbranden in je tuin heeft volgens mij met brandveiligheid te maken en niet per se met rookoverlast.

15. cindybaby71

cindybaby71 Niet meer actief

nou dan heb je nog geluk:cool: tot maar 24 uur! onze buren beginnen op vrijdag avond rond 20 uur,bezoek dansen op het laminaat en dan KEIharde muziek tot s'morgens een uur of 8 :$:$ en dan zo door tot maandag morgen! wij zijn het weekends bekaf:x

we hebben de politie al gebeld,ze komen ook,vragen of de muziek iets zachter kan om vervolgens als de politie weg is weer de muziek keihard te zetten!
    ik weet niet meer wat we kunnen doen en we zijn nu ook dringend op zoek naar een andere woning(voordat ik hun vermoord):x

16. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ja hier is het in het weekend letterlijk het hele weekend feest beneden.

Maarja hij is nog jong vind dat leuk ( deed ik ook toen ik net op mezelf woonde ) En denk dat hij meer last van mijn kind heeft als ik van zijn muziek:D

17. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Heb niet het hele topic gelezen, maar herken het wel hoor. Wij hebben hele aardige mensen, maar ze roken als ketters, en hebben twee honden. Serieus, hun huis stinkt zo erg, dat we in de zomer overal waar we de ramen open hebben hun huis ruiken bij elk vlaagje wind. Om over tuin en dakterras maar niet te spreken :(

Echt zo vies, je snapt niet dat ze er zelf in kunnen wonen. En zo ongezond, pfff.

18. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Ja, idioot eigenlijk he.

Ook een aspect is de ontzettende verslaving die de meeste rokers toch wel hebben, en verslaafd maakt vaak nogal raar en "zelfzuchtig": hoe vaak ik niet al ruzie heb gekregen met een roker die al paffend vlak naast mij kwam zitten op een bankje oid, en die ik vroeg liever niet naast mij te roken omdat ik er last van had. Omdat het dan buitenlucht is zou je er geen last van kunnen hebben.... De enkeling die zegt: o ja? sorry! En dan ergens anders gaat zitten/staan is echt heel zeldzaam.

19. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Dit is een heel lang en lastig proces. Toevallig hebben wij een buurman en buurvrouw die overlast hadden van hun buren (wonen op dezelfde gallerij als wij). Na heel lang procederen met verschillende bewijsstukken is het ze dan uiteindelijk gelukt hun gelijk te halen (de desbetreffende persoon is verhuisd, wat overigens níet de bedoeling was). Maar dit heeft echt heel lang geduurd omdat de woningbouw niet 'zomaar' maatregelen mag en kan nemen.
    En dan was deze stank nog wel wat erger dan een rooklucht:)

20. cindybaby71

cindybaby71 Niet meer actief

ze zijn niet meer zo jong hoor,dat vind ik juist het erge!
    ze zitten in de bijstand,schuldsanering,slapen een gat in de dag,maar wel elk weekend big party?? wij moeten iedere cent omdraaien dus ik vraag me af hoe ze het doen:$

Deel Deze Pagina