Ow??? En waar haal jij dat vandaan uit de tekst? Rook is rook hoor...of het nou van 20 sigaretten zijn die in een keer hun slaapkamer invliegt zodra die deur opengaat of wanneer iemand een klein fikje stookt waar iemand last van heeft.
Ik vind het nogal vreemd dat sommige mensen er zijn van het 'het is mijn huis, ik doe lekker wat ik wil, want dat mag van de wet!' ... Er bestaat ook nog zoiets als gewoon rekening houden met anderen. TS eist helemaal niet dat haar buurman verhuist (ik las ergens dat iemand dat zo had opgevat, maar dat zegt helemaal niemand) of dat hij minder gaat roken, ze verwacht alleen maar dat hij sociaal is en (samen met haar) nadenkt over een oplossing. Dat doet hij niet en dat is in mijn ogen het probleem. Ik heb het idee dat TS zelf best openstaat voor een compromis; de buurman volledig niet. Hij paft dus zijn hele kamer vol en gaat dán luchten? Nou, misschien helpt het al behoorlijk wanneer hij idd de deur op een keur zet tijdens het roken, dan komt niet alles in een keer naar buiten en bij TS naar binnen. Maar goed, als hij echt niet mee wil werken, dan houdt het inderdaad op. Ik zou zelf niet kinderachtig terug gaan pesten met muziek of wat dan ook, dan verlaag je jezelf alleen maar en wordt het voor jezelf denk ik ook alleen maar vervelender. Je kan dan hooguit zelf zorgen voor een betere ventilatie op je slaapkamer (dus bv iets dat goed is af te sluiten en zonodig bijvoorbeeld een mechanische ventilatie). Ik heb zelf overigens nooit last gehad van rook van anderen, maar mijn man is erg allergisch en krijgt er dus ook enorme traanogen van. Niet alleen van sigarettenrook, overigens, ook van bbq's enzo. Onze buren roken ook buiten in hun tuin, en dat ruiken we op onze slaapkamer ook goed. 's Zomers gaat de bbq daar vaak dagelijks aan. Maar zodra wij onze ventilatieroosters dichtdoen, is het echt afgesloten en komt er niets binnen. Dus ik ben erg blij met onze ventilatieroosters...
Zo, even een dagje niet op ZP en wat een reacties Zal nu even reageren, weet niet meer wat van wie kwam hoor: - We ergeren ons al maanden maar wisten niet waar het vandaan kwam. Rookgeur op de gekste tijden, vaak snachts. Konden ons niet voorstellen dat het onze buurman was. Nu bleek dat toch zo te zijn, hebben hem gevraagd rekening met ons te houden en meneer reageerde begripvol-dachten we. - Een nacht later staat onze slaapkamer weer vol rook. Ik kan er absoluut niet tegen en word er wakker van. Na twee uur luchten is de ergste rook pas weggetrokken en kunnen we weer slapen. - Dag erna gaan we heen om oplossing te zoeken. Meneer weigert om op het balkon te roken of een ander raam open te zetten nadat hij zijn eigen eoning blauw heeft gezet. Waarom? Geen idee. Zijn eerste opmerking was die dag al 'ik ga niet stoppen met roken voor jullie hoor'. Ook uitgelegd overbaby die straks in de rook ligt, maar nee. - Nog een paar slapeloze nachten. Ergernis wordt groter. - Nogmaals (jaja, rustig!!) met hem gepraat. Hij reageert nu een stuk begripvoller. Maarrrr... De nacht erop gebeurt het gewoon weer!! Ben hem nu echt even zat. Doe dan niet alsof het je interesseert/je er wat aan gaat doen, grr. Maarr... Vandaag hopelijk een 'compromis' bereikt. Hij heeft zijn voordeur vanmiddag opengezet ipv zijn achterdeur. Onze gang en berging/washok stonken, maar de babykamer niet! Die ligt er gelukkig ver genoeg vanaf. En onze slaapkamer stonk dus ook niet. Wij zijn voorlopig 'blij', enige wat we nu nog kunnen doen is hopen dat hij ooit beseft hoe ongezond die troep is en zijn peuken door de wc spoelt zodat ook de rest van ons huis weer fris ruikt.
gelukkig heeft hij er iets mee gedaan.en ik zou lekker een heftige luchtverfreisser in het was hok hangen en iets anti nicotine in de hal.
wat dus ook al in het topic benoemd is, nu is buurman toch verhuist kwa deur om te luchten en is er toch geen tevredenheid, want er is al benoemd dat er geklaagd zou worden over de andere kamer(s) die dan gaan stinken (en so it is) voorlopig blij? dus volgende maand gaan jullie verder klagen?
Babybergen, dat lijkt me wat overdreven. Yupgup schrijft al dat ze nu alleen kunnen hopen dat het ooit helemaal over gaat. Met andere woorden; ze nemen er genoegen mee. Mijn idee erover: Dat je iets doet in je eigen huis waar iemand weleens last van heeft is tot daar aan toe. Maar als iemand dag in, dag uit hinder ondervind van iets dat de gezondheid ernstige schade toebrengt is dat heel wat anders. Maargoed, mensen die roken verpesten toch hun eigen lichaam al en dat van een ander kan ze dus helemaal niks schelen. (uitzonderingen daargelaten!) Yup, ik hoop van harte dat dit een goede oplossing is en jullie straks weer lekker, en bovenal GEZOND kunnen slapen.
Wij hebben ons rooster afgeplakt met dikke tape (ook als hij gewoon dicht zit komt de lucht er nog doorheen alleen bij ons is het wietlucht van de buren... bleg) de tape helpt goed moet ik zeggen en in de zomer laat ik de slaapkamer deuren open en lucht dan vanaf de andere kant van het huis.
Lezen is ook een vak... OT: Snap niet dat het voor sommige mensen zo moeilijk is om rekening te houden met anderen. Of het nou over roken, muziek, gillende kinderen of wat ook gaat. Als het bij jou binnen is hoeft dat niet automatisch te betekenen dat anderen de overlast dan maar moeten slikken omdat het binnen gebeurt! Zou wat zijn zeg. Dan kan ik mijn zonen beide op drumles laten gaan en kunnen ze zoveel oefenen als ze zelf willen. Het gebeurt immers ijn mijn huis. Dus maak ik alleen uit wat er gebeurt. En voor buiten geld feitelijk het zelfde. Want die omgeving is wel van iedereen maar dan nog hoor je in een drukke bewoning als een dorp of stad rekening te houden met elkaar. Anders zouden hang jongeren met gettoblasters en knetterendknallende brommers ook niet erg zijn. Het is immers buiten dus wat zeur je? Enige wat rekening houden met elkaar kost is even nadenken over wat er gebeurt en hoe je het probleem wat anderen er mee hebben kan verminderen. Als dat betekent dat je je huis aan een andere kant moet luchten zodat een gezin met zwangere vrouw en straks een kindje niet in jou rook legt. Waarom zou dat dan teveel gevraagd zijn?
Ik ben bang dat hij zich over een week weer bedenkt. Daarom ben ik voorlopig blij. Je weet maar nooit met hem, heb er zoals je misschien begrijpt niet veel vertrouwen in dat het nu ook over is.