Gek worden van uitstelgedrag

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door hummeltje5, 25 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Zo zou ik het ook doen. Als het hem daadwerkelijk om de aandacht te doen is, dan heeft hij vermoedelijk snel door dat hij die op andere momenten moet zoeken. En wie weet gaat hij dan ook wel eerder op de dag poepen? ;)
     
    hummeltje5 en Neuzeke vinden dit leuk.
  2. Dompiewompie

    Dompiewompie Fanatiek lid

    2 jul 2018
    1.168
    1.488
    113
    Vrouw
    Hier ook een bijna 4jarige die altijd of smorgens heel vroeg of savonds net na het in bed liggen wil gaan :rolleyes:

    ik zeg altijd gewoon ‘ok ga maar’ en doe het traphekje open zodat hij alleen naar onder kan gaan. Als het hem niet lukt om zijn billen af te vegen roept hij mij maar meestal gaat dat prima. Hier is het dus ook vaak een ‘vervelend’ tijdstip maar ik geef hem er geen extra aandacht voor.

    Hier is trouwens wel een potje op hun kamers, maar daar mogen ze alleen op plassen.
     
  3. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.457
    13.054
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ja precies die laatste zin denk ik dus ook. En 1-op-1 aandacht nodig hebben is een natuurlijk iets, alleen de manier waarop zint ons in deze niet zo, omdat op de manier waarop hij het doet het als een negatieve manier van aandacht vragen voelt voor ons (tenslotte is bedtijd bedtijd en daarbuiten is er gedurende de middag gemiddeld zo'n 2,5 uur waarop hij 1-op-1 aandacht van ons kan krijgen (en dan reken ik de rest van de momenten op de dag nog niet eens mee)).
    We hebben liever dat hij dat op een positieve manier vraagt, maar in deze weten we zelf ook even niet zo goed hoe we hem dat dan aan moeten leren..
     
  4. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.457
    13.054
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Dat traphekje hebben we niet geplaatst om hem te pesten natuurlijk :rolleyes:
    Dat traphekje hebben we geplaatst voor de veiligheid.

    Die laatste zin is dus wat we gaan proberen of dat dè oplossing is voor ons, met dank aan @NiekeKris voor het niet veroordelend wijzen met een vingertje maar constructief meedenken wat ik nou juist net nodig had :thumup:
     
  5. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.457
    13.054
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    I got your point en kan zeggen dat dat juist één van de dingen is die hier soms weer wat strakker aangespannen moet worden.
    Mijn valkuil is dat ik er zelf nogal een handje van heb om alles tot in den treure te willen uitleggen aan m'n kleuter, in de hoop dat ie dingen gaat begrijpen en het op een gegeven moment makkelijker gaat worden zodra z'n eurootje eenmaal gevallen is...
    Punt is alleen dat ik hem onbewust soms wel iets te veel en/of iets te lang aandacht geef, terwijl ik op sommige momenten juist maar beter m'n mond kan houden en geen aandacht kan geven.

    Meestal ben ik me een poosje nadat het weer wat minder gaat er wel van bewust, maar dit keer was ik dat klaarblijkelijk nog niet :p
     
  6. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.008
    4.182
    113
    Uiteraard heb je het hekje niet geplaatst om hem te pesten. Maar de " bijwerking" is dat hij niet kan gaan poepen en het daardoor het ideale middel wordt om extra aandacht te krijgen.
    Door het hekje dan open te laten ontneem je hem dat middel.

    Mijn dochter deed dit ook vaak ( slaapt op zolder) eerst wachtte ik dan op haar kamer om haar daarna weer in te stoppen. Maar zo rond de 7 jaar ( ze liet zich dan lekker instoppen etc, moest dan nog naar de wc en dan weer ingestopt worden) ben ik daar mee gestopt. Dan ging ik ook naar beneden en weer naar de kamer, dan was ze wel heel boos want ze moest nog ingestopt worden. Eh ik stop je elke avond lekker in, vervolgens ga jij weer naar de wc, jammer dan maar mama blijft niet bezig.

    Ook ik probeer alles uit te leggen maar soms is kort door de bocht duidelijker
     
  7. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ah ja, dat is hier ook wel zo, als ze tijdens de pyjama aantrekken ofzo naar de wc gaan, dan wacht ik gewoon. Maar als ze na het instoppen nog gaan, dan kruipen ze zelf weer in bed - ingestopt is ingestopt ;)
     
  8. juf1987

    juf1987 Fanatiek lid

    30 sep 2014
    1.830
    1.661
    113
    Leerkracht
    België
    Hier ook een pittige dochter, met tevens stoelgangproblemen (en plasproblemen).

    Hier werkt het net goed om haar op regelmatige tijdstippen naar het toilet te laten gaan (ook om te poepen) bij ons mag ze dan haar tablet meenemen, we zetten de time timer op 5 minuten, is er dan niets gekomen, prima maar dan heeft ze wel geprobeerd. (tip trouwens van de uroloog, kinderarts en kinesist)

    Hier is dit dus 's morgens en 's avonds. We merken vooral dat als ze de tijd niet neemt ze soms klein beetje poep in haar onderbroek heeft...

    Dus aan TS: misschien is het een idee om hem net die aandacht al te geven voor het bedtijdmoment: bv. wat vindt hij leuk? Boekje lezen, muziek luisteren? Dat je voor het slapengaan een poepmoment inlast waarop hij even op een 'leuke' manier die aandacht krijgt. Tip die wij kregen is 2 liedjes of een 5 tal minuten lezen. (bij ons is het nu de tablet)

    Niet zindelijk zijn 's nachts wordt nog beschouwd als 'normaal' tot 7 jaar, dus laat je daarin niet opjagen :).
     
  9. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.538
    11.096
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  10. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.457
    13.054
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ja klopt. Het nadeel is dus wel dat ie z'n zusje in de ochtend terroriseert als we het hekje open laten, dus voor ons voelt het alsof we geen keus hebben dan 'm dicht te doen.
    Maar zoals eerder gezegd ben ik met de tip van NiekeKris heel erg blij en gaan we dat de komende 1-2 weken uitproberen om te kijken of dit het gewenste effect bereikt (-> hekje pas dichtdoen als we zelf naar bed gaan).
     
    Fuddey vindt dit leuk.
  11. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.457
    13.054
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Dank voor je niet veroordelende reactie ♡

    En zijn zéker tips waar we wat mee kunnen ook!

    Ook hier een kind wat maar beter op regelmatige tijden naar de wc kan gaan.

    Vwb. dat laatste laat ik me ook niet echt opjagen.
    Enige wat ik wel moeilijk vind om te lezen zijn de verhalen van de kinderen die van de één op de andere dag zowel dag- als nachtzindelijk zijn (die van ons heeft er 1,5 jaar over gedaan om overdag zindelijk te worden en dat is nu 2 jaar geleden en nu 2 jaar later is ie dus nog altijd niet nachtzindelijk -> en ik weet vrij zeker dat dat niet komt omdat het hekje nog altijd de meeste nachten dicht is).
     
    juf1987 vindt dit leuk.
  12. roever

    roever Niet meer actief

    Hier oudste , word juli 5.
    Heeft ook een periode gehad dat ie altijd moest poepen als die net in bed lag..
    Wij dachten ook dat het “met opzet was”.
    Maar schaam me ondertussen de ogen uit de kop dat we dat dachten...

    Nu weet ik niet hoe ver hij in ontwikkeling is maar, hier slaapt hij op zelfde kamer met jongste broertje (1,5)
    En hij gaat gewoon stilletjes naar beneden om te poepen op wc..
    en ja, soms word broertje wakker, maar dan is dat maar eenmAal zo. ze beiden weer lekker instoppen en verder slapen maar.
    En misschien optie om sowieso luier uit te laten? Want nu is het voor hem misschien ook wel heeeel onduidelijk wat nu exact de bedoeling is.


    Wel zou ik opletten dat poepen fijn/leuk blijft... voor dat hij helemaal niet meer durft te poepen.. dán beginnen pas de echte problemen :(
     
  13. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik zou denk ik het terroriseren van zusje aanpakken, zodat heel dat hekje niet meer nodig is. Dan kan hij gewoon zelfstandig naar de wc, of dat nu 's avonds is of 's nachts.
     
    Roanna vindt dit leuk.
  14. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.457
    13.054
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Kun je misschien meer vertellen over de laatste zin uit je eerste alinea? Is er bij jullie kind iets medisch aan de hand, bedoel je dat?

    Vwb. je laatste alinea ben ik het helemaal met je eens.

    Luier uitlaten lijkt me vooralsnog geen optie. Hij wordt in z'n slaap niet wakker als ie moet plassen.
     
  15. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.457
    13.054
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Daar heb je een goed punt.
    Vooral ook omdat het op een gegeven moment natuurlijk ook de bedoeling is dat ie nachtzindelijk wordt... (en dan zou het helpend zijn als het hekje gewoon open kan blijven zodat ie kan gaan als ie aandrang voelt).
    Heb jij goede handvaten hoe we dit aan kunnen pakken?
     
  16. roever

    roever Niet meer actief


    Daar bedoeld ik eigenlijk mee, dat het vd zotte is om te denken dat ze het met opzet doen... :/
    Geheid dat dat een keertje voorkomt, maar dan zal dat niet alleen met poepen wezen.
    Hier werd dus een tijdje ook elke x gepoept als ze net in bed lagen. Uiteindelijk hebben we er gewoon aan overgegeven... ongeacht tijdstip.
    Nu word er “gewoon” overdags gepoept, maar ook geregeld midden in de nacht of sochtends heel vroeg.
    Je kan en moet het ook niet willen sturen...
    Ze hebben al zoveel aan hun hoofd

    maar met een luier aan worden ze (denk ik) zeker weten niet sneller wakker omdat ze niet goed voelen dat hun onderbroekje nat word, de kunst van een luier is natuurlijk het zo snel mogelijk opnemen.

    Je zal toch een keer die stap zetten moeten.... je zou evt twee matrasbeschermers over elkaar kunnen doen.. zodat je bij elk ongelukje in de nacht alleen de natte maar hoeft te verwijderen.
    Scheelt alweer wat werk ;)

    hoe dan ook is het een lastig “project”
    Hier nog geregeld ongelukjes op school en/of thuis... hij vergeet gewoon te plassen op de wc, is te druk etc.
    Tot frustrerende aan toe... maar ze doen t echt niet om ons te plagen oid :)
     
  17. roever

    roever Niet meer actief


    Denk even mee;

    heel consequent en duidelijk zijn/vertellen dat er absoluut niemand wakker gemaakt mag worden! Geen idee of hij een favo stuk speelgoed heeft, maar die anders ontzeggen als hij dr wakker heeft gemaakt.
    Weet ook niet hoe dicht jullie bij de kamertjes slapen? Hier wilt nog wel eens helpen om stiekem om t hoekje te staan zodra ik hoor dat er iets gaande is, zodat je ze betrappen kan en op de nieuwe regels wijzen kunt
     
  18. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.694
    14.045
    113
    hier rekenen we dat soort grappen door, madame gaat dus gewoon een kwartier eerder naar bed.

    wij hebben wel een wc op dezelfde verdieping dus dat is geen issue. Maar zij bedenkt zich ook dat er nog één plasje extra kan, die dan uiteraard vaak niet thuis is. En dan is t handen wassen en tel ik tot 5 en moet ze in dr bed liggen.

    Dus geen "wuhuuu ik heb mn zin" want wij hebben de mojo "uiteindelijk lig je toch op tijd in bed, dus mij heb je er niet mee". Dus ze kan niets "winnen" (als in extra tijd/extra uitstapje) en dan is de lol er toch snel vanaf.

    Want reken maar dat als jij alleen al t gevoel hebt van "grrrr...TUURLIJK" dat hij zoiets hebt van "hihi" en niet omdat hij jullie bewust wil narren maar omdat hij kennelijk iets "bereikt heeft, wat niet echt de bedoeling was maar wél lukt". Daar ben je dan vanaf. Het "victorie momentje" is er dan uit en dan hou je alleen echt de noodzaak over, wat je allicht ook minder irritatie oplevert ookal is t poepje allicht een keertje niet thuis.

    Traphekje voor je dochter neerzetten allicht een optie? (ken de constructie bij jullie thuis niet) Dat hij wel naar de WC kan maar niet zn zus narren.

    Edit: dochter hier kan trouwens al tijden t hekje open maken. Ik had verwacht dat dat normaal was? Hij staat hier op de overloop wel dicht om te voorkomen dat ze slaapdronken de trap af kukelt maar ze kan zo naar beneden. Heb t nog een tijdje weten tegen te gaan door een kartonnetje ervoor te doen met wat tie-wraps zodat ze bovenhandig niks kon, maar daar is die bijdehand ook al overheen.
     
  19. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik ben heel erg voor gewenst gedrag benoemen; dus afspreken wat hij wel mag doen als hij wakker wordt. En denk ik ook een duidelijk tijdstip waarop de rest van het gezin wel aanspreekbaar is. Je kunt van (de meeste) 5-jarigen niet verwachten dat ze zich 2 uur zelf vermaken.
    Als duidelijk wat hij wel mag, kun je daar een beloningssysteem op zetten. Bijvoorbeeld elke keer dat het goed gaat ergens een hokje inkleuren. Eerst gaan voor 5 hokjes, als dat gelukt is mag hij ... (vul iets in dat hij leuk vindt om te doen. Maak het niet te groot. Bijvoorbeeld een keer avondeten kiezen, extra voorgelezen worden etc.) Beloning moet zijn keuze zijn, iets wat hem motiveert. Maar maak het niet te gek.

    Dan echt als hij naar bed gaat duidelijk afspreken wat je 's ochtends van hem verwacht en wat er mee te verdienen valt. Je schreef dat je de neiging hebt hem steeds dingen uit te leggen. Draai het vanaf de 2e avond om en laat hem het aan jou vertellen.
    Het helpt ook als je een visuele reminder in zijn kamer hebt. Dat kan eventueel een tekening zijn die jullie samen gemaakt hebben.

    Als hij 5 keer gehaald heeft; belonen! Keer erop kan hij met 10x goed gedrag een beloning verdienen. En zo bouw je het op.

    Het is even een investering. Maar wel één waar je vaak succes mee hebt en het levert je echt wat op.

    Mocht het niet werken met alleen belonen, kun je ook werken met straffen als hij 's ochtends echt heel vervelend is.
     
    Roanna en Sylver vinden dit leuk.
  20. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.530
    3.757
    113
    Overijssel
    Hoe “straf” je anders dan als hij iets doet wat niet mag?
    Ik wilde ook net als tupp schrijven dat je inderdaad dat gemier met zusje in de ochtend misschien kunt aanpakken?
     

Deel Deze Pagina