Mijn vriend wil al best wel een tijdje dat de kleine bij zijn moeder (haar oma ) gaat slapen. Nu heeft hij voor afgelopen weekend een nacht afgesproken. Zijn moeder is het type hippie. Niks mis mee maar ziet in niks een probleem. Zo waren wij er een tijdje terug en oma vroeg of de kleine even met haar mee ging. Ze loopt dus achter haar oma aan om vervolgens om te draaien en bijna (ik draaide me toevallig om en kon nog net vliegen) van de trap af te vallen. Dus ik zeg in mijn schrik potverdorie valt ze bijna van de trap waarop mijn schoonmoeder zegt ja dan moet je opletten. Ik gaf als antwoord tja volgens mij vroeg jij of ze met je mee liep en misschien had ik moeten kijken wat ze deed maar ik verwacht dat als oma dat vraagt deze ook oplet. Vervolgens zegt ze ach ja er is niks gebeurd. Dit is een van de voorbeelden, oma let wat minder op en ik heb al een aantal keren gehad dat ik of mijn vriend net op tijd was. Als ik daar iets van zegt dan zegt ze nou ik heb vier kinderen opgevoed ik denk dat ik op deze ook wel kan letten. Nou is ons kleintje extreem druk en ziet in niks gevaar. Ik voel me dus niet zo prettig met het gaan slapen. Mijn vriend zegt ik ga er traphekjes neerzetten en ik zet de klinken omhoog maar toch heb ik een kriebelend gevoel. Ik vind het doodeng en vraag me af of ik rustig kan slapen die nacht. Ik heb het aangegeven aan mijn vriend dat ik me ondanks zijn goedbedoelde acties het nog eng vind, zegt ie dat ik oma ook een keer de kans moet geven dat de kleine daar mag slapen. Stel ik me nu aan en moet ik me eroverheen zetten, of zouden jullie het ook niet willen hebben?
Ik zou hetzelfde hebben... mijn kleine gaat geen nacht weg als ik er niet gerust op ben. En al die opmerkingen "ik heb er al 4 grootgebracht" blabla daar kan ik al helemaal niet tegen. Als er al meerdere keren iets bijna fout is gegaan, ik zou het niet aandurven. Ze zijn vliegensvlug en oma is ook al een dagje ouder.
Kan je er om te beginnen al eens niet samen met haar gaan slapen? Het kan een eerste stap naar meer zijn, maar zo went zij aan bij oma slapen, maar ben jij er tegelijk bij voor een extra stel ogen. Dan kan je kijken hoe het loopt en nadien haar eventueel alleen laten gaan.
Het politiek correcte antwoord is natuurlijk: ja je moet je schoonmoeder die kans geven.. Aan de andere kant kan dat alleen als je er zelf gerust op bent en dat ben je niet. Ik zou het niet doen. Het kan goed gaan, maar áls er ook maar iets misgaat vergeef je het jezelf, je schoonmoeder én je man nooit..
Kan het niet zijn dat het automatisch gaat omdat ze weet dat jullie er toch zijn? Ik heb ervaren (en aantal jaren in zelfde huis /eigen app.) bij schoonouders gewoond en merkte ook dat als wij er waren zij iets minder op de kinderen lette dan als ze alleen met de kinderen zijn. (ik kon door raam kijken ed )
Ik heb geen kinderen om oma te plezieren...hier is de oudste uit noodzaak 2 keer uit logeren gegaan bij mijn moeder( ik lag in het ziekenhuis& man moest blijven) en de jongste nog nooit (2 jaar bijna) Pas als ze er zelf naar vragen. Doen wat jij wilt! Ze zijn overigens om de week wel paar uur bij mijn moeder , dus vertrouwenskwestie is het hier niet. Krijg alleen jeukaanvallen van dat moeten logeren
En daar ben ik dus inderdaad bang voor, als het misgaat dan vergeef ik het mezelf en hun nooit meer. Ik heb het slapen al een keer tegengehouden toen mijn vriend het had geregeld en ik vrees als ik het nu tegenhoud dat hij ook boos word. De ene kant logisch natuurlijk aan de andere kant weet hij hoe ik er over denk. Misschien is het inderdaad een reactie van haar om niet te reageren omdat wij er ook zijn. Ben d'r alleen zo onrustig onder. Het is niet zo dat ik dat bij iedereen heb, het is niet de eerste keer dat ze uit logeren gaat en ons meisje heeft er ook absoluut geen problemen mee om bij een ander te slapen. Enuh ondanks dat het niet de eerste keer is krijg ik inderdaad ook jeukaanvallen van het uit logeren. Het gebeurd bij ons ook alleen als we ergens naartoe moeten en er niemand tijd heeft om bij ons op te passen.
Beetje los laten. Ik zelf let meestal prima op ook op de kinderen van andere. Weetje het is natuurlijk ook zijn kind. Niet alleen van ons moeders. Deze zaterdag is mijn dochter ook gaan logeren alleen bij een tante omdat ik een feestje had( voor de tweede keer alleen) vorige keer ging ook goed was in eens spontaan. Hun hebben en heel enge stijlen trap en toch moet ik het een beetje vertrouwen. Zondag haalde we haar op ik had mijn handen vol rotzooi ze ging voor mij de trap af oke ze is wel vier jaar maar pff vond het dood eng en zij voor mij kletsen ( dochter ik zeg let op de treden) zag er al naar beneden donderen maar ik ben zelf ook bang voor die trap is zo stijl brr. Dunne treden,. Beetje los laten. Mijn motto is wel een beetje als ze ergens leren logeren is het in het geval van echte nood echt handig als ze ergens kunnen logeren.
Het lijkt mij ook moeilijk om je kindje "uit handen" te geven, hoor. Toch zou je erop moeten kunnen vertrouwen dat oma goed oppast, de verantwoordelijkheid ligt bij haar. Als je het nooit probeert, kom je er ook nooit achter. Goede afspraken maken en toch maar een keertje proberen los te laten. Het gaat vast heel goed en dan vraag je je af waar je je druk over gemaakt hebt
Ik zou eens met oma gaan praten hierover,maar ik begrijp je ,hier precies zo,n "hippie" schoonmoeder.
Of ik het nu echt nog tegen kan houden vraag ik me af, hoe graag ik het ook zou willen. Of ik zou ineens spontaan ziek moeten worden vraag me voornamelijk af of het een normale reactie is. Of elke moeder het zo voelt/ziet of dat ik inderdaad er meer ontspannen mee om moet gaan en het wat los moet leren laten. Ofwel doe ik het fout. Het is voor mij de eerste en ik wil haar niet 'verpesten' door haar bewust niet los te laten.
Mijn vriend heeft al twee kinderen en wij zijn toch wel wat strenger met onze opvoeding dan de opvoeding die mijn vriend heeft gehad. Dit krijgen we ook bijna elke keer te horen als wij dus een van de kinderen roepen omdat ze iets doen wat ze niet mogen. We gaan al bewust niet meer zo vaak naar haar toe omdat ze op het moment als we daar zijn al onze regels teniet doet. De kinderen van mijn vriend commanderen haar ook en zij gaat hierin mee. Ik kan nog tal van voorbeelden noemen. We hebben hier al zo vaak met haar over gepraat en het enigste wat we dan te horen krijgen is doe toch wat relaxed dat is beter. Als mijn vriend dan zegt nou ma ik vind onze opvoeding prettiger dan de opvoeding die ik heb gehad snapt ze dit niet.
Ach, die opmerkingen over oma niet plezieren, sorry, maar daar ben ik het niet mee eens. Je kan wel oma plezieren en moet soms je angsten opzij zetten. Ze kan wat minder oplettend zijn, maar alleen al haar huis even babyproofen is al voldoende vind ik. Laat je vriend de hekjes plaatsen enzo en het komt wel goed. Ze heeft er idd al 4 opgevoed, ik vindt dat wel een goede reden. Ook al is ze nu wat trager door ouderdom mss en je meisje zeer snel, dan nog is dat geen reden om niet bij oma te gaan logeren. Ik kan wel begrijpen dat je kwaad werd om die opmerking, want als zij vraagt om mee te gaan moet ook zij opletten. Maar is geen reden om oma het genot van voor haar kleinkindje te zorgen te ontzeggen.