Uit het onderwijs stappen?

Discussie in 'De lounge' gestart door rijo, 10 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.275
    2.035
    113
    De vraag staat er al zo'n beetje ;) Wie heeft dat gedaan en wat ben je gaan doen?

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.829
    19.163
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Andere ervaring; ik heb het overwogen, ontdekte dat ik met mijn pabo-diploma niet veel anders kon en ben toen toch maar door gegaan. Geen spijt van gehad. Nu was dat bij mij in mijn eerste jaar. Ik denk dat veel beginnende leerkrachten wel hun "ik kap ermee moment" hebben. Kan dit bij jou ook het geval zijn of sta je al langer voor de klas en ben je er klaar mee?

Het ligt er wel aan wat voor diploma je hebt. Met pabo kun je vrij weinig. Als je 2e of 1e graads bevoegd bent in het VO, kun je (afhankelijk van het vak) vaak wel wat meer kanten op buiten het onderwijs.
    Als je trouwens pabo hebt en vooral last hebt van de administratieve last, maar het lesgeven nog wel leuk vindt, kan de overstap naar het VO eventueel ook een oplossing zijn. Je mag nl. een aantal vakken geven in de onderbouw. Als je een vak kiest waarin de nood hoog is, heb je best kans dat de school bereid is om je omscholing te betalen. Als je daar tenminste trek in hebt.

3. Wonnie

Wonnie Actief lid

21 nov 2012
    235
    0
    0
    Juf
    Gelderland
    Ik ben nog niet zo ver dat ik uit mijn klas wil, maar ik weet wel dat ik dit geen 40 jaar meer ga doen.
    Maar wat dan...tja?! Geen idee 😅

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.829
    19.163
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik denk dat het ook heel erg afhangt van wel type onderwijs je doet en wat je redenen zijn om eruit te willen. Ik doe nu een opleiding naast mijn werk. Dat is even pittig, maar geeft ook weer heel veel inspiratie en energie. Daardoor sta ik gewoon ook weer met meer plezier voor de klas.

5. Jaydee

Jaydee Fanatiek lid

2 feb 2011
    1.162
    0
    36
    Voor het administratieve moet je niet overstappen naar het VO hoor. Ook wij hebben hier veel last van, vooral als mentor zijnde.

Ik zit er ook weleens over te denken, ben tweedegraads bevoegd Duits, maar zou ook niet weten wat dan. Mogelijkheden zijn echt beperkt!

6. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.275
    2.035
    113
    Ik sta nu tien jaar voor de klas (PO) en het werken met kinderen, het lesgeven zelf vind ik geweldig, maar alles wat er daarnaast moet gebeuren... Het vreet zoveel tijd en energie, ik vind het echt zwaar worden (voor de zwangerschap ook al). Ik zou die tijd en energie veeeel liever aan de kinderen willen besteden. Het VO is niet mijn ding, maar ik denk dat het in het VO niet anders zal zijn. Ik zat zelf te denken aan educatief medewerker bij een museum, pedagogisch medewerker op een BSO, of echt totaal iets anders. Maar met een pabo diploma ben je inderdaad heel beperkt.

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.829
    19.163
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Mijn man werkt in het VO en ik in het PO. En ook erg veel mensen in onze vriendenkring werken in het onderwijs (VO / PO). Wij kunnen dus wel goed vergelijken. En echt: de administratieve last ligt gewoon een stuk lager in het VO. We worden over het algemeen voor gek verklaard door onze collega's op de middelbare scholen, als het gaat om groepsplannen op 3 niveaus + eigen leerlijnen, voor minimaal 3 vakken en die dan ook nog eens vier keer per jaar geëvalueerd en bijgesteld moeten worden. ;)

Maar goed, buiten dat moet de leeftijdscategorie je ook liggen.

De beroepen die je noemt zijn in principe denk ik prima te doen met je ervaring als leerkracht, als je goed ingewerkt wordt en eventueel de mogelijkheid krijgt om bijscholing te volgen. Alleen: de banen liggen niet voor het oprapen natuurlijk. Waar je in een periode van schaarste (wat betreft werknemers dan) waarschijnlijk prima aan de bak zou komen, vrees ik dat ze nu toch eerst gaan met mensen die de juiste papieren hebben en al ervaring in de betreffende sector.
    Daar kom je natuurlijk pas achter als je het probeert. Dus ik zou zeker gewoon eens wat sollicitatiebrieven schrijven en kijken wat er gebeurt. Dat kun je gerust doen, ook al heb je nog een baan.

Bij ons bestuur is er de mogelijkheid om je eigen klas/school gedag te zeggen en invalwerk te doen. Moet je ook liggen! Je bouwt veel minder een band op. Maar wel minder administratie, werkgroepen en vergaderingen (zo lang je tenminste geen langdurige vervanging treft.) En je leert wel weer veel scholen kennen. Misschien is dat iets voor je, eventueel als overbrugging?

8. BeertjeS

BeertjeS Actief lid

2 aug 2012
    286
    0
    0
    heb elders gesolliciteerd maar krijg nergens meer een baan met dit salaris en zoveel vrije dagen. het onderwijs verdient best goed is mijn ervaring en twaalf weken vrij krijg ik nergens meer. Dus ik blijf lekker hangen, ondanks de papieren rompslomp.

9. jufkrisje

jufkrisje Fanatiek lid

15 mrt 2009
    2.566
    31
    48
    #9 jufkrisje, 11 feb 2015
    Laatst bewerkt: 11 feb 2015
    Hier ook een switcher... nu kwam dat bij mij voornamelijk doordat ik geen vast contract kreeg...maar ik ben er wel erg blij mee achteraf....vond de werkdruk door de papierwinkel erg tijdrovend en niet altijd noodzakelijk...
    Heb voordat ik voldoende uren in de po een baan ernaast gehad op een bso/tso/vso al moet je dat liggen... contact kids is losser en minder diepgaand qua leerwerk maar ik werkte wel met thema's etc... nadeel bso is de spreiding uren op de dag...bso is niet hele dag natuurlijk of je zou naar kdv moeten zoeken en salaris is minder.. voordeel...bij mij zaten ze in hun handen te klappen door de expertise van een hbo'er..

Succes met je keuze!

10. Katja77

Katja77 Fanatiek lid

8 jan 2011
    1.998
    885
    113
    Groningen
    Ja ik ben na tien jaar gestopt in het onderwijs. Nu werk ik als programmabegeleider op een asielzoekerscentrum. Mijn diploma's waren voldoende. Mijn werk is een stuk leuker en relaxter (en het betaald ook nog beter). Dit is echt mijn droombaan :D:D:D

11. Toeteke

Toeteke Fanatiek lid

15 jan 2014
    1.613
    685
    113
    Vrouw
    Ik ben eruit gestapt (VO). Wie weet ga ik ooit weer terug, wanneer de focus weer meer op het lesgeven komt te liggen. Wie weet ook niet. Ben daarna terecht gekomen in een baan bij de overheid, had in eerste instantie niets te maken met ondedwijs, maar ik groeide in het verzorgen van trainingen. Erg leuk!

Op dit moment zit ik nog in m'n verlof en daarna WW. En ben ik druk bezig met bedenken wat ik nu wil :)

12. Daniellexxx

Daniellexxx Bekend lid

11 feb 2013
    658
    158
    43
    Noord-Holland
    Maar als je eens hel sec kijkt he, heb je dan die 12 weken ook echt vrij?

Ik namelijk niet. Sowieso de eerste én de laatste week van de zomervakantie ben ik bezig op en voor school. En elke vakantie een dag. Ik begin om 7.30 uur en doe om 17.30 de deur achter me dicht. Als ik geluk heb. Hoe vaak ben je buiten werktijd nog bezig voor school? Als ik 9 vakantie weken overhoud ben ik blij. En dat is helemaal niet veel meer als mijn man die bij een elektronica bedrijf werkt. En hij doet om 17.00 uur de deur dicht én mag zijn vrije dagen zelf kiezen...

Ik weet ook dat ik dit niet tot mijn 70e wil doen. Maar wat wel? Geen idee. Zolang mijn kinderen nog op de basisschool zitten blijf ik ook. Misschien dat ik daarna ga kijken wat ik zou willen en kunnen :)

13. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.472
    3.929
    113
    Vrouw
    Ik ken wel mensen die zijn overgestapt uit het onderwijs naar bedrijven die scholen als grootste klant hebben, bijv. een ICT bedrijf. Die bedrijven vinden het fijn om mensen uit het werkveld van de klant te hebben, voor bijv. het geven van training maar ook verkoop.

Deel Deze Pagina