Zwangerschapsverlof en te vroeg geboren.

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by Corinne348, Mar 2, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Corinne348

Corinne348 Actief lid

May 9, 2008
    268
    0
    0
    Hoi iedereen,

Ik even een vraag namens mijn nichtje.
    Haar baby is 10 weken te vroeg geboren. Nou zou ze natuurlijk veel later zwangerschapsverlof krijgen maar doordat haar zoon te vroeg is geboren werkt ze vanaf die dag niet meer.
    Hoe zit het dan met je zwangerschapsverlof gaat die in vanaf de geboorte van haar zoon wat betekend dat haar zoon 10 weken in het ziekenhuis ligt en erna heb je maar 6 weken vrij?

Graag uitleg?

Groetjes
    Corinne

2. Carla1980

Carla1980 VIP lid

Jul 16, 2006
    5,833
    1
    0
    Lerares basisonderwijs
    Noord-Brabant
    Je hebt recht op 16 weken verlof. aangezien haar baby geboren is voor haar verlof inging is het verlof ingaan op de dag van de geboorte en heeft ze dan dus 16 weken als ik het goed heb.Dus als de baby de 1e 10 weken in het zkh ligt heeft ze idd als die thuis is nog maar 6 wkn.

3. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

Nov 12, 2008
    17,671
    2
    0
    Zuid-Holland
    Officieel volgens mij klopt het wel wat je zegt, dacht ik.
    Maar in overleg met werkgever kan ze daarna nog zorgverlof opnemen.
    Volgens mij dan.

4. Brigitte1985

Brigitte1985 Fanatiek lid

Nov 29, 2009
    1,018
    213
    63
    volgens mij heeft ze dan ook gewoon 16 weken vanaf de dag na de geboorte. Op de site van het uwv staan dit soort dingen goed uitgelegd

5. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

Nov 13, 2008
    3,423
    447
    83
    Limburg
    Het verlof gaat idd dan in vanaf de dag van de geboortje en dan 16 weken. Dus als ze dan 10 weken in het ziekenhuis zijn heeft ze nog 6 weken thuis.
    Ze kan hooguit nog proberen om erna nog vakantie erachteraan te plakken of ouderschapsverlof.
    Verder zijn er ook nog regelingen als je erna niet in staat bent om te werken dat je dan ook nog doorbetaald krijgt, net zoals je ook ziek kunt zijn gerelateerd aan zwangerschap voorafgaand het verlof heb je ook nog een regeling voor erna. Hoe dat precies zit weet ik niet. Het moet dan in ieder geval wel gerelateerd zijn aan zwangerschap en/of bevalling.

6. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,793
    18,991
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Het UWV zegt inderdaad het volgende:

"De baby is te vroeg geboren (uw zwangerschapsverlof is nog niet begonnen)
    Stel dat de baby wordt geboren voor uw zwangerschapsverlof is begonnen. In dat geval begint uw verlof op de dag na de geboorte. Uw verlof duurt in deze situatie in totaal 16 weken."

Ik vrees dat ze dus inderdaad afhankelijk zal zijn van ouderschapsverlof of ziekteverlof o.i.d. Maar even overleggen met haar baas, de ene werkgever is hier makkelijker in dan de andere.

7. Lonit27

Lonit27 Actief lid

Sep 24, 2008
    478
    0
    0
    Dit is voor je nichtje wel een goede site om te checken: www.kenniscentrumprematuren.nl

Over zwangerschaps- en bevallingsverlof melden zij op hun site het volgende (en hanteren daarbij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid als bron):

Als je kind meer dan zes weken te vroeg geboren is, gaat het verlof in op de dag van de geboorte, óók als je in de periode daarvoor al ziek was en niet kon werken.

Maar als je kind (veel) te vroeg geboren wordt, is het in de praktijk vaak zo dat je verlof (bijna) afgelopen is als je kind thuis komt. Veel moeders voelen zich dan absoluut niet in staat om te werken. Vaak is daarvoor begrip van de arbo-arts, maar soms is het harde oordeel dat een ziek kind nog geen zieke moeder is.
    De arbo-arts moet beoordelen of de moeder in staat is om te werken.
    De regel is dat daarbij geen rekening gehouden hoeft te worden met omstandigheden in het gezin, zoals een ziek of kwetsbaar kind dat je nog niet naar een crèche wilt brengen, of jouw wens om naar je kind in het ziekenhuis te gaan.

Het gaat erom of de werknemer ziek is, dan wel in staat om te werken. Maar je kunt je afvragen of je echt wel gezond bent, na alles wat je hebt meegemaakt en nog moet verwerken, en door de druk van de zorg die nu nog op je rust.

8. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Wat je vriendin wel even in de gaten moet houden, is dat als ze ook maar even denkt dat ze het niet aan kan om na die 16 weken weer te gaan werken, ze dat ook absoluut niet moet doen. Ben je namelijk ook maar een uur op je werk na je verlof en je wil je dan ziekmelden op basis van de zwangerschap kan dat niet meer.

En dat kan gevolgen hebben voor je salaris, wettelijk gezien hoeft je baas je maar 70% te betalen als je normaliter ziek bent. (De meeste werkgevers betalen in eerste instantie 100% uit, maar dat hoeft dus niet zo te zijn) Ban je ziek ten gevolge van de zwangerschap, krijgt je werkgever 100% vergoed en automatisch de werknemer dus ook.

Van Arbo- en milieusite FNV Bondgenoten: veilig en gezond op het werk
    Ik hoop dat je hier wat aan hebt, en veel sterkte voor je nichtje!

9. angelbaby

angelbaby Fanatiek lid

Jun 11, 2007
    1,883
    0
    0
    juf bovenbouw
    Noord-Brabant
    Het UWV betaald zelfs tot 104 weken 100% door. Ik ben namelijk net voorbij mijn 1e jaar gegaan :)

Je nichtje heeft inderdaad maar 16 weken verlof. Ze zeggen dan letterlijk dat je verlof hebt van de bevalling en die heb je dan tenslotte gehad. Of je kindje wel of niet thuis is maakt daar niet voor uit.

Je hoort inderdaad wel vaak dat ouders van prematuren langer thuis blijven en dat daar dan ook veel begrip voor is van arbo-artsen.

Ik hoop voor je nichtje dat ze haar kindje al wat eerder mee mag nemen dan de originele geboortedatum!

10. Antares

Antares VIP lid

Nov 17, 2008
    19,894
    3
    38
    vind dat zo een kromme regeling he...

Want als je overtijd loopt krijg je meer tijd na de bevalling. Ik moest 6 ewken van te voren...vanwege ziek tijdens zwngerschap..maar liep 5 dagen overtijd. Die krijg je er dan wel bij.... Dus had bijna 11 weken naderhand...... Natuurlijk wel heel anders als met een te vroeg geboren kindje.

Maar eigenlijk zou daar een verandering in moeten komen...want ze kunnen toch niet verwachten stel je kind word met 24 weken geboren...dan mag het net naar huis als jij weer moet gaan werken......dat kan toch niet...want die kindjes lopen altijd achter en zou je dan als een pasgeborene moeten beschouwen....en daar mag de mama dan niet bij blijven :S klinkt mij zo vreemd in de oren.... maar gelukkig zijn werkgevers en arbo artsen idd niet al te moeilijk hierin.....(meestal....)

Succes ermee!

11. angelbaby

angelbaby Fanatiek lid

Jun 11, 2007
    1,883
    0
    0
    juf bovenbouw
    Noord-Brabant
    Dan heb je geluk gehad, want zo werkt de regel niet. Als je kindje later geboren wordt, houd je 10 weken na de geboorte. De extra dagen heb je voor je bevalling gehad. Erna houd je dan wat er afgesproken was. In jouw geval zou dat betekenen 6w+5dgn voor de bevalling en 10 weken erna.

Wel top als je erna 5 dagen extra hebt gekregen van je werkgever!

12. Antares

Antares VIP lid

Nov 17, 2008
    19,894
    3
    38
    euhm...van het WW! dus de staat.....whahaha...dus ik heb geluk gehad hmmmm.... mocht ewl...ze hebben er 13 weken over gedaan vanaf begin verlof voordat ik geld kreeg...terwijl alles meer als ruim op tijd was aangevraagd door mijn toenmalige werkgever.......(die mijn contract beeindigde net voor mijn verlof :S)

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Laat maar, foutje ;)

14. sr07

sr07 Actief lid

Jan 13, 2010
    205
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter was 8 weken te vroeg. Daarna ziek gemeld (ook omdat m'n dochter een zware tijd heeft gehad, en ik ook, ze was nl erg ziek), maar het uwv wilde m'n werkgever dus niet vergoeden omdat ze zeiden dat het niet te maken had met de zwangerschap, maar met wat er daarna gebeurd was. Het verschilt dus echt per situatie.

De VOC (Vereniging van ouders van coufeusekinderen) probeert trouwens wel de regels aan te passen mbt verlof indien je kind prematuur geboren is en de coufeuse in moet. Maar voor zover ik weet is dit wetsvoorstel nog niet behandeld.

15. daphne78

daphne78 VIP lid

May 10, 2006
    7,311
    0
    0
    Nijmegen
    Ik heb ook hele discussie gehad met het UWV over wel of niet ziek zijn na het verlof. Omdat ik er niet alleen lichamelijk maar ook psychisch doorheen zat.
    Heb later een bezwaar ingediend, dat als ik niet zwanger was geweest, als ik niet was bevallen dat ik dan ook deze klachten niet had gehad en dat deze wel degelijk dus veroorzaakt werden door de bevalling/zwangerschap.

Nu heb ik wel HELLP gehad, dus dat "hielp" mij mee. Maar uiteindelijk heb ik nog lang in de ziektewet mogen blijven.

En ik denk dat er bij bijna iedereen met vroeggeboorte psychische problemen zijn. En je moet nooit aangeven dat je ook graag van je kindje wil genieten, want daar is het verlof/ziekte wet niet voor bedoeld.

En de VOC is al lange tijd bezig met de aanpassing van de wet, in 2008 is hierover een belofte gedaan maar daarna niets meer bekend hierover helaas.

Share This Page