Hoi meiden, ik bedacht me dat ik ergens in de komende maanden, dus zeker nog nu nog niet , een koffertje/tas moet samenstellen voor het ziekenhuis (ergens eind november misschien). Ik woon in België en hier is er sowieso al een standaardverblijf van 4 dagen of meer. Bij een keizersnede zijn het geloof ik zo'n 10 dagen. Hoewel het nog even duurt, vroeg ik me toch af wat ik zoal moet inpakken; voor mezelf (tijdens bevalling en verblijf), de baby en qua papierwerk en eventueel voor mijn man... Ik geloof dat de meeste vrouwen in Nederland thuis bevallen of slechts heel kortstondig in het ziekenhuis verblijven en hiervoor een vluchttas inpakken? Maar ik moet dus rekenen op een langer verblijf en andere/extra spulletjes... Kunnen jullie me alvast wat handige tips meegeven? Liefs, Dorien
hey Dorien, ik ben ook een Belgje en de bevalling is voor binnen een 3tal weken, ik ben momenteel bezig aan mijn tas en heb al volgende zitten (of wat ik er ga in steken) voor baby: - fopspeen - knuffel - een aantal flesjes (flesvoeding) omdat het de eigen speentjes zou gewoon zijn - body's (5tal), pyjama's waar ze volledig inzitten (5-tal), sokjes, mutsje, paar setjes kledij verzorgingsproducten en pampers worden door ziekenhuis gegeven voor mezelf: - toiletgerief (shampoo, douchegel, oorstokjes, parfum, deo, kam, haardroger,....) - handdoeken en washandjes - een lange t-shirt om in te bevallen - 2 tot 3 pyjama's - gemakkelijke kledij (trainingachtig broek en tshirt) voor man: - een verse tenue (ondergoed, broek, tshirt), je weet nooit dat de bevalling s'nachts ofzo valt algemeen: -fototoestel + oplader - gsm + oplader -ziekenhuisboekje -pas, sis, hospitalisatieverzekeringskaart Momenteel denk ik hieraan, er zullen er waarschijnlijk nog enkele zaken te binnen schieten
Volgens mij staat er hier op ZP ook een lijst, vond ik superhandig. Vergeet ook de maxicosi niet alvast in de auto te zetten!
Hey Dorien Hier ook iemand van België, normaal gezien moet ik binnen 11 dagen bevallen. Heb net mijn koffertje weer opnieuw gemaakt/bekeken Bij ons in het ziekenhuis is het maximum 3 nachten bij een gewone bevalling en maximum 5 nachten bij een keizersnede. Op basis van die info geef ik je hieronder het lijstje dat wij meekregen vanuit de brochure van de kraamafdeling. Administratief - Identiteitskaart - Bloedgroepkaart - SIS-kaart - Klevertjes van de mutualiteit - Eventueel bewijs van erkenning mochten jullie niet getrouwd zijn - Verzekeringsformulieren (heb ik zelf niet meegenomen) Persoonlijke verzorging - Toiletgerief (ik heb mini-douchegel enz. meegenomen) - Nachtkledij - Handdoeken en washandjes - Voldoende ondergoed - Eventueel borstvoedings-BH - Eventueel zwangerschapskussen Babyverzorging - 6 babypakjes - 6 hemdjes - 6 paar sokjes - 1 paar krabwantjes en 1 mutsje - kammetje - 6 gewone handdoeken Aparte bagage voor het verloskwartier - Slaapkleed of t-shirt voor de bevalling - eerste pakje voor de pasgeborene (hemdje/babypakje) Mijn eigen aanvullingen - Fototoestel + lader - GSM-oplader - Slippers - Zwangerschaps- of babydagboek en schrijfgerief - Videocamera + lader - Iets om te lezen - Muntgeld (voor automaten/parkeergeld) - Kledij voor man als hij blijft overnachten - Dextro energy (voor als je niet zou mogen drinken of eten) - Plastiek zakje voor vuile was - Eventueel kleren om terug naar huis te gaan (maar kan je partner natuurlijk altijd ophalen bij je thuis) Heel veel succes met de zwangerschap!
Ik woon niet in NDL, maar het lijkt me sterk dat je dat zou moeten meenemen. Hier toch niet in elk geval, dat wordt door het ziekenhuis gegeven.
Ik woon en beval in Nederland (poliklinisch, dus in principe zelfde dag naar huis). Ben nu tas aan het inpakken en heb Voor de baby: - Kleding mt.50 (romper, broekje, shirt, sokken, en muts). - Kleding mt.56 (rompen, broekje, shirt, sokken, en muts). - Skipak voor in maxicosi ipv jas/deken. - Maxicosi. Voor mij: - Bovenstuk mannenpyjama om in te bevallen. - Warme sokken. - Grote onderbroek + strak topje (als BH). - Toiletspullen (shampoo, tandenborstel, tandpasta, etc.). - Eten (mueslireep, vers fruit, dextro) en drinken (spa flesje met tuutdop). - Kopie paspoort, verzekeringsbewijs, ponsplaatje. Voor vriend: - Schoon shirt en onderbroek. - Zwembroek (kan hij mee onder de douche). - Eten & drinken. Kauwgom. - Tandenborstel en deo. - Boek. - Camera. - Oplader mobiel. - Muntje voor rolstoel
als je in het ziekenhuis gaat bevallen kan het ook nog verschillen per ziekenhuis wat je mee hoeft te nemen , hier in nl heb bij het erasmus en dan hoef je alleen te denken aan je eigen persoonlijke verzorging en eventueel een outfitje voor de baby , ze hebben daar alles voor de baby van luiers tot kleding en mutsjes ook voor een paar daagjes en weer bij een ander ziekenhuis moet je onderrand een volksverhuizing aan spullen mee nemen weet natuurlijk niet hoe dat in belgie is vaak anders een uitzet lijstje van waar jij wil / gaat bevallen
Even een tip: dextro meenemen voor tijdens en na de bevalling. Want daarna ben je wel uitgeput hoor maar je moet gelijk om de drie uur gaan voeden en slapen gaat nog slecht enz.