Hoi allemaal, Helaas ben ik na een leuke baan werkloos geraakt. Solliciteren is een ware hel en ik heb via een vriendin de tip gekregen om als particuliere huishoudelijk medewerker te werken, omdat er extreem veel vraag is in de buurt. Zij doet het ook en is er erg tevreden over (zelf tijd bepalen, goed salaris, leuke sociale contacten). Het klinkt allemaal aantrekkelijk en ik heb al jaren ervaring in de schoonmaak. Enkel twijfel ik. Werken bij een onbekend persoon en de vraag of je wel op tijd betaald krijgt? Zijn er dames die hiermee ervaring hebben en via een extern bedrijf als particuliere hulp werken?
Lijkt mij prima te doen. Je doet toch eerst een kennismakingsgesprek om te kijken of de verwachtingen over en weer goed zijn en om afspraken te maken. Dan kan je van beide kanten altijd nog afzeggen. En je kunt ook altijd een proefperiode bijv. van 4 weken afspreken waar je zonder opgaaf van redenen kunt stoppen van beide kanten. Mij lijkt dat betaling juist beter geregeld is. Ik zou na elke poetsbeurt gewoon om uitbetaling vragen. Dat is ook gangbaar volgens mij.
Ik moest je bericht even 2X lezen, maar je bedoelt schoonmaakwerk bij mensen thuis? Ik betaal onze poetshulp elke week meteen als ze klaar is, volgens mij is dat gebruikelijk. Als je dat afspreekt word je altijd op tijd betaalt.
Ik ga aankomende week beginnen met werken via huiscleaning. Partuculier en witwerk Ik kan zelf mijn tijden bepalen natuurlijk wel aan het begin vermelden tijdens een kennismakingsgesprek
Ik betaal onze huishoudelijke hulp aan het einde van de week contant. Haar agenda zit bomvol en al haar huisjes heeft ze via via. Ze is begonnen met een berichtje op een facebookpagina waarin je spullen en diensten kan aanbieden en vragen voor de woonplaats waarin wij wonen. Zo'n '(woonplaats) helpt elkaar' pagina. Overigens komt zij bij mij niet voor de sociale contacten. Driekwart van de tijd dat zij aan het werk is ben ik zelf ook aan het werk, dus dan zien we elkaar niet. Ook is ze heel streng in dat ze geen drankjes met me gaat drinken onder werktijd, want dat kost haar natuurlijk tijd waar ze niet voor betaald krijgt.
Ga je via een bedrijf werken of gewoon via een briefje in de supermarkt als werkster bij mensen thuis? Wij hebben al jaren diverse werksters gehad en die betaal ik gewoon elke week contant. Dus nooit gedoe over of je je geld wel krijgt. Tijden gaan in overleg. Onze schoonmaakster komt op maandag, maar het maakt mij niet uit of ze om 9 uur komt of om 2 uur, want wij zijn toch niet thuis. Dinsdag mag ook, als dat haar beter uitkomt, en ze het van te voren even meldt. Wij betalen 12,50 per uur, zwart, dus dat tikt best aardig aan. Meestal werkt een schoonmaakster een uur of 3 per adres, dus je kan dan bijv. 2 adressen per dag doen. Met drie dagen per week werken haal je dan zowat 1000 euro netto binnen. Natuurlijk zonder recht op ziekengeld, betaalde vakantie of pensioen, maar beter dan niets.
Dat meen je toch niet? Onze huishoudelijke hulp drinkt echt wel een kop koffie en dat krijgt ze gewoon door betaald. Ze werkt zo hard, tien minuten voor koffie en een peuk is wel het minste.
Nou idd! Als je werkt heb je gewoon recht op een doorbetaalde koffiepauze. Of ze moet maar een uurtje per keer komen, dan is het natuurlijk een ander verhaal.
Zelfstandige huishoudelijke hulp, bedoel je dat? Dan is de organisatie waar je voor werkt niet meer en minder dan een bemiddelaar en ze betalen je uit. Hier in deze regio is dat 12,50 netto per uur. Een opzegtermijn van twee weken. Van beide kanten. Bij conflicten moet je het zelf regelen. Je netto uurloon is inclusief. Je krijgt dus geen vakantiegeld. Verlof kost je gewoon geld. Even heel cru; niet werken, is geen inkomsten. Bovendien bouw je ook geen ww recht op. Bij ziekte heb je ook geen inkomsten. Belasting moet je ook zelf in de gaten houden en je reiskosten zitten hier ook bij in. Ik zou dus echt even nadenken of dit bij jouw situatie past.
Wij hebben al jaren dezelfde schoonmaakhulp, en die betaal ik gewoon zwart. 35 euro voor 3 uur per week. Maar 2 weken geleden heeft ze een hartaanval gekregen en ze is voorlopig uit de roulatie. Dus nu heb ik een "witte" dienst geboekt via www.helpling.nl Donderdag komt er voor het eerst iemand. Ben benieuwd! Maar goed; de reden dat ik dit vertel is dat je ook wit kunt schoonmaken als je dat prettiger vindt dan zwart bij bekenden in de buurt. Het verdient vast iets minder (je betaalt immers belasting), maar ja, dat doet in principe bijna iedereen die werkt. Op de website waar ik geboekt heb zoeken ze nog goede schoonmaaksters!
Sorry, misschien heb ik het inderdaad verkeerd gemeld. Ik bedoel inderdaad als particuliere hulp bij mensen thuis. Ik heb al jullie reacties doorgelezen en bedank jullie daarvoor. Ja, dat is het juist. Ik houd er niet van om de hele dag thuis te zitten en zoek daarom na een optie om wel te gaan werken. Het liefst gewoon 'wit' via een bemiddelingsbureau.